Tv: Pinlige kroppe og hemmelige hashfarme

Sponsorerne overtager dansk tv. Det er fremtidsperspektivet for tv-mediet, som også står over for en sammensmeltning med de sociale medier. Det kan give masser af programmer af typen ’se min grimme krop’, ’find den hemmelige hashfarm’ og ’få opskriften på min smøreostemad’. Det var budskabet på den nyligt afholdte tv-festival i København, hvor programmet Spise med Price i øvrigt fik en pris for at være populær.
af Esther Wellejus

Sponsor-tv – norsk superhelt-satire betalt af elektronikforhandlerkæden Expert og vist af avisen VG (VG.no/YouTube)

 

Japanske, amerikanske og engelske produktionsfolk, direktører, trendforskere og kreative idé-typer samt repræsentanter for de danske public-service-stationer var samlet til den 11. Tv-festival i København for at drømme om bruger- og seertal så høje som skyskrabere. Og for at diskutere, hvor pengene tjenes, hvilke formater, der fungerer, og for at fejre de største succeser.

 

Her kommer tv-branchens fire bedste råd til sig selv:

 

1. Begynd med at tænke på engelsk

DRs Forbrydelsen er en af de få skandinaviske tvdrama-produktioner, som står over for en amerikansk genindspilning og iflg. Chief Operating Officer Gary Carter fra Freemantle Media, er remakes svaret i et globalt tv-marked. Om det er drama eller gameshows rimer overlevelse i en økonomisk trængt tv-branche på de transformerbare formater, hvor ideen til talent- eller gameshowet serveres som en færdig pakke fra land til land.

 

”Der er uendeligt få gode ideer,” konstaterede direktøren. Men de, der er, overlever. Hvem vil være millionær,American Idol og The Price is Right (sidstnævnte har været vist på de amerikanske tv-skærme siden 1956) sidder tungt på de globale publikumsandele i primetime. For Carter og Freemantle Media er strategien at levere den enestående, lysende idé til det langtidsholdbare format, som publikum fra Maribo til Melbourne kan relatere sig til.

 

Fra danske Jacob Bøtter, partner i Wemind og rådgiver i brugeradfærd, lød opfordringen til at udvide markedet og skrive og producere, så engelsktalende også kan være med. Så kan en dansk version altid komme senere. Googles mand i Danmark, Peter Friis, kaldte det en misforståelse at tænke i dansk indhold i en tid, hvor de geopolitiske grænser og snart også sproglige barrierer er overskredet.

 

Sponsor-tv ­ – en almindelig husmor optræder i smøreost-fjernsynet (Philadelphia/YouTube)

 

2. Opret communities om bleer, biler, smøreost...

 I en tid med økonomisk recession og et ændret mediebillede er der potentiale i alternativ finansiering, distribution og applications:

 

  • Herhjemme lancerede Ekstra Bladet sidste år den første sponserede web-comedy-serie.
  • I Norge tror man også på reklamebåret medieindhold: Hver uge sidder 1,3 millioner seere og klukler over tegnefilmsserien Fanthomas på VGs hjemmeside med hvert afsnit indledt og fulgt af spots for Expert, firmaet bag den reklamefinansierede produktion (se afsnit i begyndelsen af artiklen).
  • Bilfabrikanten Renault har som den første virksomhed, der ikke er et medieproduktionsselskab, lanceret sin egen tv-kanal på nettet. Smøreostproducenten Philadelphia afholder interaktive opskriftkonkurrencer og inviterer brugerne til cook-off med chancen for at  vinde tusindvis af dollars, og blefabrikanten Pampers leverer community-space til nybagte mødre og fædre.

 

Alle eksempler på virksomheder, der producerer web-tv og involverer mulige kunder via sociale medier kombineret med live-events i relation til deres brand.

 

3. Fortæl gamle tv-historier med nye sociale medier

Smartphone-applikationer, tv-programmers web-sites og nettets sociale muligheder var centralt for den engelske trend-researcher Keri Lewis Brown, der er CEO i K7Media. Med udgangspunkt i reality-showet Coach Trip, hvor syv par rejser rundt i verden, og stemmer dem hjem, som ikke kommer overens med de øvrige deltagere, beskrev hun, hvordan det fem år gamle tv-program har planer om at integrere Foursquare-applikationen, som via GPS angiver brugerens opholdssted til sine venner på sociale medier. Det giver nye oplevelsesmuligheder for seeren, der aktivt kan deltage på turen.

 

Sociale medier brugt til rekruttering af freaks: Embarrasing Bodies – det engelske tv-program om pinlige sygdomme, som også har været vist på dansk fjernsyn (Channel 4)

 

I Embarrasing Bodies knytter lægerne kontakt til seerne gennem et live-show på nettet, hvor brugerne anonymt kan uploade fotos af deres pinagtige lidelser. De billeder, der får flest stemmer, bliver herefter vurderet af showets læger. Med høj klamheds-faktor er det et anynomt freakshow, men også brugerrelevant web-tv med øjeblikkelig behandling og en udvidelse af tv-programmets rækkevidde.

