Nej til Oscar som Twitter-politi

At tweete og kommentere på stjernernes looks på den røde løber er populært blandt mange – men denne gang blev det åbenbart for meget for Oscar-showet, der agerede Social Media Police. Her et blik på både kjoler og politi.
Egentlig skulle det her handle om, hvad årets Oscar-kjolemode har kommunikeret: Er vi endegyldigt ovre finanskrisen, er metallic det gamle, nye store, er et helfarvet look sejt, må der gerne hænge store stykker draperet stof fra din krop, og må dit tøj gerne se ud, som om det er lavet af Vita Wrap? I virkeligheden er svaret på alle fem spørgsmål ja – men det vender vi lige tilbage til lidt senere.
 
For at hævne stjerner og tv-værter, som folk skriver negative tweets om, kravler Jimmy Kimmel ind i et fjernsyn og kommer ud i en stue hos et ældre, overvægtigt, camping-habit-iklædt ægtepar, så de kan føle, hvordan det er at blive så kynisk bedømt. Tilsyneladende mener folkene bag Oscar-showet, at den amerikanske underklasse skal stå på mål for hån ud fra samme præmisser som stylede filmstjerne i gratis designertøj. Foto: ABC-klip via Mediaite
 
For set med kommunikationsøjne skete der nogle ganske forrygende ting ved årets ellers fænomenale Oscar-show. Selvfølgelig var der Ellen Degeneres’ selfie-tweet med Angelina Jolie, Meryl Streep, Bradley Cooper, Jennifer Lawrence og flere, der på kort tid er blevet det mest delte tweet nogensinde. I skrivende stund har det næsten 3 millioner re-tweets – det bør andre kloge hoveder forfatte noget om. Men mere interessant var Ellen Degeneres’ omfavnelse af sociale medier set i forhold til, at Oscar-showet åbenbart syntes, de ville påtage sig rollen som Social Media Police i år.
 
Stakkels Liza Minnelli var for lille til at komme med på den stjernespækkede selfie, der fik Twitter til at bryde midlertidigt sammen. Men når Oscar-showet selv opfordrer folk til at hashtagge showet og komme med kommentarer, hvem er de så at ville diktere, hvad folk skal skrive? Foto: Twitter
 
Undertegnede så hele showet i Imperial-biografen i København, og hvor det var en blandet oplevelse i sig selv (de viste 12 Years A Slave lige op til og puha, den er hård, og biografer er bare ikke lækre, når 400 mennesker har siddet derinde, taget deres sko af og ædt popcorn i syv timer …), så fik kjolerelaterede emner mig ganske langt op i stoleryggen i nat.
 
  Lupita Nyong'o har lynhurtigt skabt sig et stjernenavn på den røde løber med cool og overraskende looks. Her i en sart blå prinsessedrøm fra Prada (hårbåndet kunne vi godt have været foruden), som gjorde det let at finde på noget pænt at sige på de sociale medier. Og når Oscar-showet selv opfordrer folk til at hashtagge showet og komme med kommentarer, lader det til, at der underforstås: "Medmindre du ikke har noget pænt at sige". Det er dårlig social media-stil. Fotos: Zeus/Zuma Press, Polfoto & Upi photo/Eyevine, Polfoto 

Løftet pegefinger mod spydige tweetere 
Og jo, jeg skal nok dissekere Angelinas look lige om lidt (for den var godt nok ikke helt heldig), men kan vi lige diskutere komikeren Jimmy Kimmels indslag under den officielle transmission af den røde løber, hvor Oscar-showet og han gik i rette med folk hjemme i sofaerne, der kommenterer stjernernes påklædning og opførsel på sociale medier, gav dem en løftet pegefinger og egentlig bad folk om enten at sige noget pænt eller at holde deres kæft?
 
  
Man har sgu lov at mene, at Meryl Streep lignede en (drøm af en) folkeskolelærer, og at Lady Gagas Versace-look var noget af det hæsligste, der længe er blevet båret af to ben. Fotos: Zeus/Zuma Press, Polfoto
 
For at opsummere indslaget: Jimmy Kimmel bliver sur over folks negative kommentarer om stjerner og tv-værter, kravler ind i et fjernsyn og kommer ud i en stue hos et ældre, overvægtigt, camping-habit-iklædt ægtepar, der har tweetet negative ting om de kendte på den røde løber. Han konfronterer dem og nedgør dem – for eksempel påpeger han på nedladende vis konens ret til at skrive sådan nogle ting, når hun selv sidder i et lyserødt Juicy Couture-sæt og har fingrene indsmurt i chips. Mandens shorts får også en tur og Kimmel formår på tydelig vis at italesætte, at de jo selv hverken ejer stil eller klasse – og da slet ikke i forhold til stjernerne.

