Venstre bør lære af Coca-Cola

"En fucked up medicineret psykisk syg," lød det på Facebook fra en af Venstres ansatte. Det fik bægeret til at flyde over. Efter denne og flere andre fadæser på Facebook erkender regeringspartiet Venstre nu behovet for at have politik for partiets og medarbejdernes brug af de sociale medier. Venstre-løverne kan passende begynde med at studere erfaringerne fra sodavandsgiganten Coca-Cola. En af reglerne lyder: Når du er i tvivl - så lad være med at poste.
af Andreas Hansen

Fremover er det slut med at ytre ønske om at kvæle en "fucked up medicineret psykisk syg" servicemedarbejder på Christiansborg, hvis vedkommende ikke lukker "sin forudsigelige røv bare en gang imellem".

Efter Venstres seneste Facebook-farce - denne gang begået af kommunikationskonsulent Ditte Okman - erkender spindoktor Søs Marie Serup, at partiet har behov for en social media-politik.

Søs Marie Serup har selv været med til at skabe behovet for en sådan politik efter i flere omgange at være kommet i Facebook-modvind i pressen.

Først kaldte hun på Facebook den danske presse for "sølle", fordi den ikke kunne gennemskue statsminister Lars Løkkes kommende "genistreg" under sidste års klimatopmøde. Og siden lød det ironisk fra samme Søs, at Danmark var "et dejligt land at lege med politik i", når vi altid "flejner på tværs", hvis nogen truer med at tage skattelettelser fra os.

Som privatperson?
Hver gang har undskyldningen til de ikke så polerede bemærkninger lydt, at vedkommende ikke havde udtalt sig som statsministeransat, men udelukkende som "privatperson".

Lidt samme retorik forsøgte partiets tidligere formand, Anders Fogh Rasmussen, sig med, når han fra tid til anden i pressen pludselig forsøgte at udtale sig som privatperson i spørgsmålet om, hvorvidt bøsser og lesbiske burde få lov til et kirkeligt bryllup, og om, hvorvidt den danske presse burde have trykt Muhammedtegningerne eller ej.

Men det var meget svært for Fogh at få presse og befolkning til at forstå opdelingen af udtalelser i kategorierne "statsmand" og "privatperson". Og ligeledes har det været meget svært for Venstres pressetjeneste at trænge igennem med antagelsen om, at Facebook var et meget, meget privat forum, hvor diverse udtalelser fra Christiansborg kun var tiltænkt de nærmeste venner og ikke de cirka 2,2 mio. øvrige danskere (inklusive journalister), der har oprettet sig på Facebook.

Kig på Coca-Cola
Og nu udarbejder Venstre altså (endelig) en politik for medarbejdernes brug af sociale medier. Her kan partiet måske lære lidt af brandingekspert numero uno: Coca-Cola. ??

På tre sider stiller virksomheden meget enkelt principperne op for dens ansattes udgydelser på de sociale medier.

Først husker sodavandsfabrikanten sine ansatte på de fælles værdier (her kunne Ditte Okman være blevet mindet om, at Venstre blandt andet skal hjælpe de svage). Dernæst opstiller Coca-Cola en række krav for alle ansatte - uanset om man taler på vegne af eller blot har referencer til virksomheden - som når Okman snakker om ansatte på Christiansborg, eller når Søs Marie Serup omtaler den "sølle" presse.

Her er Coca-Colas bedste råd, at man altid skal huske, at de beskeder, der er rettet mod venner og familie, altid kan blive videresendt. Man skal altså ikke tro, at man er i en tryg, privat sfære, når man meddeler noget på sin "private" Facebook-væg. Det måtte Okman sande, da hendes statustekst og kommentarer blev foreviget af journalist og forfatter Michael Jeppesen.

Tre vigtige principper
Dernæst opstiller Coca-Cola ti principper til brug for virksomhedens talsmænd. Her følger de tre bedste, som ville kunne holde Venstres pressetjeneste fri for mange skandaler:

1: Husk, at du repræsenterer firmaet. Som repræsentant for firmaet er det vigtigt, at dine indlæg har samme positive og optimistiske holdning som firmaet har i dens øvrige kommunikation. Hav respekt for alle individer - uanset etniske, kulturelle eller religiøse forskelle. Din opførsel på de sociale medier afspejler ikke blot dig som person, men hele firmaets værdisæt.

2: Husk, at indhold på internettet ikke forsvinder. Selv om du senere sletter eller forsøger at gøre indlæg anonyme, vil dine udtalelser online stadig kunne findes - eller allerede være gemt.

3 (og ikke mindst): Når du er i tvivl - så lad være med at poste.

Selv om rådene fra Coca-Cola reelt kun gælder, når man udtaler sig direkte på vegne af selskabet, er det vigtigt at huske på, at mange modtagere af ens budskab kan have mere end svært ved at skelne mellem, hvornår man skriver som privat eller offentlig person. Ikke mindst når man - som i politik - gerne skal praktisere, hvad man prædiker (OK, det lyder bedre på engelsk, men gælder stadig på dansk).

Grænser for dumhed
Kritikere vil straks hævde, at det er et angreb på vores ytringsfrihed. At vi har lov til at være i fred på de sociale medier. At hvad vi skriver på Facebook og Twitter, ikke kommer andre end vores venner og followers ved.

Men ville du, kære kritiker, selv offentliggøre på Facebook, hvis du pjækker på grund af tømmermænd, eller fortælle om dine whereabouts, hvis du lige har udøvet forsikringssvindel? . Er man nogenlunde begavet, har man allerede i dag lagt flere bånd på sig selv på de sociale medier, end man måske ville gøre i telefonen til sin bedste ven.

Selvfølgelig behøver tonen på Facebook ikke at være lige så stiv, som var det en pressemeddelelse til Ritzau. Men hvis du poster indhold, der er i klar modstrid med de værdier, dit firma repræsenterer, skal du ikke ligefrem forvente at blive kåret til månedens medarbejder.

Forvent altid, at kollegaen, chefen og din kommende arbejdsgiver før eller siden læser med. Og jo mere du og din arbejdsgiver er i medierne, des større risiko er der for, at det, du skriver, kan og vil blive brugt imod dig i en alt andet end privat kontekst.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også