Payback time, Silicon Valley
Techlash: Too big to love?

The Big five; Alphabet (Google), Apple, Facebook, Amazone og Microsoft er under beskydning. Deres indflydelse er enorm og flere og flere kritikere hævder, at de ikke lever op til det ansvar, det medfører. Billede: Wireds forslåede Mark Zuckerberg som symbol på de ikke længere usårlige giganter.

The Big Five: Google, Apple, Facebook, Amazon og Microsoft. De begyndte hver især som iværksætterdrømme drevet af ildsjæle, der ville forandre verden og udfordre de ledende spillere inden for hver deres felt. I dag er det dem, der sætter dagsordenen i en sådan grad, at nogle ligefrem mener, de har overtaget vores kroppe. Spørgsmålet er, om de amerikanske tech-giganters succes nu bliver en boomerang, der rammer dem hårdt på de ømmeste steder som moral og evnen til at være demokratiske.
Deres succes er uomtvistelig. De har milliarder af brugere verden over og tjener endnu flere milliarder af dollars. Men det store spørgsmål er, om succesen er ved at give bagslag for the tech big five – Amazon, Apple, Alphabet (ejer af Google og dermed også YouTube), Facebook og Microsoft (som også ejer LinkedIn). Det bliver lige nu diskuteret især i USA og på sociale medier under navnet #techlash – en sammentrækning af ordene tech og backlash, som i ét udtryk sammenfatter udfordringen.
 
De begyndte ellers selv som udfordrere, der ville skabe forandring ved at rykke hurtigt og tage chancer, hvilket Facebooks gamle mantra Move Fast and Break Things illustrerer. Bygget på idéer om at gøre ting helt anderledes og bedre til gavn for forbrugerne. Og de har på en lang række områder revolutioneret måden at gøre tingene på – handle, lytte til musik, søge information, bygge relationer eller arbejde med digital teknologi, for bare at nævne nogle eksempler.
 
The Big Five blev store ved at være hurtige og disruptive. Billede fra Googles nærmest fremtidsagtige hovedkvarter i Dublin.
 
Samtidig har de evnet at udvide deres portefølje af produkter til nye forretningsområder, hvilket Amazons køb af supermarkedskæden Whole Foods er det seneste eksempel på. Ikke bare til gavn for forbrugerne, men i særdeleshed også til gavn for deres forretning. Således rundede the tech big five i 2017 en samlet markedsværdi på 3,3 billioner dollars – altså 3.300.000.000.000 dollars – og satte sig tungt på over 40 procent af værdien i det amerikanske Nasdaq 100-indeks.
 
Apple er sex
De er med andre ord gået fra at være udfordrere af monopoler til selv at være monopoler, som i manges øjne trænger til at blive udfordret. For de er ikke længere til at komme udenom – hverken i den digitale økonomi eller i de fleste menneskers moderne liv.
 
Men hvordan er de blevet så store? Hvad er hemmeligheden bag deres succes? Det har den amerikanske tech-entrepreneur og -investor Scott Galloway skrevet en hel del om. Galloway understreger, at selskaberne jo ikke er onde – og at han selv har profiteret ikke så lidt af deres succes – men at de ganske enkelt er blevet usundt store.
 
Ifølge Galloway er den grundlæggende forklaring på deres succes, at de opfylder nogle basale, menneskelige behov. Hver især appellerer de til forskellige dele af vores krop, hvilket forklarer vores dybe afhængighed af dem. Google taler til vores hjerne og evige higen efter viden, Facebook taler til vores hjerter og jagt på bekræftelse fra andre mennesker, Amazon taler til vores maver og opfylder behovet for forbrug.
 
Og Apple, ja, Apple er med sit eksklusive udtryk og gennemført lækre design ganske enkelt sex. Og apropos Apple, så er netop tech-giganternes geniale måde at opfylde vores behov på også en væsentlig del af forklaringen på deres succes.
 
Hvad så med Microsoft, vil nogen måske spørge. I Galloways fortælling er Microsoft den gamle gangster, som har vist vejen til markedsdominans for de fire, unge opkomlinge. Men Microsoft var også den første af the tech big five som mødte modstand fra myndighedernes side, da det amerikanske justitsministerium i slutningen af 1990’erne anlagde sag an mod virksomheden for at favorisere sin egen browser, Explorer, på bekostning af konkurrenter som fx Netscape.
 
Apples administrende direktør Tim Cook på Apples nye hovedkvarter Apple Park campus i Cupertino i Californien.
 
