Jesper Jensen


Jesper Jensen

Jesper Jensen

Karma: 0 (?)

Forfatter:

1


artikler

3


indlæg

Træt af klicheen om værdifuldt indhold
Når man befinder sig i blandt dygtige kommunikationsfolk og markedsføringseksperter, der er blevet beskikket med fine talegaver, kan det undre en, at så mange taler flydende kliché, når de skal vidensdele og interagere med ligesindede samt potentielle kunder. Særligt frasen: fokusér på skabelsen af værdifuldt indhold, skærer i mine øre. 
 
Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har hørt en selverklæret ekspert ytre, at man skal fokusere på skabelsen af værdifuldt indhold. Jeg hører det i statusopdateringer på LinkedIn, faglige podcasts, blogindlæg, uddannende videoer, til foredrag, og når fagfolk taler med hinanden samt med potentielle kunder. 
 
I begyndelsen tænkte jeg ikke endvidere over, hvor intetsigende frasen egentligt var. Den forfulgte mig dog som et råb i en ekkodal, og så gjorde jeg noget, som mange af dem, der bruger frasen hyppigt, ikke har gjort i lang tid. Jeg reflekterede over dets betydning, for hvad vil det egentligt sige at skabe værdifuldt indhold?
 
Når man dissekerer betydningen af udtrykket, indser man relativt hurtigt, at vi har at gøre med et modstykke til ‘ubrugeligt indhold’. Frasen, der af mange fagfolk bliver sagt oftere, end Wozniacki siger Sony Ericsson, kunne altså lige så godt lyde: “Lad være med at bruge tid på at skabe noget ubrugeligt lort og distribuere det.”
 
At indhold skal være værdifuldt bør altså være en kæmpe selvfølge og ikke noget, som vi konstant skal mindes om. Jeg medgiver, at man støder på et par tosser på LinkedIn, MX, EB og lignende, der umiddelbart endnu ikke har fattet pointen. Hvis det er for deres skyld, at I bliver ved med at gentage frasen: “Lad være med at bruge tid på at skabe noget ubrugeligt lort og distribuere det,” så er det helt okay, men det tror jeg ikke, det er.
 
Jeg tror, at I taler om værdifuldt indhold, fordi det er blevet et buzzword, og fordi det lyder godt. I siger jo heller ikke noget usandt. På ingen måde faktisk. Det er bare overhovedet ikke et værdiskabende råd.
 
I stedet for at gentage frasen igen og igen, så prøv i stedet - bare en times tid - at reflektere over, hvordan man skaber det værdifulde indhold. Disse refleksioner vil utvivlsomt føre til indsigt, der er væsentligt mere værdifuldt for både dig, dine følgere og dine kunder end budskabet om, at man skal lade være med at producere lort. 
 
Hvordan skaber man værdifuldt indhold?
 
Enhver indgangsvinkel til en artikel vedrørende værdifuldt indhold burde matche ovenstående mellemrubrik.
 
Jeg tror godt, jeg ved, hvorfor så mange afholder sig fra at producere indhold med dette fokus. Det skyldes ganske enkelt, at svaret er komplekst. Det er ikke let at producere godt, værdiskabende indhold, og der er ingen fast opskrift. Der er nemlig mange ydre faktorer, der har indflydelse på, i hvilket omfang indhold kan ses som værdifuldt, og indhold er sjældent værdifuldt for alle og enhver. Ville det her indlæg for eksempel være særligt værdifuldt i Nationens kommentarspor? Not really, vel... Dette antyder, at kontekst har stor indflydelse på, hvorvidt indhold er værdifuldt eller ej. Derfor skal platformen og målgruppen altid medtænkes, når man producerer indhold.
 
Derudover skal man også spørge sig selv om, hvad man ønsker at opnå med sin kommunikative handling. Ønsker man at starte en debat om noget, der har indigneret en? I så fald vil det være en god idé at finde en platform, hvorpå ligesindede huserer. Tilmed vil det være hensigtsmæssigt at være spydig i sin kommunikation. Derudover skal man naturligvis også sørge for at være skarp og velargumenteret.  
 
