Virale historier på Kommunikationsforum
Hvad er viralt på Kforum

Skrevet af
Her er et lille råd til dig, der vil skrive til Kommunikationsforum.dk. Hvis dit indhold skal have en chance på Facebook, Twitter og LinkedIn, er det ikke fagligheden eller tyngden, som du skal prioritere. Du skal dyrke den anderledes og gerne overraskende vinkel.
Sådan lyder konklusionen efter De Virale Nyheder fra Syddansk Universitet har overvåget historier fra kommunikationsforum.dk siden midt august 2013. De fem virale vindere i perioden var:
 
3.110 sociale interaktioner
 
Har du fundet den, du gerne vil se kigge ned i sin mobil resten af dit liv? Tæller I likes, mere end I taler sammen? Skriger dine børn efter din iPhone, hver gang du henter dem? Skændes du med din familie om opladeren? Oplever du tid med din mobil som personlig kvalitetstid? Føler du dig nøgen uden din mobil? Hvis ja, så har du et problem. Hokus pokus, din familie er væk. Hokus pokus, din iPhone er i fokus.
Læs artiklen her.
 
1.458 sociale interaktioner
 
Du har set dem. De er alle vegne. I København K, Nordvest, Gentofte, syd for Skanderborg, selv på Roskildevej, overalt på Fyn, omkring Aalborg, i næste sving og i hobetal på de særligt afmærkede mountainbike-ruter i skoven.
Læs artiklen her.
 
1.275 sociale interaktioner
 
Der er kommet nye kostråd fra Fødevareministeriet, regeringen og andre officielle livsforlængende hold, men det gastroseksuelle lag vil gerne supplere med konkurrerende kostråd. Følg disse, og du vil få et bedre liv – måske ikke så langt, men bedre og helt sikkert mere saftigt og velsmagende.
Læs artiklen her.
 
1.206 sociale interaktioner
 
Danmarks første kvindelige statsminister – og måske sidste socialdemokratiske – er udsat for en række systematiske smædekampagner, der ligefrem føres an af kultureliten. Personangrebene kan opdeles i tre klynger af kritik: den gode, den onde og den grusomme.
Læs artiklen her.
 
1.181 sociale interaktioner
 
Forældreintra sendes nu på pension. Og det er på høje tid. Læs eller genlæs Signe Wennebergs artikel, som var på Kforum i 2011 og gav anledning til mange kommentarer. Og kryds fingre for, at afløseren bliver bedre.
Læs artiklen her.
 
De fem virale vindere på Kforum.dk
 
Konklusionen overrasker ikke. Utraditionelle vinkler på historier er sikre succeser på sociale platforme. Det er derfor kun sjældent, at nyhedstelegrammer går viralt, da vinklerne er forudsigelige og forsigtige. En sjælden undtagelse var historien om EU’s “forbud” mod lakridspiber, hvor telegrammet gik sin sejrsgang på sociale platforme.
 
Det lyder måske nemt: Find en utraditionel vinkel. Men det er svært. Det er oprigtigt svært at finde en vinkel, der overrasker de kræsne brugere, der er nærige med sociale interaktioner. Derfor er det også de færreste historier, der går viralt.
 
Kun to procent af historierne fra kommunikationsforum.dk er siden august 2013 blevet delt, anbefalet og kommenteret mere end 800 gange. Datagrundlaget fra kommunikationsforum.dk er meget spinkelt, men de to procent går igen hos for eksempel ekstrabladet.dk mens kun 1,2 procent af historierne i 2013 fra politiken.dk opnåede mere end 800 sociale interaktioner.
 
De andre historier bliver sikkert læst. Men det er altså ganske få historier, som brugerne aktivt vælger til. De få historier kan noget særligt. Og udover den utraditionelle vinkel peger forskningen fra Syddansk Universitet på følgende “opskrift”:
 
Vinklen skal være simpel og skarp. Historien skal gerne være relevant i hverdagen for læseren, eller det skal være let at forholde sig til historien. Sproget skal være kreativt men simpelt at forstå. Det samme med rubrikken. Og dertil kommer det, at historien skal passe ind i tidsånden. Og hvis historien provokerer, gør det ikke spor.
 
Opskriften er simpel. Men opskriften er variabel, så det er alt andet end nemt at producere en viral succes. Også her på kommunikationsforum.dk.
 
Download appen “De Virale Nyheder, og læs de historier, som danskerne deler, anbefaler og kommenterer på tværs af sociale platforme.
 

Relaterede artikler

Hvad virker i virkeligheden viralt? - Mest mulig deling af dit indhold – hvordan opnår du det? Du skal starte med at se dig selv som indholdsdesigner frem for...

Giv din stemme

9 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Projektleder

Frist: 19. december

Pressechef

Frist: 2. januar

Studentermedhjælper

Frist: 7. januar
Se alle job Indryk job

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.