Hans Jonas Hansen


Hans Jonas Hansen

Hans Jonas Hansen

Karma: 32 (?)

Snapchat er større (og bedre) end Twitter
Så skete det! Snapchat har flere aktive brugere end Twitter.
 
I følge Bloomberg har Snapchat dagligt 150 millioner aktive brugere, hvor Twitter har omkring 140 millioner aktive brugere. Der vil sikkert være slåskamp om disse tal, men konklusionen virker klar: Snapchat er mere interessant for brugere end Twitter, og alt tyder på, at Snapchat bliver større.
 
Det er især unge, som har taget mediet til sig, men det er ikke særlig overraskende, da vi ofte ser unge som trendsættere, når det kommer til brug af nye sociale medier. Facebook startede også sin karriere blandt unge universitetsstuderende, og er sidenhen vokset sig til at blive en fast del af vores allesammens liv.
 
I starten var Snapchat envejskommunikation mellem to brugere, men med de såkaldte "Stories" bliver Snapchat til meget mere end det. Den australske Youtuber Brittney Lee Saunders skrev på et tidspunkt på sin Snapchat story, at hendes snaps bliver set af mellem 65.000-80.000 brugere. For hende giver Snapchat en mulighed for at komme ud til hendes fans på en hel ny måde.
 
Det giver en unik mulighed for at komme ud til sine fans på en hel ny måde, hvor man selv inviterer dem indenfor i ens hverdagsliv.
 
Hvis du vil vide mere om, hvordan du kan bruge Snapchat til at markedsføre til unge, har Kforum skrevet om det her.

Nærvær med dem du kender

Helt overordnet handler Snapchat om nærvær. Med dine venner kan du se deres snaps, når du har lyst, men med Stories forsvinder indholdet, og det skaber eksklusivitet. Pludselig kan du se, hvad folk laver i løbet af dagen, og du ved, at hvis du ikke ser deres snaps hver dag, forsvinder de. 
 
På den måde er det et genielt medie, da du bliver nødt til at følge med hver eneste dag, hvis du ikke vil gå glip af noget. Det er den slags, som får brugere til at tjekke Snapchat hver eneste dag, hvor andre sociale medier ikke er ligeså vanedannede, da du altid kan tjekke det dagen efter. Du går ikke rigtig glip af noget.
 
Du får et tæt forhold til kendte, som du aldrig kommer til at møde. På Facebook ville det virke mærkeligt, hvis Kim Kardashian postede 20 gange om dagen med alt fra træning til morgenmad. På Snapchat ville det være mærkeligt, hvis hun ikke gjorde det.
 
Det giver en unik mulighed for personlig branding, og det er også denne form for personlig branding, der er vejen frem, hvis du vil bruge Snapchat succesfuldt til din virksomhed.
 
Du skal vise brugere, at der er blod, sved og tårer bag din virksomhed. Ikke bare optillede produktbilleder.

Personlig branding kan gøres på mange måder

Kardashian familien er endelig kommet på Snapchat, og det er da også et oplagt medie for alle realitystjerner, musikere og andre kunstnere, da de godt ved, at deres brand er dem selv. Det er dog ikke dem, som jeg vil fokusere på i det her indlæg.
 
For Snapchat er meget mere end realitystjerner. Det er et oplagt medie for alle, som har noget, de gerne vil ud med, eller til dem som bare gerne vil vise lidt om sig selv (dvs. alle i dag.)
 
Der er mange virksomhedsejere på Snapchat, og det er meget forskelligt, hvordan de bruger Snapchat. Rigmanden Chris Sacca (@Sacca) som er med i Shark Tank deler sit privatliv, især sine børn.
 
Mere interessant er der Justin Kan (@justinkan), @threebabes fra Three Babes Bakeshop og Gary Vaynerchuk (@garyvee), som alle sammen bruger Snapchat til at dele råd om, hvordan du laver forretning. De gør det på forskellige måder.
 
Gary Vaynerchuk kender de fleste nok fra hans bøger om sociale medier og Youtube kanalen "The #AskGaryVee Show." Han deler ekstrem mange snaps, hvor han fortæller om, hvorfor man skal være til stede på sociale medier, og hvordan man skal hustle sig til succes i forretningslivet. Hans snaps handler især om hårdt arbejde og om at sparke røv. Han minder om en Martin Thorborg på speed.
 
 
Justin Kan er en af to skabere bag Twitch.tv, som i dag er en af de helt store spillere, når det kommer til gaming på internettet. Han er også en del af incubator netværket Y Combinator. Han er meget aktiv på Snapchat, hvor han giver gode råd til, hvordan man skaber en succesfuld virksomhed.  I sidste uge holdt han en stor meetup i San Francisco, hvor hans Snapchat følgere kunne komme og hænge ud med ham. Det var en kæmpe succes, og det viser noget om den kæmpe succes, som der kan komme igennem Snapchat. Han tillader desuden, at man kan pitche sin idé til ham igennem Snapchat, da han ved, at det er her, at de nye unge iværksættere er. 
 
Jeg har også taget Three Babes med, da de er meget anderledes end de to andre. Three Babes er en San Fransisco baseret pie maker. Deres råd er mere nede på jorden.  F.eks. hvorfor det er vigtigt, at man har styr på sine udgifter. Det er simple råd, som alle virksomheder skal have styr på.
 
Jeg deler disse eksempler for at vise, at Snapchat er mere end et navlepillede netværk. Det er nærvær og netværk, når det er allerbedst.
 
Der er ingen undskyldning for ikke at være på Snapchat, da vi alle sammen har en historie at fortælle.
 
Find mig på Snapchat på hansjonashansen.

Giv din stemme

7 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Praktikant

Frist: 31. oktober

Strategisk kommunikatør

Frist: 31. oktober

Praktikant til PR og kommunikation

Frist: 3. november
Se alle job Indryk job

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.