Karen Lillelund Knudsen


Karen Lillelund Knudsen

Karen Lillelund Knudsen

Karma: 592 (?)

Forfatter:

10


artikler

4


indlæg

Er nudging ikke bare god kommunikation?
Nudging er et buzzord, et begreb og en brugbar metode. Men er det i virkeligheden ikke bare god kommunikation? Det spørgsmål dukkede op på et kursus om nudging, som jeg afholdt i sidste uge. Og det er et godt og meget relevant spørgsmål.
 
Der ER forskel
Spørgsmålet dukkede op under et oplæg af Kristine Poulsen-Hansen, som er sektions- og projektleder på Erhvervsstyrelsens nudging-projekt. Hun viste et eksempel på, hvordan Erhvervsstyrelsen har ’nudget’ et næringsbrev til erhvervsdrivende i Danmark. Der var et før- og efterbillede af brevet, og det var her, forskellen på nudging og god kommunikation blev debatteret. 
 
 
 
Man kan spørge sig selv, om den nudging, brevet til nederst er undergået, ikke blot er en omgang komprimeret tekst og en ændring i det grafiske udtryk? – altså god kommunikation. Og jo, det er det (også). Men det væsentlige her er den adfærdsændring, det nederste brev har medført. En sammenligning af de to breve testet på 200 virksomheder viser en stigning i svar på næringsbrevene fra 57% i det traditionelle brev til 65% i det nye, nudgede brev. Derudover viser sammenligningen også en stigning i antallet af virksomheder, der efter brevet har registreret sig i Erhvervsstyrelsens næringsbase fra 29% ved det traditionelle brev til 35% ved det nudgede brev. Ikke nok med, at det er blevet lettere for virksomhederne at forstå og opfylde de krav der er, når man driver virksomhed i Danmark. Så har det nye, nudgede brev også sparet Erhvervsstyrelsen for en masse arbejde og administration. – en win-win situation, kan man vist roligt sige.
 
God kommunikation skaber ikke nødvendigvis en adfærdsændring
Eksemplet fra Erhvervsstyrelsen understreger en meget vigtig pointe i arbejdet med nudging – nemlig måling af adfærd og adfærdsændringer. Og det er netop her, den gode kommunikation adskiller sig fra nudging.
Kommunikation kan nemlig sagtens være god uden den skaber en reel adfærdsændring. Det er de fleste informationskampagner et levende eksempel på. Sådanne kampagner har det med at blive betegnet som succesfulde, når de har ”ramt” en stor del af befolkningen. Men hvad med den adfærdsændring, kampagnerne helst skulle medføre? Et eksempel på en traditionel informationskampagne er Kræftens Bekæmpelses ”Skru ned for solen”. Kampagne har kørt i seks år, og det er først inden for det sidste år, man har kunnet måle et fald i antallet af danskere, der får konstateret hudkræft (fra 30% i 2011 til 24% i 2012). Kræftens Bekæmpelse har ikke målt på forskelle i adfærd, og derfor er det heller ikke muligt at konkludere, om de positive resultater skyldes, at danskerne er blevet bedre til at bruge solcreme og opholde sig i skyggen mellem 12.00 og 15.00.
 
 
Kræftens Bekæmpelses kampagne er god kommunikation med et let forståeligt budskab understøttet af et velfungerende, grafisk udtryk. Alligevel har det taget kampagnen seks år at komme i nærheden af en adfærdsændring, som måske var dens intention fra start, men som ikke er et parameter, den i praksis måler sin succes på.
 
Et supplement til den gode kommunikation
Udgangsreplikken og svaret på, hvorvidt nudging bare er god kommunikation må være, at man kommer langt med god kommunikation, men at nudging som metode gør det muligt at måle på nogle adfærdsmæssige parametre. Nudging er et redskab – et supplement til din traditionelle kommunikationsværktøjskasse.
 
 

Giv din stemme

9 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Facebook-annoncering: Skab målbare resultater

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.