|
Dine k-cravings satisfied
K-brief uge 6

Need to know for k-folket uge 6

Skrevet af

Redaktionen Kforum

776 artikler

57 indlæg

Her samler vi det, du skal vide, nu vi ved det. Den amerikanske præsident får sin briefing hver morgen, du får den hver uge i dit nyhedsbrev. Kforum kuraterer kort om kommunikation.
Den forgangne uge har både budt på Super Bowl og en SNL Spicer-imitation, der gik viralt. Vi varmer op til vinterferien med dit ugentlige K-overblik, hvor vi kan afsløre, at Trump stadig ikke er old news, og at du skal se at komme på Snapchat. 
 
Ugens Trumpf
Vi starter i USA, hvor Donald Trump stadig er et levende mareridt for Demokraterne og guf for satirikere og komikere. Data-entusiaster har haft travlt med at nørde under valgkampen, men nu også under indsættelsen af præsidenten, hvor der blev brugt ikke så få emojis til at vise (u)tilfredshed. Buzzfeed har undersøgt, hvilke emojis der blev brugt mest til at reagere med, og har fundet frem til, at Trump har genereret en del lorte- og grædeemojis, men også tommelfingeren opad er slået igennem. Buzzfeed har lavet et par netværksgrafer, der viser, hvordan de forskellige emojis er blevet brugt i hvilke sammenhænge. 
 
Nedenfor ser vi den samlede (og ret så seje) graf, der kortlægger forholdet mellem de anvendte emojis. De lilla emojis er negative reaktioner, de blå er positive reaktioner, og de orange er ansigter og personemojis. Under kortlægningen af grafen fandt Buzzfeed bl.a. frem til, at hvis man bruger en grædende emoji i en reaktion, bruger man den sandsynligvis i sammenhæng med en vred emoji og emojien med det canadiske flag. 
 
Læs den fulde undersøgelse, og se eksempler på mest brugte emoji-sammensætninger her
 

Kilde/Buzzfeed
 
Derudover gik det ingens næse forbi, at Melissa McCarthy dukkede op i Saturday Night Live som Trumps White House Official Sean Spicer. 
 
 
Spicer selv reagerede også på parodien, som han blandt andet betegnede som overdrevet, og rådede Melissa McCarthy til at slappe lidt af med tyggegumiet.
 
Det nye branding-landskab
Super Bowl har i år lagt fundamentet til nye - og politiske - toner indenfor branding. Vi har her på Kforum skrevet om brandaktivisme, og noget kunne tyde på, at det næsten-nye politiske landskab i USA kommer til at fastlægge denne nye strategi. Helt store virksomheder lige fra Audi til Budweiser har i år lavet reklamer med mere eller mindre underspillede politiske budskaber. Det lidt mindre kendte firma 84 Lumbers meget politiske reklamefilm til dette års NFL blev endda hevet ned af FOX og så sidenhen offentliggjort i en forkortet version. Så meget desto mere omtale. 
 
 
Et af de spørgsmål, der igen i år er blevet stillet i sammenhæng med Super Bowl, er hvorvidt de 30 sekunder til en værdi af fem millioner US dollars egentlig har en målbar effekt. Selvom en reklamefilm til Superbowl sikrer en hel del omtale, både god og dårlig, er der tvivl om, hvordan virksomheder ellers tjener deres penge ind igen. I "Is Super Bowl a Super Waste of Money" har de fundet frem til det noget uklare svar: ikke nødvendigvis. 
 
Men undersøgelsen peger dog i retningen af, at man, som med mange andre store PR- og brandingstrategier, skal have et klart defineret mål med eksponeringen til Super Bowl. Har man således en velfungerende, velomtalt og velomsættende virksomhed, kan Super Bowl godt virke som et spild af penge, men har man et blakket ry eller er en relativ ukendt virksomhed, peger undersøgelsen i retning af, at 30 meget dyre sekunder er vel brugt.
 
SoMe skills
Sociale medier er ingen nyhed og har ikke været det længe, men de fortsætter med at stige i relevans-hierakiet, og Snapchat er klart en tendens, som virksomheder tager til sig. Snapchat har nu bredt sig ud på så stort et marked, at vi nu kan 'snappe' med vores fagforening, Kim Kardashian eller den bedste ven og endda snap-botten. 
 
Skal din arbejdsplads med på bølgen, så er der på sider som fx Social Media Week gode råd at hente.
 
Snap Inc., skaberen af Snapchat, rykker nu også ind på børsmarkedet, idet de den 2. februar ansøgte om at blive børsnoteret. Snap Inc. har de sidste fem år gennemgået en ret imponerende udvikling, der da også har ført til overvejelser om børsnotering gennem længere tid. En overvejelse, der nu bliver gjort noget ud af. 
 
 
 
For dem, der er mere interesseret i de mere generelle PR-strategier, har CIPR udgivet #PR2017 spotlights issues and trends impacting PR, der i den grad også har taget udgangspunkt i politik. Se rapporten på Slideshare her.
 
Derudover har Social Media Today lavet en infographic for social media marketing stat for 2017, der underbygger brugen af fx Snapchat, der snart bruges af 41 procent af alle 18-24 årige i USA. 
Se grafen her.
 
Sidst, men ikke mindst, bringer vi vejrudsigten for jeres skiferie eller ferie på Lanzarote med dette fantastiske interaktive vejrkort, bragt til jer fra Ventusky. 
 
Weather Forecast MapsSnow cover, 52°N 16°E, 2017/02/09 10:00 (UTC+01:00), © VentuSky.com
 
 
 

Relaterede artikler

De største digitale k-trends 2017 - Private messaging, virtual reality og mere video vil have indflydelse på, hvordan brands og virksomheder skal kommuniker...
Skal du ønske dig et par Snapchat-briller? - Snapchat overrasker os endnu en gang. Første overraskelse kom, da CEO Evan Spiegel valgte at ændre navnet fra Snapchat t...
Den troværdige vej til troværdig reklame - Uanset om du kalder det retorik, manipulation, propaganda, salg, PR eller reklamer, det er din opgave at overtale. Dit s...
The New World Disorder - Velkommen til The New World Disorder. Trump, teknologi og globalisering forandrer os lige nu og her. Vi har samlet de vi...
Rårøv - den nye pige i kassen - I massekommunikation kommer kvinder i kasser. Kasser kommer i bølger. Og bølger kan bruges til at sælge produkter. Hvis ...
Fra Super Bowl til brand-aktivisme - Super Bowl leverede i søndags som vanligt en fanfare af reklamer til de fodboldglade, festklare amerikanske forbrugere. ...
Har du K-factor? - Et hold af studerende fra KUA og IT-Universitetet løb med sejren til årets ComCaseCompetition i global kommunikation. De...
K-brief uge 7 - Her samler vi det, du skal vide, nu vi ved det. Den amerikanske præsident får sin briefing hver morgen, du får den hver ...
K-brief uge 8 - Her samler vi det, du skal vide, nu vi ved det. Den amerikanske præsident får sin briefing hver morgen, du får den hver ...
K-brief uge 9 - Her samler vi det, du skal vide, nu vi ved det. Den amerikanske præsident får sin briefing hver morgen, du får den hver ...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Projektleder

Frist: 1. august

Kommunikationschef

Frist: 21. juli

Dialog manager

Frist: 1. august
Se alle job Indryk job

Kom til K-dag om Facebook

Lær Facebooks vigtigste og nyeste funktioner

29. august

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.