Monopolernes antidemokrati
Ligesom Galloway stiller flere og flere sig selv spørgsmålet, hvilke konsekvenser det har for vores samfund, når så få spillere kontrollerer, hvordan vi kommunikerer, shopper eller får vist verden. Her er tre eksempler på de udfordringer, som diskussionen af de omnipotente tech-giganter peger på:
 
For det første er der den markedsmæssige dominans. Når fx Amazon sidder på 70 procent af e-bogsmarkedet, Google på knap 90 procent af annonceringen på søgemaskiner og Facebook på 70 procent af sociale medier på mobilen – når man tæller Instagram, Messenger og WhatsApp med – så er det umådelig svært for andre at udfordre dem.
 
I USA har lovgiverne historisk vist, at de er villige til at gribe ind, hvis enkeltselskaber sidder for tungt på deres marked, som det var tilfældet med antitrust-lovene, der ramte jernbane- og olieselskaberne i begyndelsen af det 20. århundrede. Og i EU har konkurrencekommissær Margrethe Vestager sat hårdt mod hårdt i kampen mod monopolerne, udstedt milliardbøder og taler nu også om muligheden for regulering af hensyn til den demokratiske kontrol med bl.a. de data, som tech-giganterne ligger inde med.
 
Det leder os over i den anden udfordring – det demokratiske problem. Hele balladen om fake news og Russiagate i USA illustrerer det problem, der ligger i kombinationen af de førende sociale mediers enorme rækkevidde og de stadigt stigende mængder af data, der bliver indsamlet om brugerne. Eksempelvis har Facebook og YouTube henholdsvis 2 mia. og 1,5 mia. brugere på globalt plan, og de bliver i stigende grad brugt som nyhedskanaler.
 
Hidtil har det juridiske ansvar for indholdet på sociale medier ligget hos brugerne og ikke hos tjenesterne. Men med de dårlige sager og den øgede kritik er det billede ved at ændre sig. Fx har man i Tyskland indført store bøder, hvis tjenesterne ikke inden for 24 timer fjerner såkaldt hate speech-indhold, som eksempelvis holocaust-fornægtelse.
 
Hvis teknologien er et drug, hvad er så kuren?
Og for det tredje rumler diskussionen om, hvad den digitale udvikling og sociale medier egentlig betyder for os som mennesker. Det bedste eksempel på dette er måske bekymringen for børns afhængighed af sociale medier og mobile devices som smartphones og tablets. Er tech den nye tobak eller det nye sukker, som bør reguleres for at begrænse de sundhedsskadelige virkninger? I så fald skal tech-virksomhederne nok gribe situationen anderledes og hurtigere an end tobaksproducenterne gjorde.
 
Men hvad med forbrugerne? Ja, selvom der ikke for alvor er tegn på, at de er klar til at droppe iPhonen eller slette Facebook-profilen, så forstærker den stigende kritik af the tech big five’s dominerende rolle lovgivernes fokus på udfordringerne. Og lovgiverne har allerede vist, at de er villige til at gribe ind. Derfor er big tech nødt til at gøre noget ved den troværdigheds- og imagekrise, som de står i. Ellers kan de med sikkerhed vente flere begrænsninger af deres marked og forretning.
 
Det er dog også tegn på selvransagelse. Eksempelvis har Mark Zuckerberg erkendt, at Facebook også har en betydning for den demokratiske samtale, og Facebook vil derfor gøre en målrettet indsats for at bekæmpe fake news. Imidlertid lader det ikke til at være tilstrækkeligt, hvis tech-giganterne skal genvinde omverdenens tillid og undgå yderligere restriktioner fra myndighedernes side.
 
Og derfor understreger diskussionen om techlash, at det ikke er nok at være elsket af forbrugerne og have kommerciel succes. Du skal huske dine andre stakeholders. Ikke mindst de lovgivere, som regulerer dit marked – Lex Uber, hvor investorerne også endte med at reagere på omverdenens kritiske fokus og få CEO Travis Kalanick sat fra bestillingen. Ellers risikerer succesen at give bagslag og ramme dig i nakken som en boomerang.

