Widgets - det moderne nyhedsbrev

Vi drømmer alle om at være til stede i vores kunders bevidsthed, være nærværende og konstant levere målrettet information som et middel til at skabe loyal kundekontakt. Nyhedsbrevet er et af vores redskaber til med lave omkostninger at komme i postkassen hos vores kunder. Firkantet sagt er det traditionelle nyhedsbrev dog ofte en statisk envejskommunikation, som ingen kan respondere på og som alt for sjældent læses. Nyhedsbrevet er en web 1.0 løsning, der ikke udnytter det digitale medie til fulde, nemlig til at skabe synkron dialog og involvering. Det kan en widget til gengæld, hvilket vi nu skal se nærmere på.
af Louise Torp
Det traditionelle nyhedsbrev
Et nyhedsbrev kan have mange funktioner og formål og varierer i graden af segmentering. Det kan f.eks. have til formål at skabe mersalg hos kunder i form af gode relevante tilbud eller formidle viden og information både med og uden kommerciel bagtanke. Uanset hvad formålet er, er det lovpligtigt, at kunden bevidst accepterer at modtage dit nyhedsbrev. Eftersom SPAM er en allemandsplage, er der ingen, der siger ja til et nyhedsbrev, medmindre de har en ide om, at det giver dem en reel værdi, hvilket stiller store krav til dit nyhedsbrev. Det skal formå at sætte den enkelte person i centrum og levere præcis det, han vil læse om. Ellers bliver du barsk sorteret fra. Med andre ord god segmenteret kommunikation. Problemet er, at god segmenteret kommunikation kræver en solid viden om dine kunder. At kunden tager sig tid til at udfylde detaljerede oplysninger om sig selv til ære for dit nyhedsbrev, sker desværre alt for sjældent, medmindre man har udtænkt en god gulerodsstrategi.

Firkantet sagt er det traditionelle nyhedsbrev ofte en statisk envejskommunikation, som ingen kan respondere på. Nyhedsbrevet er en web 1.0 løsning, der ikke udnytter det digitale medie til fulde, nemlig til at skabe synkron dialog og interaktiv involvering. I bund og grund er det massekommunikation, der bliver retfærdiggjort af, at nyhedsbrevet trods alt er opdelt efter segmenter.

Widgets
En widget er en mindre applikation, en form for digitalt værktøj, der ligger på dit skrivebord, hvis du har en PC, på dit Dashboard, hvis du har en Mac, og i din programoversigt, hvis du har en 3G mobil. Din widget modtager konstant data fra nettet og leverer informationen videre direkte på din computer eller mobil, uden at du aktivt behøver at gøre noget for det.
Som kommunikativt redskab har en widget en lang række fordele. Den kan give dig:
  • Opdateret information på dit skrivebord, uden at du skal bevæge dig ind på en browser.
  • Mulighed for personlig tilpasning og dermed personlig målrettet information.
  • Mulighed for interaktion.
  • Mulighed for synkron dialog.
  • Tidsbestemte påmindelser eller handlinger, da den er integreret med din computer.
  • Mulighed for at tracke din målgruppes handlingsmønstre og tilpasning af din widget.
Widget kontra nyhedsbrev  
Tiden er på alle måder kommet til at nytænke nyhedsbrevet til optimalt at udnytte de digitale muligheder, vi har i dag. Det vil sige, vi vil skabe et nyhedsbrev, der fungerer som et praktisk redskab, der giver mulighed for interaktion, synkron dialog og deling af viden. Ikke kun mellem dig og dine kunder, men også kunder imellem. Vi skaber på denne måde et ægte web 2.0 redskab, der ikke blot over tid kan lade virksomheden komme tættere på sine kunder, men også via handlingsmønstre giver virksomheden et mere nuanceret billede af den enkelte kunde. Intet opfylder disse krav bedre end widgets. I virkeligheden gør en widget alt det, vi gerne vil med vores nyhedsbrev, og meget mere til. Sat på spidsen er forskellen mellem widget og nyhedsbrev følgende:

Modsat det traditionelle nyhedsbrev er widget således et stærkt redskab til dialog og målrettet kommunikation. Med den voksende brug af 3G mobil giver det en endnu større relevans for flere widgetskoncepter, da de ved at blive implementeret på mobilen for alvor bliver integreret i kundens daglige liv.

