Takt og tone for brugen af Google Glass
Don’t be a glasshole

Om et øjeblik render vi alle rundt med Google Glass. Det stiller en række behov for nye normer og regler for, hvad vi vil acceptere, at digitale gadgets bruges til, og hvad vi betragter som glasshole-adfærd. Så før det hele går løs, er her forslag til takt og tone for Google Glass.
Allerede Sokrates begræd opfindelsen af skriftsproget, da han forestillede sig, at nedskrevne tanker ville få folk til at holde op med at bruge hovedet til at huske. Da armbåndsuret blev opfundet, begræd man den stramme tidsstyring af livet, hvor sanserne blev sat ud af spil. Da traktoren blev opfundet, begræd man savnet af den romantiske bonde med sin hest. Og så videre. Nu kommer Google Glass, og de begrædes allerede. Men de vil med stor sandsynlighed blive vidt udbredt – i hvert fald ifølge prognosen fra Business Insider Intelligence …
 
 
Vil brillerne blive et udbredt fænomen? Tja, ifølge Business Insider Intelligence vil salget eksplodere fra 2016 og frem
 
The Walkman Effect
Google Glass har genrejst diskussionen om det, man kalder the Walkman Effect, fordi walkmanen i sin tid blev mødt med stor kritik blandt almindelige folk. De mente dels, at det æstetisk var dybt fjollet at gå rundt med store høretelefoner på hovedet og dels, at man var dybt asocial ved at bære dem i offentligheden. Walkmaneffekten er i høj grad i spil med intelligente briller som Google Glass, fordi der er tale om et nyt, anderledes og synligt element, der kan styre mentale indtryk. 
 
Google Glass kan 1) tage billeder 2) tage video 3) hente gps-kort, 4) sende sms’er, 5) ringe via bluetooth 6) interagere med Google+ og Hangouts og 7) hente google-informationer. Med tiden vil der også komme en masse apps. Facebook, Twitter og New York Times er allerede klar, og mange vil følge, når Glass lanceres i slutningen af 2014 
 
For at komme etikette-problemstillinger i forkøbet er vi hurtigt ude med de første dos og don'ts inspireret af Googles egne guidelines og en række andre såkaldte explores erfaringer. Se for eksempel Glassholes at SXSW: The Cultural Dissonance of Technology in a Petri Dish; How not to be a Glasshole og What’s the problem with Google Glass?
 
Folk, som har testet Google Glass, har været ude for decideret aggressive reaktioner. "Du dræber byen", råbte en kvinde af testperson Sarah Slocum, mens hun rev brillerne af hende og løb. Måske vil brillerne være den faktor, der for alvor skruer op for blusset under den teknologiske værdikonflikt. Skærmbillede: The New Yorker
 
Måske tager Glass bare brodden af et problem, vi allerede har
I stedet for at gå med hovedet begravet i en smartphone, hvor man er ude af kontakt med omverdenen, kan man holde hovedet oppe (Heads-Up-Display) og være i øjenkontakt, mens man bruger Google Glass. Så udnyt det til at udforske verden på en ny måde. I stedet for at have bundet en arm til mobilen, har man begge arme fri og kan foretage sig helt nye ting digitalt, som for eksempel at køre cykel eller reparere bil, mens der er kortvisning eller instruktionsmanual. Så tænk over, hvilke områder af livet brillerne er særlige nyttige. I første omgang vil vi måske se, de bliver brugt af læger, brandmænd, politimænd og lignende, men med tiden vil andre komme til.   
 
Ud og køre med Glass: Navigation, sms'er, videochat, opslagsværker osv. bruges uden at løfte en finger. Læs også 10 myter om Google Glass
 
Se cool ud
Brillerne bliver kun en gamechanger, hvis de er cool. Google er gode til at designe fantastiske services, men mindre gode til hardware og Apple-lignende lækkerhed. Hele computerdesignfilosofien går ud på at designe til periferien, også kaldet ubiqtious computing. Det vil sige computere, som vi ikke selv aktivt skal styre og bruge, men som automatisk giver os de informationer, vi har brug for. Buzz words’ne er augmented reality og internet of things. Det er her, Googles nye spidskompetencer ligger.
 
