Temperaturen falder i varmluftbranchen

Skrevet af

Redaktionen Kforum

791 artikler

57 indlæg

Optimismen er væk. Frygten for fremtiden har taget branchen med storm. Krisen har vist sit grimme ansigt. Eneste lyspunkt er krisekommunikation og lobbyisme, som sælger som aldrig før. Hvorimod Investor Relations er i voldsom tilbagegang, mens den finansielle sektor af uforklarlige grunde har vendt branchen ryggen. Det viser Public Relations Branchens konjunkturanalyse 2008. Kforum læste den grundigt igennem. Konklusionen er klar: Færre ordrer, færre job og færre opgaver. Alt i alt en indikation på, at temperaturen falder i varmluftbranchen lige nu. Vi tør slet ikke tænke på, hvordan det kommer til at se ud for 2009/2010. Hjææælp.













Hvilke ydelser oplever i at efterspørgelsen efter er øget mest i 2007 / 2008 ?




Hvilke brancher har i oplevet at efterspørgelsen er øget mest i 2007 / 2008 ?




Download grafer og tal i excel

Færre nye ordrer
Forventningerne til ordretilgangen i 2009 er svundet i forhold til 2008. Her er der sket et fald fra 88 %, der mente, den ville blive bedre i 2008, til kun 25 % i 2009. Antallet af medlemmer, der forventer højere timepriser, er faldet fra 74 % til 50 %.

Enten klarer man sig bedre eller også klarer man sig dårligere i 2008. Ingen har opretholdt status quo med hensyn til ordretilgangen i 2008. 75 % af bureauerne oplevede vækst og resten nedgang. Der er dog ikke helt den samme forventning til 2009. Kun 25 % forventer vækst i ordretilgangen. Hvad der er meget naturligt, den aktuelle økonomiske situation taget i betragtning. Som formanden for brancheforeningen ganske optimistisk udtaler sig:

”Det er en opbremsning, og uden at det på nogen måde skal lyde, som om at krisen er overstået – eller at vi kan se en slutning på det – så er det ikke gået så galt som frygtet," siger branchens formand, Jens Kofoed, der er adm. direktør i Hill & Knowlton A/S.
Færre opgaver undtagen inden for krise, internet og lobbyisme

Behovet for alle typer af ydelser falder fra 2007 til 2008. Undtagelsen er to områder: produktion af elektroniske tryksager (internettet) og lobbyisme.
Hvad der giver god mening. Internettet er et vækstmedie, som selv i krisetider formodes at kunne tiltrække investeringer. Lobbyisme er samtidig et område i vækst, fordi staten i højere og højere grad regulerer og investerer. Efterspørgslen på de resterende ydelser er faldet. Det samme billede tegner sig, når man kigger på, hvilke brancher der retter henvendelse til bureauerne. Overordnet rettede flere brancher henvendelse i 2007 end i 2008. En interessant undtagelse er her medicinalindustrien. Deres efterspørgsel steg fra 17 % i 2007 til 24 % i 2008.  

Hvad angår efterspurgte ydelser er de populære discipliner i 2007 stadig de mest efterspurgte i 2008. Mest efterspurgt er strategisk rådgivning i både 07 og 08. I 07 fulgte herefter efterspørgsel på markedskommunikation. I 08 var den næstmest efterspurgte ydelse derimod krisekommunikation. Hvad der virker naturligt i en krisesituation. Forholdet mellem de forskellige ydelser er relativt konstant, hvad der tyder på, at branchens rolle og opgave er næsten uændret. Med den ændring, at internettet naturligvis spiller en større rolle, fordi kommunikation og arbejdsprocesser bliver mere og mere digitaliseret dag for dag.   

Mest bemærkelsesværdigt er måske nok, at mens 36 % efterspurgte ydelser i Investor Relations i 2007, er det tal faldet til 0 % i 2008. Man kunne ellers mene, at behovet ikke var blevet mindre med den store eksponering af bankerne. Forklaringen er nok, at børsintroduktion, opkøb og kapitalindsprøjtninger alt andet lige er faldet på grund af de økonomiske konjunkturer.

Det samme billede af et fald tegner sig, når man kigger på brancherne. Her viser det sig, at finanssektoren var storaftagere i 2007 med 46 %. Den efterspørgsel faldt i 2008 til 18 %. Hvad der er ganske tankevækkende, den aktuelle økonomiske krise taget i betragtning. Det er tydeligvis ikke kommunikation, der investeres i, når krisen kradser i finanssektoren. Et stort fald er også sket inden for andre serviceerhverv. Fra 46 % til 6 % efterspørgsel. Hvad kategorien dækker over, er dog uklart.

