Things can only get better: Labours valgkampagne

Fokus på brand repositioning. En retorisk analyse af New Labour-kampagnen op til det britiske underhusvalg i 1997. Hvor meget har Nyrup lært af Labours brand repositioning ?




I 1992 tabte Labour det britiske parlamentsvalg. Labour havde tabt, på trods af,
at partiet førte i meningsmålingerne. Tabt til en af de mest udskældte
regeringer og en af de mest upopulære premierministre i nyere britisk historie.
The Conservative Party havde ikke alene vundet, men havde fået det største antal
stemmer i britisk historie.

Things can only get better
Labour forsøgte selvfølgelig at finde ud af, hvad der var gået galt ved valget.
Labour måtte erkende, at vælgerne tilsyneladende fravalgte Labour og Labours
leder Neil Kinnock. Labours appel til vælgerne var elendig. Denne erkendelse
lagde grunden til retningslinjerne for Labours nye kampagne, hvis daværende
højdepunkt var jordskredssejren i 1997. Strategien og målet for kampagnen,
beskrevet i The General Election Report 1997, er emnet for denne opgave.

Brand repositioning som projekt
For en retoriker, eller enhver anden kommunikationsforsker, har en valgsituation
altid indeholdt interessante elementer. Grunden til, at opgaven beskriver dette
emne skyldes dog ikke interesse for valget i sig selv, men for Labours
valgkampagne og dens strategi. Inden for marketing eksisterer nemlig begrebet,
der hedder ?brand repositioning?. Brand repositioning udtrykker processen, der
får et mærke eller produkt til at få en anden/ny betydning/værdi for den
potentielle køber. At ændre på forbrugernes opfattelse af et produkt/person, må
dog være tæt knyttet til ethos. Brand repositioning drejer sig derfor om at
flytte ethos, formodentligt initial ethos.

Teorien om brand repositioning bliver imidlertid rigtig interessant, hvis man
også kan anvende den uden for reklameverdenen. For at vise værdien af
repositioning-teorien inden for politik analyserede denne opgave New
Labour-kampagnen.

Læs opgaven her


Valgkampen og dens iscenesættelse vil vi følge her på K-forum. Og alle kommunikationsfolk, spin-doktors og retorikere er velkommen til at give deres besyv med.

Send din artikel eller kronik til: webmaster@kommunikationsforum.dk


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job