Usability og brugervenlighed

God netkommunikation inddrager brugerne og skaber struktur i datamængderne.

Egentlig er det sjovt, at et så anarkistisk orienteret og brugerdrevet et medie som internettet har ført til, at det aktuelle fokuspunkt ved konsulentydelser til nettet er de sociologisk-humanistisk centrerede usability-test - altså undersøgelser af, hvordan et site opleves af forbrugerne.

 

Men de mange 1. og 2. generations virksomhedssites og nogle af de store portaler oplever nu det massive problem, at deres afsenderorienterede univers ikke matcher de besøgenes forventninger til virksomheder og organisationer. Enten fordi virksomhederne reelt ser deres net-tilstedeværelse mere som et marketingredskab end en involvering. Eller fordi kreatørerne reelt ’masturberer’ og foretrækker at fokusere på flash-effekter frem for på brugernes behov.

 

Resultatet er det, som Tor Nørretranders allerede behandlede som hovedpointe i hans stadig bedste bog ”Mærk verden”. Vi får en ophobning af ligegyldige data eller ligegyldige virtuelle flash-oplevelser. Men data genererer ikke værdi i sig selv - kun flere data. God kommunikation er at skabe strukturer i data, så de bliver til kommunikation - især ved at inddrage deltagerne i medskabelsen af dem.

 

Den gode idé og det gode site ser dermed sig selv mere som proces-facilitator end som sælger. Som to af verdens førende, Nathan Shedorff og Peter Merholtz, siger det, så må vi derfor tænke i user-centered experience design - i de forskellige måder folk lærer og kommunikerer på og strukturer verden på. Det gør de i konversationer med hinanden og i fortællinger snarere end i datalagre. Og det gør de mindre som i et Excel-ark og mere som i ludo: Man er i kontrol og får feedback, man er produktiv og kan være kreativ, man snakker om det og spillet ændrer sig efter ens træk.

 

En facilitering er også en redigering, en bevidst forførelse til at overtage ens strukturer herunder tilbyde en oplevelser. Men på nettet er surferen fri til at forlade de universer, han/hun ikke kan identificere sig med. På et tidspunkt kan ludo- og pc-spillenes historier og fællesskaber - også kede. Men jo bedre du forstår mekanismer og strukturer for, hvordan du involverer og interagerer med brugere, desto længere varer fornøjelsen.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også