Christian Holmberg


Christian Holmberg

Christian Holmberg

Karma: 0 (?)

6 trin til at bygge en kommunikationsplan
Det er vigtigt at lave en god strategi til hvordan du vil ramme din målgruppe.
Når du vil introducere for et nyt produkt eller fremvise et nyt tiltag i din virksomhed, bliver du nødt til at kommunikere dette ud til din målgruppe. Du vil med andre ord have brug for en kommunikationsplan. En kommunikationsplan er som en ’road map’ for hvordan du overbringer dit budskab til din modtager. Det er essentielt, da organisationen skal sikre sig at budskabet bliver sendt klart ud, og resultatet af budskabet er til at måle på. At skrive en kommunikationsplan kan være tidskrævende, derfor har jeg opstillet 6 trin som kan hjælpe dig med at kreere en effektiv kommunikationsplan for din virksomhed.
  1. Lav en situationsanalyse.
Lav en revision af hvor du står i forhold til kommunikationen. Al relevant information skal samles sammen og analyseres, du skal brainstorme med kommunikations medarbejdere, samle spørgeskema og lave fokus-grupper, det vil også være en god idé at snakke med andre afdelinger i firmaet.
  1. Definer dine mål.
Efter du har samlet og evalueret al relevant information, skal du definere de overordnede kommunikations mål. Hvilke resultater vil vi gerne opnå? Hvad vil du gerne opnå ved at implementere kommunikationsplanen?
  1. Definer din målgruppe.
Du skal vide hvem du bringer dine budskaber ud til, få derfor skrevet målgruppen for din organisation, der kan indgå medarbejdere, klienter, undervisere, medier, associerende virksomheder. Fantasien sætter grænserne for hvem din målgruppe er – og ikke er! Det nytter ikke noget at ramme en målgruppe som søger elhegn til deres køer, hvis din virksomhed ikke sælger det.
  1. Identificer hvilke medier der skal bruges.
Kom ud med budskaberne til din målgruppe igennem relevante medie kanaler. Derfor skal du bestemme hvilke kanaler som giver mest mening for målgruppen og som er mest effektive.
  1. Estimer en tidsplan.
For at opnå dine kommunikations mål, skal der lægges en tidsplan, da dette vil give det bedste resultat. Baseret på din undersøgelse og de ressourcer som der bliver brugt – kan der lægges en detaljeret plan for hvornår delmålene skal nås.
  1. Evaluer resultaterne.
Det vigtigste trin er at måle på de resultater som der er kommet ud af din undersøgelse. Her skal der bestemmes om målene er nået, og se om der skal laves nødvendige rettelser for at optimere resultatet. Her reflekteres der virkelig over processen og resultaterne, så det kan blive bedre til næste gang.
 
Det vil kræve noget at lave en god kommunikationsplan, men det er det værd. Det er et vigtigt værktøj til at komme ud med budskaber til din målgruppe, og på denne måde nå dine mål. Ved at lave en kommunikationsplan, vil du bevare overblikket og sikre dig at processen foregår effektivt.
 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

40 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Job

Konsulent

Frist: 24. september

Copy & Content Curator

Frist: 29. september

Intern Communication

Frist: 4. november
Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.