Elisabeth Halskov Jensen


Elisabeth Halskov Jensen

Elisabeth Halskov Jensen

Karma: 132 (?)

Forfatter:

2


artikler

17


indlæg

Kommunikation er også kransekage og bling-bling

- Ingen gider nøjes med rugbrød hele tiden

”Tiden er ikke til bling-bling”, skrev Mikkel Jørnvil Nielsen i sidste uges mest anbefalede artikel, og jeg var selv én af dem, der var begejstret. Det er på tide, at vi dedikerer mere tid til at få den daglige drift til at køre istedet for kun at fokusere på nye, forkromede projekter og sindrige kommunikations-strategier, der ikke hænger sammen med hverdagen. Det er rigtigt, og det skal nok komme. Der er bare ét problem: Vi gider ikke spise rugbrød hele tiden – heller ikke når det gælder kommunikation.

Mikkel Jørnvil kritiserer i sin artikel K-branchen for at være for elitære, for glade for ’bling-bling’ og for at fokusere for lidt på, hvordan kommunikationen bidrager til bundlinjen: ”Men hvad har vi snakket om i kommunikationsbranchen i de snart fire år, krisen har varet? (...) Jeg kan ikke huske at have set eller hørt meget andet end den normale buzz tilsat lidt bling-bling”, skriver han.

Forretningsforståelse og rugbrød
Jørnvil har helt ret, når han antyder, at vi i hvert fald her på K-forum bruger alt for meget tid på at diskutere Helle Thorning og Lars Løkkes retoriske evner og for lidt tid på at diskutere, hvordan virksomheder kan optimere deres kommunikation i den daglige drift. Men helt stille har der jo ikke været om den mere erhvervsrettede del af kommunikationsfagligheden. Og netop diskussionen om, hvordan vi får mest kommunikation for pengene kontra, hvordan kommunikationen bedst tager samfundsmæssige hensyn har faktisk også fundet vej til K-forums spalter. Preben Septrups artikel ”Tilbudsaviser – en social succes” afstedkom eksempelvis en ophedet diskussion om, hvorvidt mediet ’hustandsomdelt tryksag’ var godt eller dårligt – både i forhold til, om det var miljørigtigt, om det tog sociale hensyn til ressourcesvage læsere og i forhold til, om det var et mere effektivt medie end tilsvarende digitale medier.

Der var vist ingen entydige svar på disse spørgsmål, men den afledte diskussion, og flere andre på K-forum, viser en interesse blandt i hvert fald nogle kommunikationsfolk for at veje kommunikationen på den vægt, der hedder ”værdi for forretning og stakeholdere”. Krisen har kun forstærket virksomhedernes fokus på at tænke langsigtet og stakeholder-orienteret, og kommunikations- og marketingafdelinger har en meget vigtig rolle at spille her.

Jeg er ikke i tvivl om, at der er grøde inden for den forretningsdrevne kommunikation i forhold til at producere værdiskabende kommunikation med mere respekt for rugbrødsarbejdet, og som Jørnvil skriver ”Med en god forretningsforståelse, stærke strategiske kompetencer og styr på håndværket kan vi let identificere, hvor der er brug for at sætte ind og løse opgaverne effektivt”. Det kommer til at ske, og vi kommer til at diskutere det mere.

Men det betyder ikke, at vi er helt færdige med bling-bling, eller alt det, der ikke findes i rugbrødsafdelingen.

Service og rugbrød eller storhed og bling-bling?
Hvis bling-bling er det modsatte af rugbrød, og rugbrød står for eksempelvis at få den daglige drift til at køre, at opdatere websitet, at understøtte kommunikationsprodukterne med service, support og konstant øje på forbedringer, så er der stadig noget tilbage i bling-bling afdelingen, som vi ikke kan undvære. Hverken som producenter eller konsumenter af kommunikation. Begge har brug for alt det, der handler om idéudvikling, konstruktion og fornemmelsen af at være med i noget nyt og stort.

