Twitter: The second Second Life?

Twitter er den nye, store sociale online-platform – lyder den heftige hype og promovering. Er der hold i hypen? Jeg er i tvivl, selv om jeg selv er ivrig twitter. Twitter kan risikere samme skæbne som Second Life, der i dag ligner en cyber-kirkegård. Men Twitter har et trumfkort at spille: Breaking News.
af Morten Tjerrild Steinbach

Den nye mediedarling
Twitter er en mediedarling, der er velpromoveret af selveste Lance Armstrong, præsident Obama og andre kendisbrugere. Brugertraffikken på Twitter er steget eksplosivt i år, og ifølge analysevirksomheden for sociale medier, Sysomos, er hele 72,5 % af alle brugerne kommet til inden for de første fem måneder af 2009. Twitter er blevet intet mindre end det tredjemest populære sociale netværk på internettet, rapporterer The Vancouver Sun.

Twouble in twitter paradise
Twitter er kun lige fyldt tre år, så umiddelbart ser det ud til at gå godt for dem. Men der er twouble in twitter paradise! Twitter har kun halvt så mange unikke brugere sammenlignet med de to andre sociale netværkstjenester i top tre, Facebook og Myspace, da disse to sites fyldte tre år.

Dertil har en af verdens ledende analysevirksomheder inden for online-marketing og medieinformation, Nielsen Online, foretaget en undersøgelse, der viser, at Twitter halter mærkbart på ét væsentligt punkt: brugerloyalitet. Den skal højnes mærkbart, hvis Twitter for alvor skal bide sig fast og ikke gå i sig selv efter den aktuelle hype. På nuværende tidspunkt stopper hele 60 % af brugerne med at bruge tjenesten efter en måned. På bloggen for Harvard Business Publishing slås det også fast, at den gennemsnitlige bruger på Twitter i det hele taget ikke er særlig aktiv, eftersom ca. 10 % af Twitter-brugerne står for 90 % af alle tweets.

Sidst, men ikke mindst, har Twitter Inc., firmaet bag Twitter, ikke formået at skabe overskud på bundlinjen. Et presserende spørgsmål er derfor også, hvor længe investorerne hænger på, når den aktuelle hype er overstået, og det bliver hverdag igen. Vi har jo allerede set sociale netværkstjenester, der blev til synkende skuder, så snart brugerne opdagede, at det ikke var andet end et hypet fænomen og derfor koblede sig af netværket, lige så hurtigt som de var kommet på!

Er Twitter the second Second Life?
Twitter minder i det hele taget om den overhypede sociale netværkstjeneste Second Life - en onlinevirtuel 3D-verden, der pr. oktober 2007 havde mere end 10 millioner brugere. Second Life blev hurtigt blæst op som den helt store, nye sociale onlineplatform, man absolut skulle være en del af. Mange anerkendte virksomheder, brands og kendisser flokkedes om Second Life. Alene i Danmark var listen alenlang og rummede blandt andre FLS Schmidt, SKAT og Folkekirken. I begyndelsen struttede Second Life af entusiasme fra brugernes side. Mange fandt dog ud af, at de egentlig ikke kunne bruge Second Life til særlig meget, om noget overhovedet. Flertallet af Second Life-brugerne blev inaktive, ligesom det også har vist sig, at brugerne i stor udstrækning er på Twitter. Efterhånden blev det således tydeligt, at Second Life langt fra var den store succes, alle gik og troede, det var.

I USA, hvor Twitter er mest udbredt, er det især alskens berømtheder, som folk ellers følger i
sladderbladene, og større nyhedsmedier såsom tv-stationerne CNN og NBC, der benytter sig af
Twitter. Og det er klart, at kendisser og medier ofte er med til at tiltrække brugerne. Modsat Second Life er der dog ikke ret mange virksomheder, der kan se, hvilken værdi de små mikro-blogtekster giver.

