Julia Sofias YouTube-strategi
De falske er færdige på YouTube

Få gode råd til, hvordan du bliver en succes på de sociale medier af hele Danmarks dansemus, youtuberen Julia Sofia, der har omkring en halv million følgere.

Skrevet af

Freja Dam
Freelancejournalist

1 artikler

0 indlæg

Autenticitet, ærlighed og nærvær er de vigtigste ingredienser til succes på de sociale medier. Man kan ikke være falsk, når man er på 24 timer i døgnet, siger den 19-årige YouTube-stjerne Julia Sofia, der vlogger om beauty og livsstil til unge piger.
19-årige Julia Sofia Aastrup fra Karlslunde er en af Danmarks mest populære youtubere. Siden 2013 har hun som en virtuel storesøster eller et personbåret pigeblad givet gode råd og lagt op til debat om bl.a. skønhed, mode, menstruation, selvværd og kropsidealer.
 
Udover at poste til sine 183.000 abonnenter på YouTube og 280.000 følgere på Instagram har hun også udgivet bogen Smuk udenpå, smuk indeni, designet smykker, været med i Vild med dans og netop lanceret beauty-linjen Noble Nordic.
 

Julia Sofia deltog i årets 'Vild med dans'. Scanpix/Martin Sylvest.
 
Fra hobby til prof
Julia Sofia har selv set YouTube, siden hun var ni år og var allerede dengang optaget af at lege og eksperimentere med makeup. På YouTube fandt hun et fællesskab med mennesker fra hele verden, der delte den interesse.
 
Hun postede selv sin første video som 15-årig i august 2013, da hun havde fået et kamera og en computer i konfirmationsgave. Det var en haul-video – hvor man fremviser sine nyindkøbte produkter – om makeup fra MAC.
 
I det første år tjente hun penge til videoudstyr og makeup ved at arbejde i Imerco, og videoerne foregik på rent hobbyplan. Efter et års tid blev hun kontaktet af YouTube-netværket Splay, der tager sig af management og sponsoraftaler. Det er blevet så god en forretning, at Julia Sofia i dag er youtuber på fuld tid.
 
 
"Jeg tror, jeg ramte et sindssygt godt tidspunkt. Der var nok, der så YouTube til, at det var anerkendt som medie, men der var stadig få nok youtubere til, at der var plads til nye. Og ved at være med i et netværk kunne vi løfte hinanden, så vi fik mere opmærksomhed," siger Julia Sofia, da vi møder hende på restauranten Mosto, hvor der er fuld gang i forberedelserne til hendes lanceringsfest af Noble Nordic.  
 
Vær i øjenhøjde med dine følgere
Hun kan stadig ikke helt forklare, hvordan hun i løbet af det første halve år fik 10.000 følgere. Men hendes taktik var at kombinere såkaldte trendvideoer med personlige videoer om emner, hun gerne selv ville tale om. På den måde gav hun et bredere publikum mulighed for at finde sin profil.
 
Julia Sofia tilskriver dog først og fremmest sin og sine youtuber-kollegers succes med at "være i øjenhøjde" med sine unge følgere.
 
"Jeg bliver kaldt en virtuel storesøster eller veninde, og det kan jeg rigtig godt lide. Jeg har en meget tæt forbindelse med mine følgere. Jeg følger også mange af dem tilbage og stalker dem på Instagram, så jeg føler, at jeg kender dem sindssygt godt, og at de kender mig sindssygt godt,” siger hun og fortsætter:

”Det betyder, at jeg kan snakke om alt fra beauty til familie, kærester, venner, rejser og skole. Med en rød tråd om selvværd og selvtillid – at stole og tro på sig selv, være sig selv og at have det godt i sin egen hud. De emner har altid gået igen, om jeg har postet en makeup tutorial eller en eksamensstressvideo," siger Julia Sofia.
 
Makeup tutorial.
 
"Jeg prøver at tale som om, vi sidder og hænger ud, men jeg er godt klar over, at det er en underlig situation, at jeg sidder i min stue med mit kamera og snakker ud i luften. Sociale medier får mange slag for at være opstillet og kun vise det perfekte. Min vision er at vise, at det også kan være hverdagsagtigt, råt, ærligt og autentisk, selvom der er en skærm mellem os."
 
Ægthed er vigtigere end strategi
Når Julia Sofia kommunikerer så flittigt med sine følgere, er det ikke bare en kynisk strategi for at få flere klik eller abonnenter, siger hun. Men fordi hun er oprigtigt interesseret.
 
"Jeg tror simpelthen ikke på, at man kan holde til at være youtuber eller social media-person og være falsk. Vi er jo på 24-7. Det første, jeg gør om morgenen, og det sidste jeg gør, inden jeg går i seng, er at være på YouTube, Instagram, Snapchat eller Facebook. Jeg ville aldrig kunne sætte en facade op. Jeg ville have lavet YouTube, om der var nul eller en million, der så med, og om jeg tjente nul eller en million kroner. Jeg laver det lige så meget, fordi jeg selv elsker det. Og fordi jeg elsker følelsen af at gøre en forskel uden at tale med en løftet pegefinger," siger hun.
 
Hun ser det netop som sin styrke, at hun ikke er en autoritetsfigur, men et ungt menneske, der gennemlever de samme problematikker som sit publikum: "Hele magien er, at jeg er en helt almindelig pige. Jeg er ikke anderledes end alle mulige andre 19-årige. Forskellen er bare, at jeg render rundt med et kamera."
 