Som kommunikationsproducent er det dybt tilfredsstillende, når det website, du har sat op og produceret indhold til, altid er opdateret,  så ingen kan sætte en finger på det. For det er ikke sjovt, når nogen opdager en fejl på dit site. Men det er måske ikke den opgave, du lever og ånder mest for som kommunikationsmedarbejder. Det er også en fornøjelse, når kunderne får hurtigt svar på deres spørgsmål, fordi du har udarbejdet en FAQ, der kan støtte ved telefonopkald, men det er måske rarest, hvis det er dine kolleger, der sidder ved telefonen.

Let’s face it: Kommunikationsmedarbejdere er som regel akademikere, og de færreste har læst fem år på universitetet for at blive servicemedarbejder i et callcenter. For en akademiker er det sjovere at konstruere et værktøj, end det er at bruge det. Det betyder ikke, at vi ikke kan – eller ikke skal – løse service- og supportopgaver, men det betyder, at vi også gerne vil have nogle godbidder ind imellem. Og godbidderne kan fx være, at man får indflydelse på organisationens strategiske beslutninger eller får lov at lede et udviklingsprojekt. Hvis man da ikke er kommunikationschefen – for så er man der jo på sæt og vis allerede.

Alle vil gerne skinne
Så er der alle dem, du som kommunikationskonsulent producerer kommunikation for. Kunderne eller kollegerne. Stort set ingen, der ikke selv producerer kommunikation, forstår sig på produktionsprocessen. Sikkert lig ethvert andet produkt. Det vil sige, at det, de andre forventer og drømmer om, at du skal levere, næsten altid overgår (eller skyder ved siden af) det, du er i stand til, eller det du bevidst vælger, at levere.

Hvis du skal producere kampagnemateriale, forventer dine kolleger, at du for ingen penge og på basis af ingen informationer producerer et glamourøst, glittet og supersælgende kommunikationsfix, der får modtagerne til at juble og kappes om at komme først til telefonen for at bestille din vare eller din ydelse. Hvis du skal producere en ny hjemmeside, forventer kunderne, at du fremtryller forførende og banebrydende grafik, omskaber tungt ingeniørsprog til sprøde, funky og florlette tekster, samtidig med at du polerer firmaets værdier og visioner, så de fremstår unikke og originale.

Det er ikke nemt. Men hvem vil ikke gerne leve op til det? Indrøm det: Alle vil gerne skinne!

Det er der overhovedet ikke noget galt med. En kommunikationsproducent – uanset om man er ansat i et stort firma eller har sit eget – bliver kun ved med at elske sit job, hvis han eller hun kan skabe noget, andre oplever som værdifuldt. Det er ikke et enten-eller, men et både- og. Vi skal både bage rugbrød og kransekage.

Måske er Slow Media det nye sort
Men hvordan skal vi få opfyldt egne og andres behov for at være med i noget nyskabende og storslået via kommunikation, samtidig med at vi passer opdateringerne og telefonen? Måske er en insisteren på, at kommunikation tager tid, at vi ikke skal producere så meget som muligt, men så godt som muligt, en god ny begyndelse for den kommunikationsafdeling, der både vil understøtte og opfinde.

En intereressant indfaldsvinkel til at opholde sig lidt mere i kransekage-afdelingen af ”kommunikationsbutikken” kunne være det tysk-opfundne ”Slow Media”. Et koncept, hvor man priser den langsomme tilblivelse såvel som den langsomme og fokuserede indtagelse af kommunikation. Det unikke, det langtidsholdbare, det som er nærværende.

Godt nytår!

 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Netværk

Presseansvarlige

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Netværk

Presseansvarlige

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Job

Praktikant

Frist: 1. juli

Senior brand strateg

Frist: 7. august

Studentermedhjælper

Frist: 22. september
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag om Facebook

Lær Facebooks vigtigste og nyeste funktioner

29. august

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.