Top 100 blogs flopper

Kommunikationsbureauet Cision har fundet de 100 mest indflydelsesrige blogs i Danmark. Listen er det første forsøg på at give et overblik over blogosfærens herhjemme. En slags Den blå bog for bloggere. Mange bloggere er dog kritiske. De mener, at metoden bag listen ikke er grundig nok og derfor giver et misvisende billede af, hvem og hvad der betyder noget i blogosfæren.

Sådan ser det danske blognetværk ud.

 

Det er det svenske firma Primelabs, som har udarbejdet listen for Cision. Listen er opgjort ved at undersøge forbindelserne mellem blogs i den danske blogosfære. Danmarks mest indflydelsesrige blog er politikbloggen Uriasposten. Det er nemlig opgjort på den måde den blog, flest andre blogs linker til. På listen finder man også blandt top 5 blogs som Slagt en hellig ko, Agurken.net og metabloggen hovedetpaabloggen.

 

Listens top 10 ser sådan her ud, med et nøgleord efter hver blog:

 

1 Uriasposten Politik

2 Slagt en hellig ko  Kultur og hverdagsbetragtninger

3 Agurken.net - ubrugelig, men sjov viden  Kultur og hverdagsbetragtninger

4 Hovedetpaabloggen.dk Medier, reklame og blogosfæren

5 Snaphanen Politik

6 Moccapigen  Kultur og hverdagsbetragtninger

7 Vampyrpingvinen galer Kultur og hverdagsbetragtninger

8 Hodjas blog Politik

9 Humanisme.dk  Kultur og hverdagsbetragtninger

10 Mrkab.com  Medier, reklame og blogosfæren

 

Se den komplette liste med alle 100 her

 

Ufuldendt målemetode

Det er første gang, der er blevet lavet en samlet liste over de mest indflydelsesrige blogs i Danmark. Derfor har folkene bag undersøgelsen måttet tænke i nye baner, når det gjaldt kortlægningen af den danske blogverden. For hvordan kårer man de mest indflydelsesrige blogs? Et godt spørgsmål, der har lige så mange svar, som der er blogs i Danmark. Primelabs og Cision har gjort forsøget ved at se på, hvor populære de danske blogs er blandt medbloggerne på nettet. Det vil sige, hvor mange danske bloggere der linker til andres blogs i deres blogtekst. Her måler man altså, hvordan hvert enkelt blogindlæg spredes til andre bloggere. Indflydelse er altså her en funktion af, hvilke blogs der linkes mest til. Præmissen er, hvad andre bloggere synes om det, man skriver. Det er altså bloggens interne popularitet i blogosfæren blandt andre bloggere, som er målet og metoden. Resultatet siger derfor intet om, hvor mange der rent faktisk læser bloggen. Tal, som ellers må siges at være et objektivt udtryk for indflydelse i mediebilledet. Top 100 listen kan derfor kritiseres for bevidst at se bort fra common sense-opfattelsen af, hvordan man måler indflydelse. Det er folkene bag Top 100 dog uenige i.

 

Hos Cision har man valgt et kvalitativt overblik over den danske blogverden frem for kun se på læsertallet. "En anden metode kunne være at måle antal unikke brugere, men her er ulempen, at man ikke får inddraget det sociale element, som ellers er en væsentlig egenskab ved blogs. Så ved at måle på antal links mener vi og Primelabs, at man måler effekten af blogs på bloggernes egne vilkår", forklarer Kristine Fjord Tolborg, projektleder i Cision Danmark A/S og en af folkene bag undersøgelsen.

 

Bloggere uden begejstring

Cisions metode kan være god fornuft, hvis man er enig med dem i præmisserne. Det er flere af de danske topbloggere langtfra. De mener tværtimod, at de interne links langt fra er tilstrækkeligt for at kunne udpege de 100 mest indflydelsesrige blogs. Topbloggeren Rene Clausen Nielsen, som har hele to blogs på listen, placeret som nummer 18 og 19 , glæder sig over den flotte placering på listen. På trods af det er han langt fra begejstret for metoden. "Målemetoden er for så vidt ganske fin, hvis man kun har mulighed for at måle én ting og ikke har adgang til besøgsstatistik. Det er blot nødvendigt at gøre sig klart, at man netop kun måler på én ting blandt mange indikatorer for popularitet og indflydelse i blogosfæren. Man måler ikke popularitet i gængs forstand og ikke indflydelse på noget som helst andet end andre bloggeres indlæg". Det er noget, der rykker lidt ved værdien af resultaterne, ifølge Rene Clausen Nielsen. Kommunikationsrådgiver med speciale i blogs hos kommunikationsfirmaet Advice, Katrine Thielke, finder det interessant, at der for første gang er blevet gennemført en egentlig måling af den danske blogverden. Men ligesom Rene Clausen Nielsen mener hun, at metoden har sine mangler. "Målemetoden virker ikke super gennemtænkt, men det er en god start til at få fokus på alt det, man kan og ikke kan måle på blogs", siger Katrine Thielke. Hos Cision kan man godt forstå kritikken, men man tager det med ro og opfordrer folk til at huske at linke til de blogs, de følger og holder af. På den måde kan man nemlig vise sin støtte – eller såkaldt "link-love" – gennem hvem man linker til. "Findes din blog ikke på listen, skyldes det nok, at du mangler anerkendelse fra andre eller et kontroversielt indlæg (som for eksempel en liste over de mest indflydelsesrige blogs) til at skabe debat – og dermed links", siger Kristine Fjord Tolborg fra Cision.