Men de har faktisk også oppet sig æstetisk: De nye briller er blevet designet, så det nørdede RoboCop-look er minimeret. Men i fremtiden bliver det ens eget ansvar at undgå Star Trek-looket, for med Googles nye brilledesignlinje vil teknologien blive integreret i almindelige briller (også med styrke). Det sandsynliggør, at Google Glass, eller andre intelligente briller, med tiden vil blive et almindeligt syn i gadebilledet. 
 
 
Lad være med at ligne en komplet tosse. 'Tossen' til højre er faktisk Steve Mann, der er en af de højest estimerede forskere inden for ’headmounted wearables’ de sidste 30 år. Billedet er fra 1980’erne. Meget teknologi, også i Google Glass, bygger videre på Manns forskning   
 
Don’t ’glass-out’
Glass-out er, når man har brillerne på hele tiden. Man forsvinder fra omverdenen og risikerer at skade synet og hjernen – måske. Det vides endnu ikke, hvilke mulige bivirkninger overdreven brug af brillerne kan føre til, men Google Glass er designet til kortvarigt brug i forhold til at løse en bestemt opgave. Det er ikke meningen, man skal have dem på hele tiden som en fast kropslig forlængelse (cyborg). Lad for eksempel være med at læse Krig og Fred på brillerne – du bliver skæv i hovedet af at kigge i et lille prisme intenst i for lang tid.
 
Vær med til at skabe lokal etikette
Mange er allerede imod brillerne, fordi de repræsenterer noget uforståeligt og potentielt farligt. Og briller er pr. definition helt fremme i og på ansigtet, så alle kan lægge mærke til dem og danne en mening om dem. Det centrale bliver derfor at konstruere alle de små hverdagssituationer, hvor ny etikette bliver relevant: Hvordan skal de bruges i sociale sammenhænge som for eksempel vennekomsammen, fest, middag, undervisning, institutioner og arbejdsliv? Og må man have dem på, når man kører i bil?
 
En af de første bøder for at køre med Google Glass. Udstedt til Cecilia Abadie i Californien, oktober 2013
 
Tag dem af, når du ikke bruger dem
Den meningsgivende form for Glass-ikette vil formentlig være, at man tager dem af, hvis man ikke bruger dem. Det vil sikkert især være tilrådeligt at starte med, mens folk stadig er usikre på teknologien og omgangsformerne. Men der vil altid være nogen, der vil bryde med denne etikette. Dels de typer, som også altid og alle steder bruger bluetooth-headset (såkaldte bluedouchers), og dels de typer, der også kigger på deres telefon altid, alle steder. Som det er med så meget, er det dårlig stil, men mange gør det alligevel.
 
Eller: behold dem på, og accepter, at alle er delvist til stede
Den store forskel på at bruge brillerne og mobilen i social sammenhæng er, at når man har brillerne på, kan man virke, som om man deltager i interaktion, fordi man kigger op, mens man måske reelt er i færd med en digital handling. Det kan fremstå helt usynligt, at man ikke reelt er tilgængelig.   
 
Men disse forskelle kan også hurtigt ændre sig, når ny teknologi bliver mainstream. Unge mennesker kigger for eksempel gerne på telefonen, mens de hører musik og interagerer med hinanden. De er delvist til stede (partial attention) i en konstant augmenteret virkelighed, hvor et digitalt lag af informationer fra mobilen flyder ind over den fysiske virkelighed.
 
Så med tiden vil der sikkert være grupperinger blandt unge mennesker, hvor man på samme tid interagerer offline og er til stede online via brillen og betragter det som helt naturligt.
 
Selvom brillerne ikke decideret forhindrer en i at se nuet, er det en skræmmende tanke, at nye generationer måske konstant har en anden og hemmelig verden ved højre øje. Eller måske endda filmer én
 
Officielle regler og love om brillernes brug
En ting er, hvad folk går og synes, er i orden. Men der bliver nok også brug for mere strukturerede normer for, hvad man må med Google Glass.
 
