Tweeting the brand

Skrevet af
Hvordan kan Twitter bruges som brandingplatform, og hvordan kan denne form for corporate branding kædes sammen med et givent firmas overordnede brandingstrategi?

Disse spørgsmål presser sig i stigende grad på hos danske virksomheder i takt med at Twitters status som modefænomen er eksploderet herhjemme. Marketingprofessionelle øjner en chance for at spinde guld på det kortfattede medium, men der er endnu kun få veldokumenterede erfaringer at trække på. Der mangler en dybdegående empirisk behandling af emnet.

Dette speciale sigter mod at rette op på dette ved at tage udgangspunkt i det amerikanske marked, hvor corporate microblogging efterhånden er blevet en veletableret form for branding. Jeg har gennemført et omfattende empirisk arbejde, der giver svar på de førnævnte spørgsmål gennem en analyse af fire konkrete cases: Starbucks, Ford, Paw Luxury og Zappos. Disse firmaer repræsenterer forskellige tilgange til Twitter og illustrerer dermed, hvordan man kan profilere sig selv via f.eks. kundesupport, distribution af relevant indhold eller engagerende storytelling. I den forbindelse udpeger jeg fire prototyper af corporate microblogging, der kan bruges som pejlemærker for danske virksomheder i deres tilrettelæggelse af en microblogging-strategi. Samtidig anlægger projektet en kritisk vinkel på fænomenet ved at stille spørgsmålstegn ved den udbredte opfattelse af Twitter som naturgivent to-vejs-medium og dermed automatisk drivkraft for dialogmarketing.

Læs hele specialet her.

Relaterede artikler

Kend dine Twittertyper - Er du til bænkevarmere eller brokkerøve? Stjerner eller selvpromotere? Entertainere eller eksperter? Twitter er befolket...
De tør mere på Twitter - Flere offentlige myndigheder lykkes med at skabe positiv eksponering på Twitter. Det startede i 2011, hvor især @Skattef...
Bliv hørt på de sociale medier - Sociale medier fylder godt i den politiske kommunikation. Politikerne bruger Facebook til at undgå kritiske spørgsmål fr...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

38 JOB

Studenterjob/fritidsjob

Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Job

Marketingkoordinator (studiejob)

Frist: 8. september

Kommunikationschef

Frist: 26. august

Studentermedhjælper

Frist: 1. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.