Good. Det er alså vigtigt, at man kender sin hensigt med sit indhold. Det kræver dog endnu mere, hvis indholdet skal skabe værdi.
 
Værdiskabende indhold påvirker modtageren på en måde, så denne føler, at han/hun får noget ud af interaktionen med indholdet.
 
Igen. Det afhænger meget af målgruppen, hvad denne finder værdifuldt og givende, men jeg vil alligevel kort gennemgå en række generelle karakteristika, som i høj grad må siges ofte at kunne forbindes med værdifuldt indhold.
 
Disse elementer kan være værdiskabende
 
Indhold, der indeholder viden, skaber stort set altid værdi for en gruppe mennesker. Man kan erhverve sig viden ved at lave undersøgelser og lignende, men man kan også erhverve sig viden ved at læse om andres erfaringer og resultater. Når man indsamler viden via læsning, sparer man sig selv for mange timers arbejde, da man slipper for at lave den grundige undersøgelse, der har dannet grobund for skabelsen af den viden, man erhverver sig.
 
Det er ikke noget tilfælde, at akademiske tekster altid bygger ovenpå et hav af relevante kilder og lignende undersøgelser. Man må nemlig bruge al den viden, som der i forvejen er om ens emnefelt, hvis man ønsker at bibringe ny(e) indsigt(er). 
 
Indhold, der er underholdende, har også en form for værdi for mange mennesker. Det er stimulerende at blive underholdt. Tiden ifører sig løbesko, og vores opmærksomhed fastholdes. Problemet er bare, at der ikke er nogen fast definition på, hvad underholdning er. Hvad der begejstrer og fastholder mig, fastholder ikke nødvendigvis dig. Det kan være yderst interessebetinget, hvad den enkelte finder underholdende. Igen bør man kigge mod sin veldefinerede målgruppe - hvad plejer at fastholde og fascinere denne? 
 
Passioneret indhold, der vil mere end blot at skabe opmærksomhed omkring afsenderen. Lad nu for fanden være med at skrive et eller andet ligegyldigt lort henvendt mod laveste fællesnævner på de sociale medier, udelukkende fordi du ved, at folk er dumme nok til at interagere med indlægget og på den måde hjælpe dette og dit navn bredt ud.
 
Hvis du er ligeglad med de konkrete reaktioner på dit indlæg og kun interesseret i opmærksomheden, så bør du ganske enkelt holde dig for god til at ytre dig...
 
Rigtig meget kvalitetsindhold bliver skabt grundet forargelse, glæde, smerte eller lignende. Passion er nøgleordet. Er afsenderen engageret, smitter det af på indholdet, der bliver både sprudlende og interessant, uanset om dette omhandler datingsider eller hestevæddeløb. Vi er forskellige og interesserer os ikke for det samme, hvorfor der kan være stor forskel på, hvad der vækker stærke følelser hos os. Nogle mennesker er tossede med sport og debatterer lystigt om dette. Andre har det på denne måde med film. Ydermere findes der folk, der brænder for at hjælpe andre mennesker, for eksempel via en aktiv BPA-indsats. Det er så individuelt, hvad der driver det enkelte menneske.  
 
Lad diskussionen af værdifuldt indhold begynde
 
Du er meget velkommen til at byde ind i kommentarfeltet med, hvad du mener kendetegner værdifuldt indhold. Jeg er nemlig fuldt ud bevidst om, at jeg ikke har været i stand til at fremhæve samtlige karakteristika, der kan være med til at give indhold værdi. 
 
Tak fordi du læste med! 

 

Giv din stemme

7 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

53 JOB

Kampagne- og kommunikationsmedarbejder

Se alle job Indryk job

Job

Student med flair for grafiske løsninger

Frist: 8. august

Kommunikationsansvarlig

Frist: 15. august kl. 12.00

Webmaster

Frist: 12. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tag med til K-dag

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.