Jesper Jensen


Jesper Jensen

Jesper Jensen

Karma: 0 (?)

Forfatter:

1


artikler

3


indlæg

Podcast i forretningsmæssig øjemed: Hvad giver det virksomheden?
Podcast-formatet er kommet for at blive. Flere og flere starter deres egen podcast, både privatpersoner og erhvervsfolk. Jeg selv podcaster i flere sammenhænge, og i dette indlæg vil jeg gennemgå fordelene ved at gøre det i forretningsmæssigt øjemed. De erfaringer, jeg beretter om, er opnået via arbejdet med Spincast som er Spinnaker Nordics podcast.
 
Markedsføringsfolk forsøger altid at spå om, hvad ‘the next big thing’ bliver. Der er sjældent enighed på dette område - alene i det sidste par dage har jeg hørt forskellige markedsføringsfolk hævde, at det næste store bliver content marketing, marketing automation, social selling og podcast. 
 
Jeg ønsker ikke at komme med et bud på ‘the next big thing’, for jeg tror sagtens, at man kan få stor personlig succes med alle fire ovenstående bud, og mange andre felter for den sags skyld. Det afhænger ganske enkelt af, hvor meget man dedikerer sig til den disciplin, man satser på, og hvor dygtig man er.
 
Hvis du har nogle timer i din virksomhed, som du endnu ikke ved, hvor skal bruges, så vil jeg i dette indlæg gøre, hvad jeg kan for at overbevise dig om, at disse skal bruges på et podcast-projekt
 
Hvad vinder man med en podcast?
 
Hvis man ønsker en række direkte salg og hurtige resultater, skal man ikke indlede sig på at arbejde med en podcast. En podcast kan på sigt sagtens skaffe leads og hive kunder i butikken, men det må og skal aldrig være målet med denne disciplin. Disciplinen skal snarere bruges i branding øjemed. 
 
Hos Spinnaker Nordic har vi podcastet i efterhånden tre måneder. Vi udkommer med en episode hver fredag, og vi har allerede oplevet, at de timer, vi har investeret i projektet, har lønnet sig på flere forskellige givende måder. Herunder følger en gennemgang af de gevinster, vi indtil videre har erfaret.
 
- Øget eksponering: Virksomhedens navn nævnes indledningsvist i hver episode, hvorfor samtlige lyttere, der ikke måtte have kendskab til os i forvejen, får det. Derudover har vi valgt navnet Spincast, da dette relaterer sig til virksomhedens navn. Ydermere har vi udarbejdet et coverbillede, der visuelt peger på Spinnaker Nordic. Vi har været så heldige, at flere personer har delt flere af vores episoder på de sociale medier. Ofte har folk, der har delt, været så flinke at tagge os i opslaget, hvilket yderligere øger kendskabsgraden til Spinnaker Nordic, og så vidner delingerne om, at vi producerer kvalitetsindhold, som folk finder deleværdigt, og det kan vi rigtig godt lide!
 
- Indsamling af ny viden: Vi har valgt at lave en podcast, hvor vi jævnligt har besøg udefra, og vi optjener løbende ny viden om online marketing via de mange dygtige eksperter, der kigger forbi Spincast.
 
- Relationsopbygning: Hver gang vi har en gæst i studiet, udvikles eller vedligeholdes en relation. Nogle gæster har vi kendt i forvejen, og med sådanne gæster har besøget fungeret relationsvedligeholdende. Vi har dog også haft en del gæster, som vi ikke kendte på forhånd, og her er altså tale om opbygningen af en ny relation. Vi forsøger altid at give vores gæster en god oplevelse, så de forbinder Spinnaker Nordic med et professionelt og venligt sted. Det er vigtigt med et bredt netværk, og hvis vores gæster har en god oplevelse med os, øges chancen for, at de anbefaler os til potentielle kunder fremadrettet.
 
- Forbedring af SEO-profil: Vores podcast udkommer naturligvis på diverse podcast-tjenester såsom iTunes og TuneIn. Derudover er det også muligt at lytte til vores podcast på vores hjemmeside. Det har vist sig at være et skarpsindigt træk at lade episoderne være tilgængelige på hjemmesiden, da vi har fået flere gode links ved, at folk har linket til et par af episoderne fra sider med do follow-links. Dermed har podcast-initiativet også styrket vores SEO-profil – denne gevinst havde vi slet ikke overvejet, da vi søsatte Spincast.
 
Kast dig ud i det
 
Det kræver ikke meget at starte en podcast. Det tekniske udstyr kan fås for et overkommeligt beløb, og man kan hurtigt læse sig frem til, hvordan man hoster sine episoder og får lavet et RSS-feed til iTunes og de andre streamingtjenester.
 
Der er stort set ingen grænser for, hvad man kan tale om i en podcast. Man kan tale om alt fra online marketing, kommunikation, ens eget liv og politik, til sport, historie, saunaer, litteratur og strikning. 
 
Der er mange fordele ved at podcaste, også flere end dem vi indtil videre har erfaret hos Spinnaker Nordic. Man skal også huske, at værterne i podcasten får udviklet sociale kompetencer - de får trænet deres formidlingsevner, og de bliver øvet i tilrettelæggelsesdisciplinen og mellemmenneskelig kommunikation. Det er også yderst gavnligt!
 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

67 JOB

Pressemedarbejder og webredaktør (barselsvikar)

Se alle job Indryk job

Job

Praktikant

Frist: 1. november

Interns in Communication

Frist: 22. oktober

Brand Program & Project Manager

Frist: 30. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.