Pep dine procenter op

Du har sikkert allerede opdaget, at infografikker kan formidle dine budskaber på en visuel og let forståelig måde. Men hvis du også er en af dem, der bryder din hjerne med, hvordan ikoner, tekst, layout og statistikker spiller bedst muligt sammen og skaber overskuelighed, så har vi den ultimative infografik-guide til dig her.
Layout
Ligesom med god kommunikation skal din infografik også opfylde et formål. Og formålet skal selvfølgelig være på plads, før du kaster dig ud i alt det andet.
#REKLAMEPLADS#
 
Vi giver dig et cheat sheet, så du lynhurtigt kan spotte, hvordan dine elementer skal optræde i forhold til hinanden for det bedste og mest overskuelige resultat.
 
Du kan downloade cheat sheet'et her
 
Vær konsekvent, når du vælger ikoner
Når dit layout er på plads, er det tid til at kaste et blik på ikonerne. Der findes et væld af gratis infografik-programmer, som har et stort udvalg af ikoner og billeder. Hos Kforum er vi særligt glade for Canva, hvor det også er muligt at uploade sine egne ikoner – for eksempel virksomhedens logo.
 
 
Hold dig til fire farver
Det kan være fristende at kaste sig over hele farvepaletten, når du laver infografikker. Men også her gælder reglen: ’less is more’. Vælg kun fire farver - og gerne farver fra naturen. Brug unaturlige farver til at highlighte vigtige pointer og indhold. Din virksomhed har måske en branding-manual, som kan være din rettesnor, når du vælger farverne i din infografik.
 
 
Vær skarp på skrifttypen
Den ulæselige skråskrift og graffitiskriften må du gemme til en anden gang. Når du laver infografikker, er det vigtigt, at du vælger en skrifttype, som din modtager rent faktisk kan læse. Hold dig til ’sans serif’-skrifttyper som for eksempel Helvetica eller Arial.
 
Hvis du vil dykke dybere ned i skrifttyper, der matcher hinanden, så får du en font-guide her.
 
 
Pep dine procenter op
En graf taler for sig selv, men hvorfor ikke peppe dine data op, så de understøtter din infografiks tema? På den måde spiller indhold og formål bedre sammen, og din modtager kan lettere og hurtigere orientere sig i dit budskab.
 
 
Husk kilder og afsender
Dit hårde arbejde skal ikke være spildt, og derfor er det selvfølgelig ultravigtigt, at du sørger for at angive dit eget eller din virksomheds navn på infografikken. Hvis du har brugt informationer og statistikker fra eksterne kilder, skal du selvfølgelig også kreditere ophavsmændene.
 
Artiklen er inspireret af Piktochart’s blogindlæg om infografik og grafiker Gert K. Nielsen fra Emotion.
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også