Spørgsmålet er, om Twitter ikke er endnu en social netværkstjeneste, der bare er overhypet, som
Second Life var det? Og så snart alle virksomheder, brands og kendisser, der bruger det, finder ud
af, at størstedelen af brugerne ikke er ret aktive, så bliver Twitter til en online-kirkegård for profiler, der
engang var aktive.

Breaking News i Twitter-sfæren
Men hvem er det egentlig, der får noget ud af Twitter-sfæren, så længe det varer? I den forbindelse kunne jeg ikke nære mig for at twitte med cand.it Christian Buch Iversen, der er en af fortalerne for Twitter i Danmark.

I en af Christian Buch Iversens tweets sætter han fokus på, at en af de store fordele ved Twitter er, at det er en hurtig kanal til nyheder for faglige fællesskaber. Som ivrig twitter kan jeg godt nikke genkendende til dette. Jeg følger selv 58 andre brugere på Twitter. De fleste kender jeg ikke, og jeg følger dem hovedsagelig for at få de nyeste opdateringer om digitale medier, design og marketing. Jeg følger dem ikke for at interagere med dem på et mere socialt plan.

De mere upersonlige tweets, som altid topper listen for populære emner på Twitter, falder også godt i tråd med den påfaldende brug af tjenesten til formidling af breaking news. I Danmark har både DR og TV 2 allerede taget tjenesten i brug til netop dette. Twitter-sfæren er simpelthen et fremragende sted at få nys om eksempelvis naturkatastrofer, sportsbegivenheder eller lignende. Nyheder rammer ofte Twitter før andre nyhedsmedier. Især hvis brugerne af Twitter befinder sig på de steder, hvor det sker, og derfor fungerer som en slags mikroblogging-korrespondenter. Dette findes der flere eksempler på, blandt andet i forbindelse med terrorangrebet i Mumbai i 2008, hvor øjenvidner sendte tweets via deres mobiltelefon.

Denne brug kaster lys over, at Twitter ikke nødvendigvis er særlig velegnet som en
social netværkstjeneste til privat brug med mikroblogging á la Facebook-opdateringer fra brugerne. Twitter-sfæren er derimod mere velegnet som en tjeneste, hvor fælles nyheder for interessefællesskaber flyver frem og tilbage - tweet, tweet, tweet. De brugere, der fravælger tjenesten, går derfor heller ikke glip af det helt store sociale fællesskab. Ligesom de heller gjorde ved Second Life. En løs antagelse fra min side er da også, at det er de brugere, som har behov for mere social interaktion, der falder fra.

Så ja, Twitter er indtil videre langt hen ad vejen blot hype for størstedelen af brugerne - ingen tvivl om det! Der er for få, der egentlig kan få noget ud af det. Nu kommer det mest spændende så for dedikerede twittere: Hvad skal jeg twitte om Twitter i mit statusfelt?

Twitter-status
Ud fra mit perspektiv er Twitter indtil videre brugbart for personer, der har behov for at være opdateret om deres felt - hovedsagelig medienørder som mig selv. Twitter flopper til gengæld i forhold til privat mikroblogging. Især når det gælder loyaliteten blandt størstedelen af dets brugere, så på den måde er det absolut lige så overhypet som Second Life.

Links
http://www.emarketer.com/Article.aspx?R=1007250

http://www.vancouversun.com/Entertainment/Tweet+this+year+Twitter/1470046/story.html

http://www.freshfuelblog.com/2009/05/if-youve-ever-done-any-hint-of-research-in-marketing-or-advertising-odds-are-youve-come-across-this-name-nielsen-if-youve.html

http://blogs.harvardbusiness.org/cs/2009/06/new_twitter_research_men_follo.html

http://seekingalpha.com/article/160613-twitter-and-the-revenue-dilemma

http://da.wikipedia.org/wiki/Second_Life

http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/hvordan-bruger-virksomheder-web-to-nul-mckinsey-har-svaret

http://edition.cnn.com/2008/WORLD/asiapcf/11/27/mumbai.twitter/index.html

http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/mikroblogging-er-
utrendy-larm


http://twitter.com/mortensteinbach

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job