Jonas Jørgensen


Jonas Jørgensen

Jonas Jørgensen

Karma: 5 (?)

Hvordan vælger du SEO løsning?

Som ansvarlig for en virksomheds online markedsføring er SEO et begreb, der er svært at komme uden om, men desværre et meget bredt og dybt emne, der kan virke uoverskueligt at sætte sig ind i.

Det kan tage flere år, at forstå sammenhængen mellem de forskellige signaler Google anvender til at kalkulere rankings og nettet er fyldt med mystiske teorier, der kræver praktisk efterprøvning, før de implementeres.

Derfor står de ansvarlige i virksomhederne ofte overfor en jungle af tilbud, der er yderst vanskelige at gennemskue udbyttet af. Tilbud fra en branche uden standarder eller certificeringer.

Ofte vælges et tilbud fra den mest overbevisende sælger og resultaterne sælges på samme vis, da de er nærmest umulige, at gennemskue kvaliteten af uden indgående viden og mange års erfaring.

Det er meget nemt, at fremstille et søgeord som værende et af de sværeste søgeord at opnå ranking på – det er blot et spørgsmål om metodevalg.

Derfor er det som indkøber af SEO om noget, et område der kræver skepsis, kontrol og en grundlæggende viden for, at opnå det rette valg. Ofte skal flere leverandører igennem, før den rigtige viser sig.


Hvad er det langsigtede mål?

For at opnå resultater, er det som med andre ting, nødvendigt at have klart definerede mål og gerne delmål.

Indenfor SEO kan det være mål for placeringer, trafikken fra den organiske trafik eller måske opnåede konverteringer fra søgemaskinetrafikken.

I 99% af alle tilfælde opsættes placeringer på udvalgte søgeord, som succes kriterier. En fin metode, hvis der er 100% styr på de udvalgte søgeords bidrag til konverteringer. (Det er der sjældent)

- Har du testet alle søgeord dit SEO firma arbejder på?

- Hvor mange konverteringer pr. måned bidrager de med?

- Hvordan er konkurrencen på de søgeord, kontra andre søgeord og deres konverteringer?

- Mon søgeords placeringer er den helt rigtige metode at måle på, når det er ”halv kompliceret”?


Faktisk er svaret et stort Nej



Du bør måle SEO firmaet på det samlede antal konverteringer fra den organiske søgetrafik.

Opstilles et mål, der tvinger SEO bureauet til, at tænke holistisk, vil du få en langt bedre effekt af deres indsats og en langt ”sundere” SEO indsats på den lange bane.

Er målet en øgning på 10% konverteringer fra organisk søgetrafik, vil det tvinge SEO bureauet til at se både på de trafiktunge søgeord, men også de lavt hængende frugter.
Det udbreder risikoen så omsætningen ikke er afhængig af få placeringer og det får SEO bureauet til at have bred fokus på det samlede setup.

 

Hvilken type SEO løsning skal du vælge?

I dag udbydes SEO på flere forskellige måder og de har som udgangspunkt alle både fordele og ulemper, men på lang sigt er der en bestemt løsning, der er særligt velegnet.

Pris pr. søgeord

Betaling for SEO pr. søgeord og månedlig rapportering er i dag meget udbredt.
Det er dejlig let og håndgribeligt, at gennemskue om der rent faktisk udføres positivt arbejde og opnås en effekt for det betalte beløb.

Løsningen stiller dog meget store krav til købers indsigt og erfaring -eller SEO bureauets etik.

Det er her flest bliver snydt – endda uden de selv opdager det.


Betaler du et bureau for at skabe højere placeringer på 10 søgeord, betaler du dem for 100% fokus på de 10 søgeord og intet andet.

Når et website eller webshop trækker virkelig meget trafik ind, er det ikke fra ti topplaceringer, det er fra flere hundrede.

Den voldsomme fokusering, kan på lang sigt blive mere skadelig end gavnlig, da det eneste der ofte udføres, er deeplinks til de landingpages, hvor de 10 søgeord er implementeret.