Find din niche og vær på!
Til andre med ambitioner om at lege med YouTube råder Julia Sofia til at finde en niche og et klart formål: "Det handler om at finde ud af, hvem man er, og hvorfor man laver det. Man skal oprigtigt synes, at det er sjovt, for det kan man tydeligt mærke på folk. Og så skal man være 100 % nærværende."
 
Julia Sofia har YouTube som hovedplatform, og her poster hun cirka hver tredje dag. Hun poster på Instagram knap dagligt og på Snapchat cirka 20 gange om dagen.
 
"Af alle medierne er Snapchat min favorit. Det er fedt, at man kan connecte med folk så hurtigt. Jeg kan tænde og slukke for, om folk må sende mig snaps, og så kan jeg spørge, om folk har haft en god morgen, og så skriver de, 'Ja, jeg sidder i skolen og spiser en klementin'. Det er en anden måde at snakke med sine følgere."
 
YouTube-videoerne er mere eller mindre planlagte. Til de faste serier som Månedens favoritter, som hun laver sammen med sin søster Ida, bruger de tid på at købe ting og koordinere. Andre videoer kommer fra pludselige indskydelser.
 
Impulsivitet og autenticitet går hånd i hånd
"Mine yndlingsvideoer er de mere impulsive, hvor jeg bare vågner om morgenen og har noget, jeg gerne vil sige. For nylig lavede jeg en video, der hed 10 ting, jeg engang skammede mig over. Det kom af noget, jeg tænkte over, da vi dansede. Så vågnede jeg op næste morgen, skyndte mig at skrive nogle noter og satte mig ned og filmede. Nogle gange skal der ikke mere til, og det er også det, jeg godt kan lide ved YouTube. Det er nemt og hurtigt, og det får en meget mere autentisk vibe og en følelse af at være i øjeblikket end fx tv, hvor man tager scenerne igen og igen," siger hun.
 
Julia Sofia poster sponsorerede videoer en til to gange om måneden afhængigt af sponsoraftaler. Når hun vælger en sponsoraftale er det vigtigt, at brandet passer ind i hendes univers, og hun ville tale om det, selvom hun ikke fik penge for det. Hun skal personligt kunne stå inde for produktet, ligesom hun tænker over, hvad hendes følgere får ud af, at hun taler om et bestemt mærke – lærer de noget, føler de noget, kan de vinde noget? Hun kan bedst lide ambassadørskaber – fx det, hun har haft for Libresse i et par år.
 

Vlog om Libresses sugeevne.
 
"Libresse har virkelig forstået YouTube og vores måde at kommunikere på. Med andre brands har jeg oplevet, at jeg næsten får et manuskript tilsendt og får at vide, hvordan jeg skal se ud, og hvad jeg skal sige. Libresse giver mig frihed til at gøre det til mit eget. Jeg ved jo, hvad der virker for mit publikum. Fx lavede min søster og jeg for nylig en smoothie-challenge, hvor vi testede, hvor meget bindene kunne suge samtidig med, at vi svarede på spørgsmål om menstruation."
 
Netop det at tale åbent om menstruation er en mærkesag for Julia Sofia. "Det handler om at tage et tabubelagt emne og gøre det mere hverdagsagtigt. Jeg tror, at alle har brug for at få at vide, at menstruation altså ikke er klamt," siger Julia Sofia.
 
YouTube når nye højder
Siden Julia Sofia startede som youtuber i 2013, er markedet vokset betydeligt, og youtuberne er blevet dygtigere, mener hun. Videoerne er blevet mere tempofyldte, og der er større krav til underholdningsniveauet.
 
"Før kunne jeg lave en video på 20 minutter, hvor jeg bare sad og snakkede. Nu skal det være mere snappy. Der er så meget indhold derude, og folk er kritiske med, hvad de bruger deres tid på. Derfor skal man hurtigt fange folks opmærksomhed. Jeg forsøger at komme hurtigt til sagen, sørge for at have et højt klippetempo og være glad og positiv, så jeg giver folk et boost.
 
Siden jeg startede, er jeg blevet voksen, og mine følgere er blevet voksne med mig. Mit indhold er blevet mere modent, men jeg prøver at holde fast i, at jeg ikke har alle svarene." 

Relaterede artikler

Er videohypen en myte? - Video går sin sejrsgang i medieverdenen. Hvis du ikke allerede er dus med videoen, er du alenlangt bagud, og de seje mil...
Sådan vinder din virksomhed med mobilvideo - Mobilvideo er blevet hver mands eje. Mediet er brugervenligt, engagerende, tidens store content-vinder og en favorit bla...
Youtube VIP-safari - Du har helt sikkert hørt om fænomenet youtubere, og hvis du har børn, der går i folkeskole eller gymnasiet, har du garan...
Shame on Fie - Først rejste en moralsk mediestorm sig mod svenske PewDiePie. Nu er den danske youtuber Fie Laursen havnet i en storm om...
Giv dog dit barn noget mere YouTube - YouTube-stjerner lærer børn at lege, game og lægge makeup. Og de er mere end børnenes idoler, de er også som en ven elle...
Influencer marketing på Youtube - Dette speciale undersøger YouTuberes kommercielle samarbejder, og hvilken betydning disse har for følgernes opfattelse a...
Den troværdige Youtuber - Så du Guldtuben i lørdags? Her kan du blive lidt klogere på, hvordan vi lader os påvirke af influencers, og hvad der er ...
Gossip om Guldtuben - Guldtuben 2017 viser en big bang-eksplosion, der har skabt en ny medieverden langt fra public service og reklamefri idea...

Giv din stemme

7 stemmer
3,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Job

Senior Manager

Frist: As soon as possible

Kommunikationskonsulent

Frist: 7. januar

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 8. januar kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.