Videnskollektivisering i vidensvirksomheden

K-forum sætter forsat fokus på Knowledge Management. Denne gang med et speciale om videnskollektivisering i vidensvirksomheden. Det handler om hvordan virksomheder som lever af at sælge viden, kan blive bedre til at kollektivisere den individuelle viden medarbejderne besidder.

Teoretisk beskæftiger specialet sig med, hvad viden er for en størrelse. Der opstilles et vidensbegreb som indeholder to akser, den ene med videnstyperne handleviden, refleksiv viden, fælles viden og offentlig viden mens den anden repræsenterer vidensformerne data, information, viden og visdom. Vidensbegrebet udgør sammen med de fire læringsformer: medieret læring, organisatorisk læring, institutionaliseret læring og praksis læring en kollektiviseringsmodel.

Empirisk undersøges hvilke betingelser der er for videnskollektivisering i vidensvirksomheden, samt hvilken viden der er økonomisk værdiskabende og dermed vigtig at kollektivisere. Det rådgivende ingeniørfirma RAMBØLL er case for de empiriske undersøgelser hvis overordnede metode er deltagerobservation.

Kollektiviseringsmodellen påpeger at man kan tale om at viden enten er subjektiveret, dvs. afhængig af et enkelt individ eller objektiveret, dvs. uafhængig af et enkelt individ. Kollektivisering handler således om at objektivere den subjektiverede viden, at gøre den individuelle handleviden og refleksiv viden til fælles viden. Vi mener at viden ikke kun skal objektiveres materielt (i fysisk forstand), som det sker når man forsøger at lagre viden elektronisk. Faren ved dette er bl.a. at man materialiserer videnstyper som ikke egner sig til det. En kollektiviseringsstrategi bør derfor også handle om at objektivere viden immaterielt ved at knytte den til flere mennesker.

Pointen er at fælles viden som er objektiveret i materiel form, er fælles fordi alle medarbejderne har adgang til den. Med andre ord er den spredt. Fælles viden som er objektiveret i immateriel form, er fælles fordi den er forankret i et fællesskab. Med andre ord er den kollektiviseret. Således skal viden som organisationen vurderer er vigtig at flere besidder, kollektiviseres - mens man bør sprede viden som blot skal være tilgængelig når medarbejderne oplever et behov.

Specialets empiri viser at handleviden er den værdiskabende viden. Det foreslås derfor at handleviden kollektiviseres og forankres i fællesskabet gennem praksis læring, dvs mentorordninger, fortællinger, socialt samvær, en udnyttelse af projektorganisationen og skabelsen af rammer i det fysiske rum.

Specialet er fra RUC og skrevet af Nicoline Jacoby Petersen(np.lpf@cbs.dk) og Sille Østergaard (oestergaard@planet.tn)

Læs specialet Videnskollektivisering i vidensvirksomheden i pdf.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job