På flere amerikanske barer i Silicon Valley er Google Glass blevet forbudt. Det gælder for eksempel på '5 point Café' og 'Press Play Bar'. Det er ikke et forbud juridisk set, men belyser en anden problemstilling – at brillerne kan bruges til 'undervågning' (sousveillance) og forskellige ulovligheder uden at vække opsigt. På kasinoer, i biografer, til koncerter og på visse arbejdspladser, forventes et Glass-forbud, fordi muligheden for snyd og bedrag bliver for stor.
 
Skilt spottet på 'The Willows', se her
 
Billeder, man kan downloade og printe som stickers og på T-shirts
 
Vær ikke et glasshole
De, der allerede har brugt Google Glass et stykke tid, rapporterer alle en række opsigtsvækkende oplevelser: de bliver stoppet på gaden, de bliver mødt med interesse, og folk spørger, om de må prøve dem; på den anden side bliver de også mødt af kritik og vrede, og folk beder dem om at tage dem af. Brillerne skaber stor opmærksomhed, og der har nu udviklet sig det, der kaldes for the Glasshole Effect. Glassholes er de personer, der ikke følger den endnu diffuse takt og tone for brug af de nye intelligente briller.
 
Følgende adfærd er glasshole-agtig:
  • At tage billeder og video af andre i hemmelighed
  • At søge og få svar på svære spørgsmål, når man for eksempel spiller Trivial Pursuit
  • At lade som om man interagerer med andre, mens man reelt mest læser e-mails på brillen
  • At insistere på at have dem på alle steder som en naturlig del af kroppen
  • At dele billeder og video af andre uden deres tilladelse
  • At lade børn og unge bruge dem uden kontrol i forhold til tid og anvendelse
  • At bruge ansigtsgenkendelsesprogrammer og lignende apps til at afkode og identificere folk  
Glassholes er kort sagt røvhuller med briller på. Der findes røvhuller mange steder, og de bliver kun mere røvhulsagtige af at få brillerne på. For så kan de for eksempel tage billeder og bruge alle mulige former for absurde apps, uden at nogen er klar over det. Men egentlig kan Glass-takt og tone betragtes ret simpelt: Hvad du ikke må med mobilen, må du heller ikke med brillerne.
 
--------------------------------------------------------------
Jeg er i gang med et mindre forskningsprojekt for Synoptik Fonden, der handler om at skitsere de væsentligste problemstillinger i forhold til brug af intelligente briller som for eksempel Google Glass. Jeg vil meget gerne høre din vurdering af, hvad der kommer til at ske de næste par år. Hvor og hvordan vil de blive brugt, og hvad er de største muligheder og barrierer? Skriv i kommentarfeltet eller send en e-mail. Tak for hjælpen.  
 
Læs mere
 

Relaterede artikler

Mit liv som Google Glass-cyborg - Se mig. Jeg har Google Glass på. Jeg ligner en nørdet cyborg, der lige er landet fra en Star Trek-festival. De unge syne...
Briller med fuld udrykning - Nu har vi længe talt om Google Glass. Men hvad kan den smarte brille egentlig, og hvad skal vi bruge den til? Ifølge to ...
På ferie med Pokémon Go - Pokémania har ramt Danmark og resten af verden. Mikkel Freltoft Krogsholm anmelder spillet fra sin ferie i Sydtyskland. ...
Gotcha! Pokémon Go er din nye forretningsstrategi - Sælg din Double Cheese Whopper med Pokémon Go. Eller hvad? Flere firmaer og institutioner er også hoppet på Pokémon Go h...
Facebook liker nu VR - Facebooks ’Virtual Reality’ Spaces tegner en vision for fremtidens digitale kommunikation og samarbejde, men Facebooks f...

Giv din stemme

12 stemmer
4,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Studentermedhjælper

Frist: Hurtigst muligt

Allround Communicator

Frist: 5. november

Kommunikations- og programchef

Frist: 10. november kl. 22.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.