Benjamin Jørgensen


Benjamin Jørgensen

Benjamin Jørgensen

Karma: 0 (?)

Abbonement-koncepter er det nye sort
I 2016 blev abonnementskonceptet for alvor mainstream for de fleste danskere. Her blev danskerne blandt andet præsenteret for hundebokse, bokse til børn, kosmetik og meget mere på abonnement. Det bliver kun større i 2017.
 
Danmark oplevede i 2016 en kraftig stigning i virksomheder der byggede på et koncept omkring en abonnementsløsning. I min egen virksomhed udviklede vi intet mindre end 40 abonnementsløsninger i 2016 og oplever en stadig stigende efterspørgsel på disse løsninger.
 
Man ser en tydelig udvikling hos danske IT virksomheder. Den klassiske webshop får kamp til stregen af abonnementskoncepter, der er hotteste mode lige nu.
 
Flere store virksomheder står bag abonnementskoncepterne
Flere store virksomheder sidder i dag på stærke abonnementskonceptet og her kan bla. nævnes Goodiebox, OrganicBasics og GingerOrganic.
 
Jeg driver ved siden af mit webudviklingsbureau, den erotiske virksomhed Winkwink og jeg ved, hvor omfattende det er, at have 5000 varenumre. Med et abonnementskoncept har du kun en håndfuld varenumrer, som du får i et stort antal og det giver gode stordriftsfordele, som både tilgodeser virksomhed og forbruger.
 
Koncepterne inspireret fra USA
Abonnementkoncepterne er inspireret fra især USA, hvor mange af koncepterne har eksisteret i flere år og nu er kommet til Danmark. I USA blev det en succes, da man så muligheden, for at tilbyde et koncept, hvor forbrugeren ville spare tid, få en god pris og få produkterne tilsendt på en elegant måde i en æske eller boks. Samtidig sikrer det virksomhedsejeren en fast månedlig indtægt.
 
Vin, briller og sexlegetøj kan blive det næste
Det seneste som er åbnet, er vin og briller på abonnement og man vil formentligt snart se mange flere produkter, som kan købes på abonnement.
 
Vi har oplevet, at skulle udvikle abonnementsløsninger på alt fra hundemad, kosmetik, linser, hygiejneprodukter. Så hvorfor ikke vin, voksen legetøj og børneartikler? Snart vil vi opleve mange flere abonnementskoncepter.
 
Omsætning fra internationale abonnement-koncept virksomheder[1]
                                                
JustFab 765.307.530 DKK
BeachMint 516.055.995 DKK
The Honest Company 189.571.590 DKK
StylistPick 133.402.230 DKK
H.Bloom 118.657.773 DKK
BirchBox 83.551.923 DKK
Trunk Club 77.232.870 DKK
 
 
Trenden bliver tydelig når man ser på udviklingen i antal søgninger på eksempeltvist det amerikanske; ‘subscription box’.
 
 
 
Samme trend kan anes på den danske version; ’på abonnement’.
 
De forskellige spikes forekommer december måned hvert år, hvorfor det er vigtigt at fokusere på den gennemsnitlige trend.
 
Søger man kun på danske søgninger ser man ydermere en udvikling i antallet af søgninger på ’box’ der også bliver brugt som et udtryk for abonnements løsninger. Det bliver dog tydeligt at udviklingen ikke nærmer sig de amerikanske standarder – endnu…
 
 
Det bliver spændende at se, hvordan trenden kommer til at udvikle sig over det næste år. En ting er sikkert, jeg kommer til at følge med i det, og det synes jeg også du burde! Du kan selv undersøge trends, f.eks. ser søgningen - hvide sneakers også ud til at hitte.

Giv din stemme

15 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

38 JOB

Studenterjob/fritidsjob

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.