Man kunne antage, at der egentlig er noget ganske sympatisk i at opfordre til god tone på de sociale medier – og deri er jeg ganske enig. Generelt er jeg altid stor tilhænger af, at vi skal tale ordentligt til hinanden, selvom jeg kan være et overordentligt spydigt menneske selv. Men sociale medier er netop sociale medier, fordi de er sociale – fordi folk kan sige deres mening helt umiddelbart, lufte deres tanker og interagere med andre, der gør det samme. Og når Oscar-showet selv opfordrer folk til at hashtagge showet og komme med kommentarer, hvem er de så at ville diktere, hvad folk skal skrive?
 
Angelina Jolie vakte opsigt i sin glitrende Elie Saab-kjole. Et kamera fik ovenfra nærmest frit udsyn til de nye silikonebryster, og skønt kjolen er mere tækkelig forfra, er den stadig uformelig på skuespillerinden. Og det må man gerne tweete, at man synes, selvom man ikke ejer en gallakjole selv. Foto: Upi photo/Eyevine, Polfoto

Unfair at trække trailer trash-kortet
For i modsætning til tv-værterne på den røde løber, der glædeligt og med nyligt afblegede tænder og orange hud fortæller Angelina Jolie, at hun bare ser fantaaaastic ud i en alt for skanky kjole, der fik hende til at se uformelig ud og gav frit udsyn til de nylige silikonebryster (som hun allerede HAR vist frem – de er ikke længere en nyhed), så behøver de cirka en milliard mennesker, der ser med, ikke at være lige så flinke og overbærende.
 
At sætte Jimmy Kimmel til at svine et overvægtigt, ældre, hvidt ægtepar for at komme med dumme kommentarer om smukke, unge (eller ahem, botox-unge), tynde stjerner er direkte dumt. Med andre ord: Han trak trailer trash-kortet, og det klædte hverken ham eller den røde løber. Må man ikke have en mening om en Chanel-kjole, bare fordi man aldrig får råd til en selv? Må man ikke synes, at noget er uklædeligt på hende den smækre, der har stylister, makeup-artister og modehuse i sin hule hånd, selvom man måske ikke har helt styr på, om det er Yves Klein-blå eller dueblå, der er det næste store? Selvfølgelig!
 
  
Kerry Washingtons Jason Wu-kjole lignede et dyrt badehåndklæde, mens Olivia Wilde slap bedre fra gravidmaven i sin sorte Valentino-kjole. Fotos: V. Flores/ PA photos, Polfoto & Lisa O'Connor, Polfoto

Tweets om et kedeligt kjoleår
Egentlig er det en kende ironisk, for hvor flere så fantastiske ud (især af mændene, faktisk!), så var der generelt tale om en temmelig kedelig rød løber i år. Uden de store modenyheder eller nogen, der virkelig tog chancer. Jo, Cate Blanchett var smuk og kjolen ditto, men den var også kedelig. Hun tager normalt flere chancer, og det savnede jeg, at hun gjorde igen.
 
Metalliske nuancer og teksturer var stort denne sæson – men det var de faktisk også sidste sæson, så hvor er nyheden der? Ikke eksisterende. Mest oplagt er det måske at kigge på, at virkelig mange havde farver på – og kjoler i én enkelt farve, som nyligt kårede Oscar-vinder Lupita Nyong’o har haft på i stort set hele den tid, hun er blevet kendt. Hun er, siden hun startede på den røde løber for et halvt år siden, blevet det hotteste navn i modekredse, og det afspejlede sig tydeligt blandt kjolerne i søndags (mens hendes hårbånd kan diskuteres …).
 
Jeg elsker selv skuespillerinden Kerry Washington, elsker hendes politiske Washington-serie Scandal og synes, hun så fantastisk ud – men det afholdt ikke undertegnede fra at kalde hendes kjole for et fancy håndklæde på Twitter – for det lignede det, gravidmave indenunder eller ej. Og sådan fungerer de sociale medier i forbindelse med begivenheder som disse. Min kollega og chef på DANSK Magazine Uffe Buchard var enig og brugte nærmest samme ord på TV2’s dækning af showet i cirka samme sekund, som jeg tweetede det – sådan er verden så lille.
 