Relaterede artikler

Teknologipyramiden - Hvorfor udvikler vi den teknologi vi gør? Og hvordan sørger vi for at den bliver en gave til fremtidige generationer? De...
Don’t be evil - be BIG - Inden for kort tid kan både Google, Apple, Facebook og Amazon rykke ind i spritnye lokaler tegnet af en håndfuld af denn...
For 7.000 kr. convenience, tak! - Apple Watch er landet. Nu fortæller dit ur dig, om du har bevæget dig for lidt, hvor lang tid der er til næste aftale, o...
G for Google - Alphabet – Alpha-bet – Google-stifterne vil stadig satse. I denne uge gik alle medier og hele internettet amok i Google-...
Sprint: Løb dig til bedre idéer - Hvis Gud skabte jorden og mennesket på seks dage, kan et godt koncept vel også blive til på en arbejdsuge. Ny tilgang ti...
Her er dit krypto-survival-kit - 2017 bliver året, hvor Snowdens krypterede smartphone-cover lander. Året, hvor vi ser lyset i "Dark Web" og nye anvendel...
Lykken er en prototype - Silicon Valley har altid haft en umættelig lyst til at løse verdens store og små problemer. Nu er tiden så kommet til me...
Teknologikritik for hipstere - Charlie Brookers tv-serie Black Mirror, der lige nu kan ses på Netflix, er svær at blive klog på. Stephen King kalder de...
Er det vores egen skyld at Facebook er et sort hul? - Facebook vil tjene penge. Men Facebook har også et ansigt. Et ansigt, som alle dets to milliarder brugere danner. Facebo...
Blær dig med denne tech-viden på mandagsmødet - Din ven har Philips Hues LED-pærer, som han tænder via sin iPhone. Din lillesøster smalltalker med en bot om vejret. Din...
Har smartphones ødelagt en hel generation? - Har smartphonen ødelagt en generations fornemmelse for nærhed, givet den opmærksomhedsforstyrrelser, Fear of Missing Out...
Troldene invaderer paradis - Forbrugerne elsker deres produkter, og milliarderne vælter ind. Alligevel samler skyerne sig om mastodonterne i Silicon ...
Når maskinerne bliver guder - Hvorfor gyser vi ved tanken om den beåndede maskine? Fordi vi først lige for alvor er gået i gang med at undersøge, hvad...
What's urgent? - Hvad er mest urgent i kommunikationsverdenen lige nu? Klima, fake news, krisestyring, mediernes opbrud? Kommunikationsfo...
Tag kontrollen over dine data tilbage - Den store udfordring i 2018 i forhold til data bliver at bevare tilliden til staten, til virksomhederne og til hinanden....
Google overvåger dit barn - I 2007 solgte vi pausen til Apple, og ved indgangen til 2018 solgte vi vores børns uddannelse til Google. Tidligere ment...
Det store SoMe-paradigmeskifte - Den digitale tidsalders pushere hedder Snapchat, Instagram og Facebook, og vi har fingrene så langt nede i kagedåsen, at...
Facebooks fake fake news-kamp - Falske nyheder i søgesvar på Google eller i opslag på Facebook har længe været udpeget som årsag til de vestlige demokra...
Hvorfor er Musk magisk? - Om eftermiddagen tirsdag den 6. februar 2018 lettede verdens hidtil mest kraftfulde rumraket, Falcon Heavy, fra Floridas...
8 ting vi lærte af 20 år med Hype Cycles - (Artiklen er på engelsk) As a COO at Icon Ventures and a twenty year veteran of productizing and marketing high tech for...
Facebooks algoritme stiller nye krav til din prioritering - I en tid hvor communities stadig fylder mere, men er svære at opbygge og vedligeholde, ville vi alle ønske, at vi kunne ...
RIP virkelighed - længe leve kayfabe - Sondringen mellem fakta og fiktion smuldrer i den amerikanske politiske debat. Tilbage står et spejlkabinet af kriseskue...
Humans strike back - Ved årets SXSW havde menneskene stjålet fokus fra maskinerne. Den teknologiske udvikling har hidtil været styret af, hva...
Falske videoer og folkeforførelse - AI baner vejen for, at aktører med beskidte politiske motiver kan manipulere virkeligheden i en sådan grad, at vi ender ...
Firmaet, der legede med psykologien i et helt land - Barndomstraumer, race, køn, intelligens og seksuel orientering: Analysefirmaet Cambridge Analytica, der har arbejdet for...
Mark, hvor er du? - Facebook er endnu engang havnet i en kæmpe krise. I weekenden afslørede en tidligere medarbejder i Cambridge Analytica, ...
Er din kritik af Facebook strandet i et hashtag? - Facebook er blevet kaldt den mest vellykkede nudging-kampagne nogensinde. Den har vist sig så effektiv, at selvom virkso...
Zucks 1-0 sejr - Mark Zuckerberg er god til at sige undskyld, for han gør det tit. Han har nemlig sagt undskyld siden 2003 for den ene Fa...
Mary Meekers megaseje slides - Så er hun her igen. Mary Meeker fra investor- og analysefirmaet Kleiner Perkins spadserer med brandvarme tal og millimet...

Giv din stemme

12 stemmer
4,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

35 JOB

Kommunikations- og presserådgiver

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Pressekonsulent

Frist: Snarest muligt

Studenterjob/fritidsjob

Frist: 29. august

Chef til forretningsudvikling

Frist: 1. september
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.