 

4. Vær kontroversiel i ungdomsprogrammerne

BBC Three, der er den engelske moderkanals ungdomskanal, har under ledelse af redaktør Danny Cohen i kanalens tre-årige levetid ramt et ungt publikum mellem 16-34 med så stor succes, at han nærmest introduceres som en helt, fordi det er lykkedes for Cohen åbent og fordomsfri at møde den unge målgruppe på deres medieplatforme, i et sprog de selv taler og med en stor grad af humor i alle produktioner. BBC Three har sin egen YouTube-channel og er selvfølgelig også på Facebook, hvor antallet af fans ligger på 75.000.

 

Gennem en relancering af typiske dokumentariske formater som The World Strictest Parents og en fordomsfri tilgang til hash i Cannabis: Britain’s Secret Farms er BBC Three nået ind til det unge publikum. Her er ingen moraliseren og ingen tøven i forhold til at kaste lys på et kontroversielt fænomen.

 

Ungdoms-TV uden moraliseren: Cannabis Britain's Secret Farms (BBC Three)

 

The World Strictest Parents bygger på sammenstødet mellem to kulturer, der for en tid er tvunget til at indordne sig hinanden. I programserien sættes uvorne britiske unge til at bo hos en fremmed familie i en uges tid, og lad os så se, hvad der kommer ud af det. I smagsprøven mødte vi den kristne Kimborough-familie fra Atlanta, der tog imod Chilton og Becks, som begge var utilpassede i forhold til skole og forældre. Ved første øjekast virkede det som et massivt moraliserende korstog for kristne, middelklasse-værdier: ”Smoking is not allowed in all of America, as far as you’re concerned!” og et fire-siders regelsæt, der blev underskrevet under vrængende ansigtsmimik og rullende øjne. Men det endte med, at begge parter fik noget ud af opholdet. Teenagerne fik modvilligt glæde af de autoritære grænser og nærvær fra en forælder-autoritet, og gæsteforældrene blev opmærksomme på deres egne tåbelige fordomme.

 

På BBC Three er nyheder for unge reduceret til et 60-sekunders slot, hvor dagens overskrifter hentes ind time for time og politikere grilles i et fast stand-up comedy-program.

 

Ungdoms-tv der rykker: Utilpassede unge bliver udfordret i The World Strictest Parents (BBC Three)

 

I en blanding af klassiske dokumentariske former og comedy har Cohen præsteret at få den engelske ungdom til at interessere sig for politik og nyheder. Ved at lade britiske unge bytte tilværelse med de teenagere, der til daglig arbejder på fabrikker i de tredjeverdenslande, som producerer tøjet, briterne går i til dagligt, giver Cohen mulighed for at stilling til markedsøkonomiske produktionsvilkår. Det er emotivt og informativt tv, der ikke blot leverer fakta, men giver følelsesmæssige identifikationsmuligheder.

 

Det er alt sammen tendenser, der peger fremad mod fremtidens tv-kultur, hvor producenter og redaktører tænker i alternativ finansiering og sociale medier. Og har mod til at satse skævt med humor og indhold, der giver underholdende og relevant tv, vi selv kan være en del af.

 

Og her er så, hvad de danske tv-seere i følge tv-festivalen skulle være mest vilde med: Spise med Price (DR)

 

Vinderne af TvPrisen 2010, uddelt på tv-festivalen

Seerprisen Spise med Price

Bedste tv-vært Anders Lund Madsen

Bedste tv-skuespiller Signe Egholm Olsen

Bedste faktaserie De 7 drab - Selskabet.tv - TV 2

Bedste aktualitetsprogram Mogensen & Kristiansen - TV 2 NEWS - TV 2 NEWS

Bedste sportsprogram LPS - TV 2 Sporten - TV 2

Bedste børne- og ungdomsprogram Osman & Jeppe - Made In Valby - DR Ramasjang

Bedste dokumentarprogram Lille Voksen - Team Productions / Bastard Film - TV 2

Bedste realityprogram Paradise Hotel - Mastiff - TV3

Bedste livsstilsprogram Spise med Price - DR - DR1

Bedste tv-underholdning X-Factor - DR & BLU - DR1

Bedste satireprogram - eller non-scripted comedy Krysters Kartel - Made in Valby - DR2

Bedste tv-event Comedy Galla - Immergut - TV 2 Zulu

Bedste tv-trailer Ramasjang lanceringstrailer - & Co./Radarfilm/DR - DR1 & DR Ramasjang

Bedste nyskabelse De 7 drab - Selskabet.tv - TV2

Bedste nyhedshistorie Kontant: Fusk med kød - DR - DR1

Bedste web-tv The man who gave us Messi - Monday/In2media

Bedste fotograf/fakta Thomas Gerhardt (De 7 drab)

Bedste klipper/fakta Jacob Duus (De 7 drab)

Bedste tonemester/fakta Steffen Breum (De 7 drab)

Bedste fotograf/drama Dirk Brüel (Blekingegade)

Bedste klipper/drama Rikke Selin, Benjamin Binderup & Per Sandholt (Manden med de gyldne ører)

Bedste tonemester/drama Morten Pilegaard Jespersen (Manden med de gyldne ører)

Bedste lange tv-drama Lærkevej - Cosmo Film - TV 2

Bedste korte tv-drama Manden med de gyldne ører - Nordisk Film - DR2

Bedste manus Manden med de gyldne ører (Spooner/Bonde)

Årets tv-talent Simon Talbot & Jacob Wilson

Årets Otto Michael Meyerheim

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job