En vigtig ny funktion på Timeline er muligheden for at fastgøre (”pin”) bestemte posts til toppen af siden. Det er muligt at fastgøre én post af gangen og denne post befinder sig i toppen af virksomhedens Timeline samt det sted på Timeline, hvor den blev postet første gang. Den fastgjorte post har en maksimal levetid på syv døgn i toppen eller fjernes automatisk, når en ny post fastgøres. Da det ikke længere er muligt at lave en specifik landingsside, bliver fastgørelses-funktionen vigtig for virksomheder til at fremhæve interessant indhold, der kan få brugerne til at engagere sig.
Også i forlængelse af den manglende landingsside er det en god idé at linke direkte til de applikationer, virksomheden ønsker, brugerne skal engagere sig i. Dette betyder, at hver gang en applikation omtales uden for Facebook, som på Twitter, på hjemmesiden eller i en e-mail, skal virksomheden linke direkte til applikationen på Facebook. Dette kan gøres ved at trykke på ”Administrer” > ”Rediger side” > ”Apps” > ”Link til denne fane”. Herefter tildeles en URL, som kan vedhæftes alle steder.
3000 gange så socialt
Samtidig med lanceringen af Timeline blev det også annonceret, at brugerne vil kunne integrere eksterne applikationer direkte på deres Timeline og i fremtiden ikke blot like produkter eller posts, men beskrive deres aktiviteter langt mere detaljeret via applikationer som Pinterest, eBay, Foodspotting, Airbnb, Foursquare og mange andre. Det startede med 60 applikationer, men tallet er allerede over 3000 og voksende. Applikationerne giver brugerne større mulighed for at interagere med virksomheders brands ved at fortælle, hvad de laver via disse applikationer. Jo mere brugerne deler deres handlinger, jo nemmere bliver det for virksomheder at målrette annoncer, indhold og aktiviteter til dem. En virksomhed som Nike vil med deres Nike+ teknologi kunne se, at en håndfuld brugere løber et bestemt sted om morgenen, fordi brugerne har brugt en applikation og delt den på Facebook, der fortæller, at de ”løber”. Denne viden vil Nike kunne bruge til at dele de bedste ruter i området eller anbefale lokale morgenmads cafeer.
Billedet viser i højre side, hvordan brugerens egne venner engagerer sig i siden. En ven ”liker” siden, hvor to venner for nyligt har ”lyttet” til musikken – et socialt element integreret i Timeline samt et eksempel på en ny type applikation
Som en ekstra social funktion er det nu muligt for brugere og virksomheder at udveksle private beskeder. Dette tillader en dybere brugerinteraktion og gør det muligt for sidens administrator at flytte visse diskussioner fra Timelines offentlige forum. På trods af at sidens succeskriterier måles på brugerinteraktion med de opslåede posts, kan det være en idé at holde virksomhedens Timeline ren og fri for unødig støj, der fjerner fokus fra virksomhedens vigtigste oplysninger og ønskede brugeroplevelse.
Tjek på administrationen
I toppen af virksomheders Timeline ligger et administratorpanel. Det er nu muligt at følge med i sidens aktiviteter på en detaljeret og overskuelig måde. På administratorpanelet kan man klikke videre til en oversigt over brugernes aktivitetsniveau på siden. Siden giver overblik over, hvordan forskellige posts klarer sig i forhold til, hvor mange brugere der har set en post, klikket på den, kommenteret og liket den samt delt den i eget netværk. Øverst får virksomheden en samlet statistik over sidens aktivitetsniveau. Sidens funktion gør det altså muligt at holde øje med, hvilke posts der rykker, og hvad der får brugerne til at engagere sig.
Eksempel på en virksomheds administratorpanel, der viser aktiviteten på siden og giver mulighed for at administrere brugeroplevelsen eller opbygge/udbygge målgruppe via annoncer og invitationer. Tag rundturen under fanebladet ”Hjælp” for at lære panelet bedre at kende. De omtalte funktioner i artiklen er markeret med en rød ring
Virksomheder kan udover at holde øje med sidens aktivitetsniveau samt administrere brugeroplevelsen også aktivt opsøge og opbygge deres målgruppe. Det er en form for promotion-funktion, der gør det muligt at invitere venner og email-kontakter til siden, dele siden i forskellige Facebook-fora samt lave en annonce.
Lancering med et brag
Timeline er nyt, så hvorfor ikke starte med fest og gaver? Lancér virksomhedens Timeline med noget promotion, en konkurrence eller en leg.
Red Bull fejrede en ny flot Timeline med sine fans og afholdt en konkurrence med præmier til vinderne. De konkurrerende fans skulle finde svarene til konkurrencen i fremhævede milepæle, hvilket var en god introduktion til formatet.
Red Bull startede sin nye Facebook-Timeline ud med en konkurrence, hvor svarene skulle findes på deres Timeline via milepæle
Konkurrencer og lege er populære og en god måde at involvere brugerne på. Her skal virksomheder dog være opmærksomme på de mange
regler og restriktioner, Facebook har på dette område.
Fanta afholder en leg, hvor nogle tegneseriefigurer mangler på coverbilledet. De er blevet væk på Fantas Timeline, og det er op til brugerne at finde dem igen. Målet er ren sjov, i tråd med Fanta-brandet, og det holder siden nærværende.
Fanta leger med brugerne, der skal finde de manglende tegneseriefigurer på coverbilledet. Figurerne er blevet væk på Fantas Timeline og hver dag lægger de små ledetråde, der hjælper brugerne med at finde dem