 

Corporate blogs falder igennem

På top 100 listen er der så godt som ingen corporate blogs. Grunden er, at hverken virksomhederne eller bloggerne linker særlig meget til hinanden. "Corporate blogs er åbenbart (endnu) ikke kommet ind i varmen og blevet omfattet af bloggernes eftertragtede "link-love". Måske fordi corporate blogs er for kedelige? Selv er for dårlige til at linke til andre? Eller også skyldes det, at de mødes af skepsis fra bloggerne, der fortsat gerne ser sig selv som et undergrundsmiljø uden for kommercielle interesser?" siger Kristine Fjord Tolborg. Ifølge Katrine Thielke skyldes virksomhedernes manglende tilstedeværelse på listen, at danske virksomheders weblogs lever et lukket liv på virksomhedernes sites.Det vil sige blogs, som ikke opfordrer til dialog, men blot er udvidet nyhedsformidling for virksomhederne. Dem er der ingen rigtige bloggere, som vil linke til. Det giver ofte ikke mening at linke til en virksomhedsblog – hvad der er en vigtig grund til, at de ikke er på listen. Det er en holdning, som deles af andre dele af blogosfæren. Rene Clausen Nielsen mener heller ikke, at virksomhedsblogs’ene har slået igennem. Men på den anden side er det svært at se ud fra den måling, Primelabs og Cision har lavet, da den jo kun tæller links. De kunne derfor i teorien godt have langt flere læsere. Uden tvivl har Arla for eksempel en rimelig omfattende trafik. Problemet er blot, at corporate blogs sjældent linker ud til andre blogs. "Der er i det hele taget ikke frygtelig mange gode corporate blogs i Danmark, og dem der er, har det med at indbyde til kommentarer i kontekst – ikke til længere henvisende indlæg på andre blogs. De linker ikke så meget ud, og det betyder naturligvis, at der er færre, der linker tilbage igen ", fastslår Rene Clausen Nielsen. Hvad der også er en mulig forklaring på, at de er usynlige, når man ser på blogosfæren med Cisions metode.

 

Links er ikke lig med indflydelse

Metoden til at måle top 100 blogs i Danmark kan altså diskuteres og er langt fra dækkende. Men det største problem ved listen er ifølge Rene Clausen Nielsen ikke metoden, men det, de siger metoden er et udtryk for. Det, Primelabs og Cision siger, nemlig at listen er et udtryk for de mest indflydelsesrige blogs i Danmark, er helt forkert. Indflydelse ikke kan omsættes i links. "Hvis vi tager udgangspunkt i, at de forsøger at finde ud af, hvem der har størst indflydelse på blogosfære hype, så er det slet ikke nogen ueffen måde at gøre det på. Det er dog ikke det, undersøgelsen siger, den vil undersøge. Undersøgelsesmetoden burde derfor nok følge en anden algoritme, hvor man eksempelvis bryder undersøgelsesperioden op i måneder og rangerer efter gennemsnitlig placering i løbet af et halvt år. Ellers kan ét populært indlæg gøre en helt blog populær, selvom det måske blot er det ene indlæg, som bliver læst", forklarer Rene Clausen Nielsen. Eksempelvis er nummer 10 på listen, "Mrkab", ikke blandt de mest besøgte blogs. Han fik blot et stort gennembrud tilbage i marts måned, fordi han havde insider-viden om Faderhusets Ruth Evensen. Siden da har aktiviteten på hans blog været mere lunken. Mrkab, personificeret af Jeppe Kabel, reagerer da også på topplaceringen i et ironisk blogindlæg på sin egen blog med overskriften: "mrkab.com er den 10.-mest populære blog i DK – yeah, right…".

 

Man skal tænke blogs i genrer

Alt i alt bliver der ikke givet mange stjerner til undersøgelsen i blogosfæren. Kritikken er, at listen er misvisende og bygger på en uholdbar metode, som ikke indfanger de ’rigtige’ blogs og dem med virkelig indflydelse. Som det præcist udtrykkes af bloggeren Katrine Thielke: "Hvis man skal foretage sådanne målinger i fremtiden, må man gå meget mere genremæssigt til værks. Først da kan listen blive interessant. Fokuserer man for eksempel på politiske blogs, såkaldte mor-bloggere, som skriver om livstil og hverdagsbetragtninger, eller dagbogsblogs, kan man få et ganske andet oversigtsbillede af blogosfæren. "Den danske blogosfære er meget divers, så det ville nok give mere mening at analysere på indflydelse i en mere afgrænset gruppe, f.eks. blandt de politiske blogs eller mor-bloggerne. Alle blogs har jo ikke samme indflydelse i alle dele af samfundet eller livsområder", afrunder Katrine Thielke.

 

Kritikken kan være en opfordring til, at fremtidige analyser er bedre gennemtænkt. Primelabs og Cisions måling har dog på plussiden sat fokus på de danske blogs i en grad, der giver stof til eftertanke i og uden for blogosfæren. Og så viser den, at bloggerne rent faktisk linker til hinanden. Spørgsmålet er så, om de læser hinandens blogposter. Det er jo det eneste sande mål for indflydelse.

 

Links:

Rene Clausen Nielsens blogs:

Shevy.dk

WordPress DK

 

Anbefalinger:

Overskrifts Underskrift

Torben Sangilds "Det spekulative øre"

Relaterede artikler

Nok Blog Amok - Lad os slå fast med det samme: Blogs er kommet for at blive. At skrive andet ville være som at skrive, at internettet no...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Kom godt i gang med mobilvideo

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

Content marketing bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Faglig formidler

Frist: 22. november

Kommunikationsrådgiver

Frist: 30. november

Tekstforfatter

Frist: 1. december
Se alle job Indryk job

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.