Tre vigtige principper
Dernæst opstiller Coca-Cola ti principper til brug for virksomhedens talsmænd. Her følger de tre bedste, som ville kunne holde Venstres pressetjeneste fri for mange skandaler:
1: Husk, at du repræsenterer firmaet. Som repræsentant for firmaet er det vigtigt, at dine indlæg har samme positive og optimistiske holdning som firmaet har i dens øvrige kommunikation. Hav respekt for alle individer - uanset etniske, kulturelle eller religiøse forskelle. Din opførsel på de sociale medier afspejler ikke blot dig som person, men hele firmaets værdisæt.
2: Husk, at indhold på internettet ikke forsvinder. Selv om du senere sletter eller forsøger at gøre indlæg anonyme, vil dine udtalelser online stadig kunne findes - eller allerede være gemt.
3 (og ikke mindst): Når du er i tvivl - så lad være med at poste.
Selv om rådene fra Coca-Cola reelt kun gælder, når man udtaler sig direkte på vegne af selskabet, er det vigtigt at huske på, at mange modtagere af ens budskab kan have mere end svært ved at skelne mellem, hvornår man skriver som privat eller offentlig person. Ikke mindst når man - som i politik - gerne skal praktisere, hvad man prædiker (OK, det lyder bedre på engelsk, men gælder stadig på dansk).
Grænser for dumhed
Kritikere vil straks hævde, at det er et angreb på vores ytringsfrihed. At vi har lov til at være i fred på de sociale medier. At hvad vi skriver på Facebook og Twitter, ikke kommer andre end vores venner og followers ved.
Men ville du, kære kritiker, selv offentliggøre på Facebook, hvis du pjækker på grund af tømmermænd, eller fortælle om dine whereabouts, hvis du lige har udøvet forsikringssvindel? . Er man nogenlunde begavet, har man allerede i dag lagt flere bånd på sig selv på de sociale medier, end man måske ville gøre i telefonen til sin bedste ven.
Selvfølgelig behøver tonen på Facebook ikke at være lige så stiv, som var det en pressemeddelelse til Ritzau. Men hvis du poster indhold, der er i klar modstrid med de værdier, dit firma repræsenterer, skal du ikke ligefrem forvente at blive kåret til månedens medarbejder.
Forvent altid, at kollegaen, chefen og din kommende arbejdsgiver før eller siden læser med. Og jo mere du og din arbejdsgiver er i medierne, des større risiko er der for, at det, du skriver, kan og vil blive brugt imod dig i en alt andet end privat kontekst.