Holder du ikke et skarpt øje med linkbuildingen, vil du opleve, at andelen af optimerede links meget hurtigt kommer op over den anbefalede grænse, hvor Googles Penguin algoritme, kan udløse en direkte straf.

Årsagen er simpel, der linkes kun til de udvalgte landingpages og ikke til andre undersider eller domænet. Andelen af optimerede links bliver derfor meget hurtigt dominerende og det er netop den linkprofil sammensætning Googles algoritme søger efter.

Løsningen stiller derfor meget store krav til indkøberen, da det kun i praksis er indkøb af links og intet andet.

Derfor er prisen også lav pr. søgeord hos mange SEO firmaer.



SEO på månedligt abonnement

Meget ofte er det en gentagelse af ovenstående.

Der leveres et forudbestemt antal links, der er afpasset i mængde og kvalitet kontra det månedlige beløb.

Har du allerede et abonnement, så tjek hvor mange gange du er blevet bedt om at foretage onpage ændringer på dit firmas website? Det vil sjældent være ret ofte.

Årsagen er igen, måden resultaterne vurderes på.

Hvorfor skulle SEO firmaet begynde at optimerer på undersider, hvor der ikke er vigtige søgeord på?


Fast pris på komplet SEO optimering

De mest håndgribelige tilbud du kan få ind, er en samlet fast pris på ALT, hvad SEO bureauet anbefaler af optimering.

Fordelen ved en komplet optimering er på lang sigt, et samlet større antal konverteringer og en mere udspredt risiko, hvor onlineforretningen ikke er afhængig af få placeringer og på samme tid også nyder godt af en bredere synlighed, der er yderst positiv for branded.

Køber du SEO som en engangsydelse med fast pris, vil du opleve SEO firmaerne inkluderer langt flere processer og optimerer både mere i bredden, men også i dybden -og det er netpop DET der virker.

Google ser på helheden og det er derfor links kun er 1 ud af 200 forskellige signaler.

Nuvel, links er et stærkere signal end f.eks. korrekte billedfilnavne eller en G+ firmaprofil, men prøv at tjek antallet af backlink til de 10 øverst på et søegord, du vurderer som meget vigtigt, du vil opdage at det ikke nødvendigvis er det domæne med flest links, der ligger øverst.

Lad os tage et simpelt eksempel:

Her får du antallet af backlinks (antal domæner der linker ind) til de 10 domæner, der pt ligger øverst ved en søgning på ”Billigt Internet”:


1: 47
2: 135
3: 447
4: 619
5: 44
6: 82
7: 76
8: 71
9: 1.150
10: 16


 


 

Et domæne med 47 backlinks slår altså et med over 1.000 links og det er tæt på at blive slået af et domæne med kun 16 indgående links.

Forskellen ligger ikke i styrken på linksene, den ligger i helheden af domænets samlede opfattelse hos Google.

Det øverste domæne scorer med andre ord bedste gennemsnitslige score på de 200 forskellige signaler Google anvender og det kræver en komplet SEO optimering at opnå – ikke linkbuilding til 10 søgeord pr. måned.


Afrunding

Når du vil indhente tilbud på SEO eller overveje at skifte leverandør, så stil dig selv spørgsmålet ”Hvad er det vi ønsker at opnå?”

Hvorfor er det et SEO bureau skal med ind over? Er det fordi ”Sådan gør de andre”?

Eller er det fordi I vil opnå vækst og mere omsætning – måske sylighed af Jeres brand – eller hvad er egentelig målet?

Sørg for at forklar Jeres mål tydeligt og sørg for, at du som ansvarlig er klædt på til, at gennemskue de tilbud du modtager – tag eventuelt på et kursus i SEO og AdWords samt Google Analytics,så du er godt klædt på.

Og hold dig langt væk fra SEO solgt pr. søgeord, hvis du ikke har indgående kendskab til området.

Læs mere på Bloggen

 

Giv din stemme

10 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

48 JOB

Sekretariatsmedarbejdere

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationsstudent

Frist: 16. juli

Copywriter/journalist

Frist: 30. juli

Student

Frist: 10. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tag med til K-dag

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.