  
Sidste år vakte Anne Hathaway opsyn i denne Prada-sag, der gav hele verden en ret god ide om, præcis hvordan hendes brystvorter ser ud. I år var det Liza Minnelli, der viste brystvorterne frem  på trods af et fuldstændig diva-præcist look fra den aldrende stjerne. Fotos: Upi photo/Eyevine, Polfoto & Allen J. Scharpen/Polasris Images, Polfoto
 
Krav om ren ros er dårlig social media-stil 
Det er langt fra oftest faglige eller professionelle holdninger, der tweetes, men det er jo heller ikke pointen med sociale medier – alle kan mødes og diskutere på en helt anden måde, end de mere eller mindre professionelle kritikere gør inde i fjernsynet og i aviserne. Og hurra for det. Når Oscar-showet selv opfordrer folk til at have holdninger, må de tage det sure med det søde. Det svarer lidt til, at menigmand ikke måtte kommentere på dronningens nytårstale, hvis hun (gud bedre det) tabte brillerne igen eller snublede over ordene.
 
Cate Blanchetts Armani Privé var smuk, men kedelig, og den type kjole er set 10.000 gange før. Next, please! Foto: Julie Rogers/Zuma Press, Polfoto
 
For man har lov til at dele sin mening og mene, at Meryl Streep lignede både en drøm og en folkeskolelærer på en og samme tid, at Lady Gagas Versace-look var noget af det hæsligste, der længe er blevet båret af to ben, at Lupita Nyong’o (der har flest social media mentions med 33,335 mentions), Kate Hudson og Cate Blanchett strålede blandt mange flotte stjerner den aften, eller at Jennifer Lawrence uofficielt kronede sig selv som über-darling af Hollywood, da hun for andet år i træk snublede til showet (denne gang på den røde løber, og hun skreg selv af grin bagefter). Fuldstændig ligesom folket sidste år hadede Anne Hathaways nipple-gate-kjole.
 
Tv-værterne interviewer stjernerne om deres stil og kjoler – og kunne aldrig finde på at bruge andre ord end love, fantastic og amazing
 
For i sidste ende er den røde løber til, for at de kendte skal ses. For at kjolerne skal vises frem, brands fremhæves og smykker glimte. Når man først har sagt A, må man også sige B. Det er en hårfin grænse, nogle er mere succesfulde end andre, og nogle ser decideret frygtelige ud. Men at kræve, at alle andre skal opføre sig som sleske tv-værter og rose alt og alle, er dårlig social media-stil. Synes jeg.
 
Fem kommunikerende kjoler, jeg må sige, hvad jeg vil om
 
 
Fotos: Zeus/Zuma Press og Paul Fenton/Zuma Press, Polfoto
 
Bette Midlers dannebrogsfarvede Reem Acra-kjole skriger DIVA, og jeg er vild med det. Hun beviser, at hun stadig er en af de helt store Hollywood-legender og en af de få aldrende madammer, der har fået fikset fjæset, men stadig ser o.k. ud.
 
Kjolen siger: I slipper ikke af med mig foreløbig … Jazzhands! 
 
  
Fotos: Lisa O'Connor/Zuma Press, Polfoto & Robert Gauthier/Polaris Images, Polfoto.
 
Idina Menzel, som skiftede kjole, før hun sang Disney-nummeret Let It Go fra tegnefilmen Frost, ligner en stenstøtte i den grønne Vera Wang, hun var iført på den røde løber. Looket hænger ikke sammen, og den alt for fyldige bund gør proportionerne helt mærkelige. Det’ en ommer.
 
Kjolen siger: Jeg vil gerne være glamourøs, men har ikke helt styr på det.
 
  
Fotos: Upi photo/Eyevine, Polfoto
 
Oscar-nominerede Sally Hawkins er skøn i Blue Jasmine; der er altså ingen gode undskyldninger for at dukke op i denne Valentino, der mest af alt ligner min mormors kniplede og perlebesatte toiletrulleholder.
 
Kjolen siger: Jeg har seriøst brug for en stylist.
 
  
Fotos: PA Photos, Polfoto
 
Mel B fra Spice Girls har vist brug for et job, noget opmærksomhed og nogle penge til at dække resten af kjolen med pailletter og stof. Det her forsøg på at vise krop er ikke bare kikset, det er too much – selv til Elton Johns Oscar-fest …
 
Kjolen siger: Desperate tider, desperate metoder.
 
  
Fotos: Zeus/Zuma Press, Polfoto & Jordan Strauss/AP, Polfoto
 
Marchesa-designer Georgina Chapman i eget (frygteligt) design. Blandingen mellem en støvkost og den der gamle fjerboa, du stadig har liggende på loftet, har sjældent været et godt kjolelook.
 
Kjolen siger: I’m your drama queen tonight … (Ellers tak for tilbuddet, Georgina)
 
De kvindelige hovedrolle-Oscar-vinderes kjoler fra begyndelsen i 1929 til 2013. Nok var 2014 et kedeligt kjoleår, men den generelle tendens er mere munter. Illustration: Mediarun Digital
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job