Viral kommunikation på Facebook
Når mormor går i selvsving

Skrevet af
10.000 fans på fem timer. 55.000 fans på halvandet døgn. Tusindvis af likes, delinger og kommentarer ved de fleste posts. Facebook-siden ”Mormors blog” formåede noget i løbet af det sidste døgn, som mange professionelle social media-managers rundt omkring kun kan drømme om. Mormor gik viralt.
Mandag den 23. oktober kl. 13.00 blev Facebook ramt af en mindre orkan, da "mormor" oprettede sin blog og skrev ordene: "Hej mennesker. Velkommen til min blog :-)" Det var der 698 personer, der syntes godt om, og i løbet af fire timer var der 9.000 Facebook-brugere, der var vilde med mormors blog. Det kan man da kalde en mediestorm ...
 
I Ældre Sagen er vi sådan set ret tilfredse med udviklingen på vores egen Facebook-side: Stabil vækst, højt engagement og ingen umiddelbare konkurrenter. Og sørme om vi ikke også vandt prisen som ”Favourite Facebook Page” ved Social Media Week tidligere på året. I Ældre Sagen har vi intet at klage over!
 
Men så kom mormor.
 
Ud af ingenting og på få timer ikke alene overhalede hun Ældre Sagens fanbase, som vi så møjsommeligt har opbygget og værnet om i halvandet år. Hun gjorde det så eksplosivt, at det nærmest sendte chokbølger gennem storkontoret i Ældre Sagens kommunikationsafdeling (og i øvrigt fik halvdelen af redaktionen til at melde sig som fans af ”Mormors blog”). På under et døgn blæste mormors blog sig op til at have tæt på 40.000 venner og fortsatte ufortrødent.
 
Who the f*ck is mormor?
Første lille nys om ”Mormors blog” dukkede op i Facebook-gruppen Social medie nørder - den hårde kerne:), da Martin Bak mandag eftermiddag postede et lille ”heads up” om mormor. 
 
10.000 likes på fem timer! What?!? 
 
Kort efter begyndte delinger af ”Mormors blog” at sprede sig til private feeds rundt omkring på Facebook. Syv timer efter, at bloggen var etableret, skrev kollegaerne om det.
 
Antallet af fans steg med over 1000 i timen og skabte forståelig undren
 
Mystikken breder sig
Tirsdag den 24. september kl. 9:00 – altså mindre end en døgn efter, at mormor sagde hallo til verden – begynder Ældre Sagens kommunikationsafdeling at klø sig kollektivt i nakken. Hvem er ”mormor”? Og hvad er det, hun kan, som vi ikke kan? Flere af os bliver straks fans af ”Mormors blog” – og bidrager dermed til hypen og den virale spredning. Er det i virkeligheden bare det, der er sket. Er det hypen, der skaber hype og får mormor til at gå i selvsving? Eller er der tale om viral markedsføring af en eller anden slags?
 
Meget klogere bliver vi ikke af at klikke rundt på mormors Facebook-side. En ultrakort beskrivelse og et par videoer kan ikke forklare den voldsomme interesse. 
 
 
Konspirationsteorierne flyder frit på redaktionen: Står en virksomhed bag ”mormor”, der er godt i gang med en ”Mor Karen”? Eller har en offentlig styrelse lanceret mormor for at sætte fokus på digitalisering?
Eller ser vi rent faktisk på en sød, ældre dame, der ganske uforvarende har ramt en viral guldåre i tid og sted og på fuldkommen reel vis har opnået social hyperviralitet?
 
Virale kampagner er jo set før. Visit Denmarks ”Mor Karen” var et af de første danske eksempler på markedsføring, hvor afsenderen ikke stod tydeligt frem, men lod seerne undre sig en tid, inden den afslørede sammenhængen. Det samme gjaldt et ”nyhedsindslag fra en amerikansk tv-station”, der fortalte om et dansk tiltag for at skabe bedre trafiksikkerhed ved hjælp af topløse, unge kvinder, der stod i vejkanten med et vejskilt, der viste fartgrænsen. Bag den video stod Rådet for Større Færdselssikkerhed.
De fleste kender også Mukhtars fødselsdag, der var produceret af Arriva eller de sydfynske borgmestre, der danser Gangnam Style.
 
Ikke alle virale fænomener har dog en virksomhed som bagmand.  ”Mikkels blog” har i skrivende stund knapt 100.000 fans, og det er ikke mere end få uger siden, at ethvert Facebook-feed med respekt for sig selv flød over med lakridspiber. 
 
Lakridspibe-gate: Lakridspiber var ultrahot Facebook-indhold i cirka 12 timer – og derefter utrolig yt
 
I løbet af få timer blev knapt 30 fansider for bevarelse af lakridspiben dannet – den største har i dag over 53.000 fans.
 
Men hvem eller hvad stod bag Mormors blog? Der blev ikke umiddelbart annonceret for noget – ud over et par armbånd og noget neglelak, som mormor ville give væk.
 
På redaktionen besluttede vi at bruge en livline og ”ringe” til en ven. Hans Tosti er et af de mest kompetente mennesker, vi kender, når det drejer sig om community building på Facebook. Vi gav ham 30 sekunder og blev straks efter lidt klogere.
 
Der var anerkendende feedback fra eksperten, men vi kom alligevel ikke helt til bunds i spørgsmålet
 
Mens dialogen fortsatte og Hans Tosti kom med forklaringer på, hvordan en Facebook-side kan bringes i selvsving, hvis tilstrækkeligt mange klikker ”Synes godt om” inden for kort tid – for så bringer Facebooks algoritmer den helt op i toppen af venners og venners venners newsfeed – ja, så sker der noget afgørende i sagen.
 
Mormor afslører sin sande identitet
Vi var helt sikre. Da mormor postede et opslag, hvor der stod:
”Prøv at gå ind på www.facebook.com/MortenTimm.dk  og like hans blog. Og så vil der komme en give away op med et armbånd snart. Knus mormor :-)”.
 
Det er Morten Timm, der står bag "Mormors blog"
 
Det er i virkeligheden Morten Timm, der er mormor! Han er smykkedesigner og vil hype sig selv og sine produkter på den måde. Genialt tænkt, godt udført! I Ældre Sagens kommunikationsafdeling er vi sikre på, at mysteriet nu er opklaret.
 
Men hvorfor trak han ikke spøgen lidt længere? Antallet af fans har stadig ikke peaket, det ville have givet mere viral omtale, hvis han havde ventet. Og nu begynder fansene allerede at beklage sig over mormor.
Mormor eller Morten må have fornemmet, hvor det bar hen ad, for et øjeblik efter var linket til smykke-Morten væk.
 
Og det samme var vores sikkerhed.
Hmm, VAR det bare mormor, der med et link til smykke-Morten kom til at gøre noget snavs?
Eller er mormor virkelig virkelig?
 
 

Giv din stemme

12 stemmer
4,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

39 JOB

Digital marketingansvarlig

Se alle job Indryk job

Job

Praktikant

Frist: 15. november

Direktør

Frist: 30. september

Chefkonsulent

Frist: 4. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.