Undgå turn-offs ved jobsamtalen

Klaus Kjøller har lagt sig ud. Med de danske studerende som det er faldet for brystet, at han har udtalt, at man skal spille på alle tangenter, når man er til eksamen. Har man en god røv, så skal man ikke skjule det, har Klaus minsandten sagt.

 

Bag sex- og tågesnakken har han en pointe. For selvfølgelig bliver man bedømt ud fra mere end det sagte. Kropssprog, gestikuleren og mimik er en del af præstationen, og derfor skal man selvfølgelig trække på hele sin udstråling, så godt man nu formår.

Det gælder også jobsamtaler. Jeg har efterhånden været til en del. En håndfuld som ansøger - og et hav af gange som den, som lytter, ser og vurderer potentialet hos den håbefulde på den anden side af bordet.

 

Jeg har mødt overraskende mange ansøgere, som både havde kløgt og kompetencer i orden, men som fuldstændig forsømte at vise det til samtalen. Ikke fordi de var mere nervøse end gennemsnittet, men fordi de tilsyneladende ikke på forhånd havde gjort sig klart, hvilket indtryk, de gerne ville efterlade. Og som derfor undersolgte, oversolgte – eller slet ikke solgte – sig selv i forhold til den stilling, de søgte.

 

Derfor her - med fri hånd, og totalt renset for bagdele og sexappeal - elleve tips til at undgå turn-offs ved jobsamtalen. Med krop og sjæl – og lidt enkle forberedelser.

 

1. Hils lige så pænt på piccolinen som på partneren - de skal begge to være dine kolleger.

 

2. Læs din ansøgning igennem og overvej, om der er særlige passager, som kalder på en uddybning. Er der ikke det, er du nok blevet indkaldt ved en fejl.

 

3. Tag noget med at skrive på og med - det udstråler, at du rent faktisk har tænkt dig at forholde dig til situationen. Og det giver dine hænder en naturlig placering over bordet.

 

4. Brug førnævnte remedier til at tage noter undervejs – og følg op på dem, når du stiller spørgsmål til sidst. Hvis du ikke kan finde på noget at skrive, så gør det alligevel.

 

5. Forbered tre gode spørgsmål om arbejdspladsen - men tjek lige, at de ikke allerede er blevet besvaret under samtalen.

 

6. Ét af de tre spørgsmål kunne være, hvorfor dem, der skal ansætte dig, er glade for at være i virksomheden. Et andet, hvad de godt kunne tænke sig at ændre.

 

7. Tjek websitet for billeder af de ansatte. Hvis dit slips/din spadseredragt/din cowboyhat vil være det eneste i lokalet, bør du overveje at tage noget andet på.

 

8. Fokusér gerne på andet end din karriere eller din uddannelse, hvis du bliver bedt om at fortælle om dig selv. Dit cv har modparten læst i forvejen. Du kan jo i stedet tale om, hvorfor du brænder for dit fag - eller hvad du kunne tænke dig at forandre ved dig selv eller branchen

 

9. Tjek virksomhedens værdier – og forhold dig konkret til dem. Det er ikke i sig selv imponerende, at du er enig i værdierne. Du kan i stedet fortælle om situationer, som viser, at du rummer dem – eller udfordrer dem.

 

10. Blot dig gerne - mentalt. Ingen forventer, at du er perfekt. Men alle vil gerne høre, hvordan du arbejder på at blive det.

 

11. Go meta. Evaluer gerne samtalen på stedet. Uanset om du får jobbet eller ej, kan du sagtens have haft en knaldgod dialog, som du kan lære en masse af. Sig det gerne, hvis du synes samtalen har været god, udfordrende – eller problematisk. Hvis det ikke falder naturligt under samtalen, så send en mail, når du kommer hjem.

 

Disclaimer:

Der er hverken dokumenteret effekt eller jobgaranti forbundet med listen. Ej heller i forbindelse med eksponering af lemmer af nogen art. Faglighed og verbale kunstgreb skal tilsættes i passende mængder. Generel advarsel: Form bør generelt ikke erstatte indhold, og skal derfor doseres individuelt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job