Janne Bavnhøj


Janne Bavnhøj

Janne Bavnhøj

Karma: 147 (?)

Facebook får nye generationer til at arbejde sammen

Facebook skaber samarbejdeJeg er nu flere gange landet i meget ophedede diskussion om Facebooks effekt på menneskeheden og især medieslugende teenagere med hang til dovenskab og skærmhygge. Jeg deler ikke helt frygten og det giver anledning til at søge højere forståelse og flere nuancer i forståelsen af hvad Facebook er.

Medier erstatter ikke det menneskelige møde

Lad mig slå fast med det samme: Jeg tror ikke nogen digitale medier kan eller skal erstatte det fysiske møde. Kun der hvor man kan se og mærke det andet menneske, får man det hele indtryk af hvem personen er.  Og det fysiske møde bør altid være det primære mellem mennesker.  Når det er sagt så har vi siden skriftsproget blev opfundet kommunikeret asynkront med hinanden og fået mange glæder ved det.

Sociale medier skaber samarbejde

Tesen synes at være at Facebook gør os dovne, asociale og narcisistiske.  Når jeg tænker tilbage på dengang jeg havde bøjle på tænderne og synes at mor var et nødvendigt onde man måtte forholde sig til, fordi hun lå inde med lommepengene, så var der dengang stor bekymring for antallet af timer vi hang foran fjernsynet.  TV var envejskommunikation, passivt modtagende.  Sociale medier er … sociale, hvorfor Facebook giver mulighed for dialog og de nye generationer er møjgode til at samarbejde også på Facebook.

Hvis du afprøve dine fordomme om The Netgeneration – eller kort The Netgen -, så brug et par aftener på  Don Tapscott “Grown up digital” – et 4 mio $ forskningsprojekt, der giver rigtig gode svar på hvad der sker med nye medier og nye generationer.

En af hans pointer er at de bruger sociale medier, herunder Facebook, til at samarbejde.  De deler information og samarbejder om projekter af fælles interesse.

Det sætter sig selv i scene

En anden tese synes at være at Facebook er selviscenesættende og  det ikke  som noget der er ment positivt. Men selviscenesættelsen; er den ny. Da vi analyserede målgrupper på RUC i 90′erne var selviscenesættelsen en væsenlig del af segmenteringen. Ved de valg vi foretager os skiller vi os ud fra de andre og får identitet. Og dem der pralede lige lovlig højt med deres mærketøjsindkøb, de praler nu  ligeså højt på Facebook.

Mobning

De mobber hinanden. Det har børn altid gjort. Det uheldige ved asynkrone medier er at mobberen ikke umiddelbart kan se effekten af mobning og det gør den nok lidt lettere at udøve. Det bliver mere omkostningsfrit at levere spydigheder, fordi man ikke står ansigt til ansigt med offeret. På den anden side har offeret i modsætning til mundtlig mobning dokumentation, så konsekvensen kan komme senere hvis offeret søger hjælp.

Tror måske at en af nøglerne til at sikre at Facebook ikke bliver stedet hvor nye generationer bliver egocentrerede medieslugere er at hjælpe dem til at bruge mediet rigtig.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

38 JOB

Pressekonsulent

Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Job

Studentermedhjælper

Frist: 26. august

Kommunikationschef

Frist: 26. august

Digital Planner

Frist: 10. september
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.