VOICE VANDT

For 8. gang blev Kommunikationsforeningens kommunikationspris uddelt mandag. Novozymes’ kommunikationsmodel VOICE blev en klar, men også utraditionel vinder. For Novozymes’ VOICE model var i kamp med to klassiske kampagner fra Advice A/S og Burson Marsteller. Og det rejste spørgsmål om genreforvirring i nomineringerne, for kan kampagner og intern kommunikation måles med samme alene? Næppe.

 

Vinderne af Kommunikationsprisen 2007. Fra venstre: Vice President Anna Lise Mortensen Grandjean, Strategic Communications Advisor Ann Cathrine Talbro, kommunikationsdirektør Jeppe Glahn og brand Manager Jesper Frederiksen, Novozymes samt kommunikationschef Jesper Witt, Metro Service
Fotograf: Ole Mik

 

Modigt, visionært og gid det var mit! lød de rosende kommentarer fra publikum til dagens vinder. Og det var da tydeligt et kommunikationsteam fra Novozymes, der modtog hæderen og den klassiske overdimensionerede karton-check fra dommerpanelets formand Professor Lars Thøger Christensen. Efterfølgende fangede Kforum en af medproducenterne af Novozymes’ VOICE model til en reaktion på sejren. "Vi er meget beærede over at få prisen. Det betyder meget, at vores egne fagfæller har valgt os som årets kommunikationsprojekt. Hele holdet bag Novozymes fortjener den største ros", siger den stolte vinder fra Novozymes, Jeppe Glahn, med et smil.

 

Sammen med et team af kommunikatører i Novozymes fik han med sine egne ord kommunikationsafdelingen ud af det kommunikative hamsterhjul og ud i alle kroge af organisationen. Og det betød ifølge Jeppe Glahn, at Novozymes gik fra at have en lille gruppe kommunikationsmedarbejdere i kommunikationsafdelingen til at have 5.000 kommunikatører i hele virksomheden som "medarbejdere". Kort sagt en integreret model, hvor man tænker og gør kommunikation i alle dele af virksomheden og aktiverer alle ansatte i processen. Og denne model fandt deltagerne ved dagens prisoverrækkelse så interessant, at et flertal af dem stemte på Novozymes og deres VOICE model.

 

Metroen vandt den regionale kommunikationspris

Med i konkurrencen var i alt fem projekter fordelt på to kategorier. Nomineret i kategorien 'regionalt/lokalt kommunikationsprojekt' var Hvidovre kommunes interne kampagne (link her) om fokus på udsatte børn og Metros interne og eksterne stewardkampagne (link her), som skulle skabe tryghed for de ofte hårdt prøvede metro-stewards, som indtil for nylig har måttet lægge ryg til daglige verbale og fysiske overfald i metroen. Med Metros kampagne har passagerene fået respekt for metro-stewarderne, og metro-stewarderne er kommet til at holde af deres job. I hovedkonkurrencen var projekter fra Burson Marsteller, Advice A/S og Novozymes opstillet. Burson Marsteller rekrutteringskampagne af ledere for McDonalds og Advice A/S’s kampagne "God Kemi – 9 gode vaner om kemikalier til gravide og ammende" for Miljøstyrelsen havde fundet vej til dommerpanelets nomineringsliste. Hver af de fem projekters repræsentanter havde inden afstemningen 6 minutter til at overbevise publikum i salen om, at de var værd at stemme på. I de fem projektpræsentationer blev der gjort flittigt brug af kampagnevideoer og power point-præsentationer. Og det var med til at gøre kampagnerne let tilgængelige for publikum i salen, som efterfølgende skulle stemme på årets kampagne.

 

Genreforvirring?

Og efter at stemmesedlerne var talt op, var det altså Novozymes, der løb med publikums gunst. Hvilket bestemt ikke var ufortjent ifølge formand for nomineringskomiteen Lars Thøger Christensen. "Det var den rigtige vinder. Og i et felt med så gode modstandere må det være så meget mere tilfredsstillende for Novozymes at vinde", lyder det rosende fra Lars Thøger Christensen.

 

Rundt om kaffebordene i Dansk Industris bygning, hvor konkurrencen blev afholdt, lød der med mellemrum undren over, at der var en anelse genreforvirring omkring de tre kampagner i hovedkonkurrencen. Novozymes interne organisationsmodel adskilte sig nemlig fra de to andre nomineredes mere klassiske kampagner. Men at sammensætningen af de tre nominerede kom til at se sådan ud, er ikke et udtryk for genreforvirring. Det betyder snarere, at dommerpanelet har valgt årets tre bedste kommunikationsprojekter, forklarer Lars Thøger Christensen.

 

Novozymes er det gode eksempel

At Novozymes kan vinde med et "utraditionelt" projekt, mener Lars Thøger Christensen også skyldes, at der i branchen er stor interesse for en organisation som Novozymes kommunikationsmodel.

 

Novozymes er dermed et eksempel på det ændrede fokus, man har i kommunikationsbranchen lige nu. "For 10 år siden ville man nok ikke have forestillet sig, at en intern kommunikationsmodel kunne løbe med opmærksomheden. Men i dag er der mere fokus på medarbejdere og medejerskab end tidligere. Og det betyder, at man tænker mere i, hvordan en organisation fungerer i både dele og helheder", fortæller Lars Thøger Christensen. Her er Novozymes ifølge dommerpanelt et lysende eksempel : "Novozymes er eksemplet på, at det kan lade sig gøre at indtænke kommunikation som en integreret del af virksomheden. Og det er det, jeg tror, Novozymes har vist publikum her i dag", afslutter Lars Thøger Christensen.

 

Med årets sejr er der meget, der tyder på, at intern kommunikation er fået høj status.Novozymes VOICE koncept er blot det første tegn på, det rolleskift der sker i branchen, fra producenter til strategiske forretningspartner.

 

Læs mere: Novozymes Fra noise til VOICE

 

Kommunikationsforeningen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også