Joshua Oppenheimer er en intellektuel kapacitet, uddannet både i USA og England, og udover arbejdet med sine film arbejder han systematisk med at dokumentere overgreb på menneskerettigheder og social ulighed, sådan som man blandt andet kan se i den bog, Killer Images. Documentary Film, Memory and the Performance of Violence (2012), han har redigeret sammen med Joram ten Brink. Den handler om, hvordan stærkt traumatiske begivenheder er blevet beskrevet i dokumentarfilmens historie.
Oppenheimer startede på en film, som skulle handle om ofrene, men ingen ville stå frem og tale, mens bødlerne hellere end gerne ville tale om, ja, ligefrem prale af, deres bedrifter. Det billede, The Act of Killing fremlægger af bødler, der hyldes i indonesiske medier, og som stolt genfremstiller og genindspiller deres forbrydelser, er ikke filmens billede, men et surreelt, skræmmende billede af et regimes perverterede menneskesyn. Det er en film, som fortæller os om omfattende overgreb mod menneskeheden, en historisk forbrydelse, der aldrig er blevet gjort op med.
Efter The Act of Killing kommer senere i år The Look of Silence, hvor vi følger en indonesisk familie, som overlevede massakren, men nu finder frem til, hvem der dræbte deres søn. Bødlernes historie fører til ofrenes historie – og bag det hele ligger håbet om at råbe verden og det indonesiske regime op.
Hvordan beskrives ondskaben?
Joshua Oppenheimer har selv jødisk baggrund, og en stor del af hans familie blev udslettet i nazisternes dødslejre. Men hvordan møder vi ’det onde’, hvordan kan vi beskrive bødler og mordere, så vi bliver klogere, og så ondskaben ikke gentager sig? I flere interviews har Oppenheimer peget på, at vi skal være varsomme med at dæmonisere bødlerne, at se dem som mennesker med en medfødt ondskab. At konfrontere sig med det onde handler også om at tillade dem en stemme, en menneskelighed – selvom det kan virke stødende på os. Måske er det sigende, at mennesker, der har levet tæt op ad en massemorder uden at opdage det, ofte spontant udbryder, når det bliver afsløret: ”Men han var da sådan et fredeligt og pænt menneske”. Ondskaben forklæder sig ofte som normalitet, og sættes den i system, kan helvede forklæde sig som legitimitet.
Ondskaben forklæder sig som normalitet i Joshua Oppenheimers film. Mest ekstremt hos hovedpersonen Anwar Congo, en af datidens bødler
Det er i høj grad det, Oppenheimer opnår med sin film; at vi kommer ind i bødlens mentale univers, hans surreale vrængbillede af normalitet, hans patetiske og grandiose iscenesættelse af sine forbrydelser. Den genopførelse af fortidens forbrydelser, som filmen gengiver, iscenesat af bødlerne selv som var det amerikanske film, er ikke opfundet og skabt af filmens instruktør. Som Oppenheimer selv har berettet i interviews, og som det fremgår af filmens
hjemmeside, så var de mere end 40 bødler, han interviewede, mere end villige til at vise ham stederne for deres forbrydelser og i detaljer beskrive og genopføre deres handlinger.
BBC’s Nick Fraser mener ikke, vi lærer noget af filmens dokumentation af bødlernes surreelle og ’fiktive’ iscenesættelse af deres egne forbrydelser. Men man kan spørge sig selv, om ikke filmen netop ved at fokusere på bødlerne i stedet for ofrene i høj grad viser os noget nyt. Skurkene hører med i fortællingen, også selv om det er den rene og skære virkelighed. Det gør ofrenes historie så meget stærkere, når vi engang får den fortalt af instruktøren.
Dokumentarfilmens autentiske kreativitet
Dokumentarfilm adskiller sig fra fiktion ved at skildre virkelige begivenheder og virkelige personer på en mere eller mindre direkte måde. Ingen kan benægte, at det er det, som The Act of Killing gør. Det er en film, som graver historien om et glemt folkemord op og sætter det på den globale dagsorden.