Færre nye job

 
70 % af bureauerne ansatte flere medarbejdere i 2008, hvorimod kun 11 % forventer at fortsætte udvidelsen i 2009. En konklusion, der understøttes af udviklingen på jobmarkedet lige nu, hvor antallet af opslåede job er få og langt under gennemsnittet. Blot endnu en indikation blandt mange på, at barometeret peger på lavere temperatur i varmluftbranchen i årene frem.

Nøgletal i tabel 2007/2008

Public Relations Branchens konjunkturanalyse
(Tal i parentes udtrykker svarene fra året før)
Hvordan var ordretilgangen i 2008 sammenlignet med 2007?
Bedre: 76,5 pct. (58)
Det samme: 0 pct. (15)
Dårligere: 23,5 pct. (27)

Hvordan er forventningerne til ordretilgangen i 2009 sammenlignet med 2008?
Bedre: 25,0 pct. (88)
Det samme: 37,5 pct. (8)
Dårligere: 37,5 pct. (4)

Hvordan var indtægten 2008 sammenlignet med det budgetterede?
Højere end budgetteret: 23,5 pct. (30)
I henhold til budgettet: 29,4 pct. (30)
Lavere end budgetteret: 47,1 pct. (41)

Hvordan var timeprisen i 2008 sammenlignet med 2007?
Højere: 47,1 pct. (54)
Den samme: 52,9 pct. (46)
Lavere: 0 pct. (0)

Hvordan er forventningerne til timeprisen i 2009 sammenlignet med 2008?
Højere: 50,0 pct. (74)
Det samme: 31,3 pct. (22)
Lavere: 18,8 pct. (4)

Antal fuldtidsmedarbejdere i 2008 sammenlignet med 2007
Flere: 70,6 pct. (46)
Det samme: 23,5 pct. (27)
Færre: 5,9 pct. (27)

Forventningerne til antallet af fuldtidsmedarbejdere i 2009 sammenlignet med 2008
Flere: 11,8 pct. (67)
Det samme: 41,2 pct. (22)
Færre: 47,1 pct. (11)





Relaterede artikler

Hårde tider for reklamebranchen - Nedturen tvinger reklamebranchen ind i et udskilningsløb, hvor især de mindre bureauer, som ikke har en international ko...
Reklamebureauer frygter ny gysertime - Af Kim Rosenkilde Nielsen Tirsdag den 12. februar 2008, 05:00 Reklamebureauerne holder vejret, mens økonomien bre...
Undgå sparket når krisen kommer - Virksomhederne har allerede planlagt, hvordan de overlever de hårde tider. Men har du? Vi giver dig her nogle forslag ti...
Hvad du IKKE skal gøre lige nu - Skru ned for blusset og fyr medarbejderne. Det er den sikre vej til succes i en lavkonjunktur. NEJ. Det er den sikre død...
Hvem bliver fyret? Hvem bliver frelst? - Hvordan rammer den økonomiske nedtur K-branchen? Hvem bliver fyret? Hvem bliver frelst? Kforum har spurgt sin egen revis...
God kommunikation i dårlige tider - Finanskrisen er over os. Hver dag nye meldinger om faldende aktiekurser, recession, konkurser, nedskæringer og fyringer....
Recession rebranding - The greatest reccesion since the great depression. Mange virksomheder handler proaktivt på krisen. De rebrander i tråd ...
Spot en recessionista - Med lavkonjunkturen har der meldt sig et ny livsstil og type. Recessionisten er navnet. Du kender sikkert allerede typen...
Nice to Have er død - Nu er der andre boller på suppen. Varmluftbaronerne i The Coaching Company har været nødt til at skifte navn til The Lea...
Er krisen kapitalismens krise? - Har kapitalismen spillet fallit, eller er krisen statsreguleringens bitre konsekvens? Kforum spurgte den sorte neolibera...
Det offentlige kan IKKE redde din kommunikationsvirksomhed! - Mange tror, at det offentlige marked er en slags blåt ocean, som kan garantere omsætningen i K-branchen fremover. Men de...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Kom godt i gang med mobilvideo

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Job

Kommunikationskonsulent (barselsvikariat)

Frist: 24. november kl. 12.00

Praktikant

Frist: 27. november

Praktikant

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag

Bliv en dygtigere facilitator med co-creation

1. marts

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.