Det gode widget nyhedsbrev, sådan gør du
At skabe en god widget, som dine kunder tager til sig og integrerer i deres daglige liv, kræver et gennemtænkt koncept. Widgets har den barriere, at kunden skal downloade og installere din widget på sin computer eller 3G mobil. Selvom installeringsprocessen er så simpel, at det næsten ikke kan gå galt, er det stadig en barriere, der kræver kundens opmærksomhed. Hvis vi samtidig skal tænke widget ind som en erstatning for nyhedsbrevet, må der være en række tommelfingerregler, vi som minimum må opfylde for at skabe succes.
  1. Gør dig klart, hvem din widget skal tale til.
  2. Udtænk en idé, der rammer et behov eller en dybere passion hos din målgruppe.
  3. Sørg for, at din widget skaber en reel merværdi i form af et praktisk værktøj, der kan spare brugeren for tid og spare handlinger i form af klik ved f.eks. at bringe information fra flere websites direkte ind på dit skrivebord.
  4. Skab et lækkert design. Tænk på, at brugeren ser på din widget hver dag. Den må med andre ord godt pynte på deres skrivebord eller mobil.
  5. Gør din widget fleksibel, så den kan individualiseres til den enkelte bruger.
  6. Sørg for at tracke kundens brug af din widget, så du i længen bliver klogere på dine kunder.
Følgende fire widgets er et udvalg blandt de mest populære widgets, der alle opfylder minimum fire af ovenstående tommeregler:

Rygestop for alvor widget
Som et led i Pfizers rygestopkampagne blev der udviklet en widget fungerende som rygerens personlige rygestopguide. Din rygestop-widget tager udgangspunkt i dig og dine mål, som du selv fastsætter, når du starter dit rygestopprojekt. Undervejs fungerer din widget som motivator, den giver gode råd og viser, hvor stor en forskel dit rygestop gør for dit helbred dag for dag, samt hvor mange penge du sparer. Den påminder dig også om, hvornår du skal tage din medicin, og hvor mange dage du har tilbage af din behandling.



Hent den på www.rygestopforalvor.dk

PsychWidget
Denne widget er designet til studerende, professionelle og folk med en generel interesse for psykologi. PsychWidget giver dig de seneste nyheder inden for psykologi fra hele verden og giver dig mulighed for at søge på flere tusinde psykologirelaterede weblinks, besøge interaktive fora m.m.
PsychWidget er blevet udviklet af SocialPsychology.org med støtte fra National Science Foundation.



Finance widget 
Denne widget giver dig konstant de nyeste informationer fra aktiemarkedet. Hvilke aktier der er gået ned, og hvilke der er gået op osv. Den kan tilpasses til at fokusere på de aktier, obligationer og nyheder, du er interesseret i at følge med i.



My Coke Rewards Widget
En af de mere kommercielle widgets er ”My Coke Rewards Widget”. Her får du et værktøj på dit skrivebord, hvor du kan indtaste koden fra din colaflaske. My Coke Rewards Widget tilbyder dermed en nem og hurtig måde at indtaste samt styre dine Coca Cola point. Du kan også modtage de seneste nyheder fra MyCokeRewards.com i din widget.



Hvis vores drøm er at være til stede i kundens bevidsthed, være nærværende og konstant levere målrettet information som et middel til loyal kundekontakt, har vi med widgets alle muligheder for at løse dette problem. Med den voksende brug af 3G mobil har vi via widgets uanede muligheder for at blive en del af vores kunders hverdag på tæt hold. Kig nærmere på, hvad andre har gjort, og bliv inspireret på følgende site:

Widgets specielt til din mobil 
Yahoo widgets for PC
Dashboard widgets for Mac

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også