Steen Reeslev rykker fra Mærsk

Et lille shippingfirma mister deres kommunikationschef gennem de sidste fem år. Farvel til Steen Reeslev, der nu vil starte sit eget firma. Han kommer til at fokusere på branded content og produktion af virksomheds-film. Han har været med til at transformere Mærsk til i dag at være en åbent kommunikerende virksomhed. Forleden gik centrale CEO’s fra Mærsk frem og lancerede et computerspil. Det var aldrig sket for fem år siden.
Hvorfor stopper du i Mærsk?
Gennem min karriere har jeg flere gange startet noget nyt, og det er altid gået godt. Jeg trives godt med pionerfasen, hvor man bygger noget nyt op.
 
Steen Reeslev var med til at starte nye kontorer op for Burson-Marsteller i Budapest og Warszava. I 1998 rykkede han til Danske Bank, hvor han fungerede som kommunikationsdirektør i ti år. I 2008 kom han til Mærsk, som han nu forlader efter fem år for at starte sit eget firma  
 
Steen Reeslev blev interviewet af Kforum i 2010, hvor vi besøgte Esplanaden og blev vist rundt. Se alle filmklippene her
 
Hvad skal dit konsulentbureau lave?
Tre hovedprodukter. Global distribution af branded content. Sammen med partnere har jeg adgang til tv-stationer over hele verden, der gerne viser virksomheders film, hvis de er lavet rigtigt. Det kan så følges op med public relations og social media, og så er man pludselig trængt igennem på markeder fra Brasilien over Nigeria og til Kina. Et andet produkt er universer, hvor virksomheder inviterer offentligheden inden for i deres verden med utraditionelle virkemidler. Mærsks "Quest for Oil", der netop er lanceret, er et eksempel. Endelig skal jeg bruge mine 25 års erfaring inden for kommunikationsrådgivning til at hjælpe virksomheder med at placere sig rigtigt i mediebilledet.
 
For nyligt lancerede Mærsk et computerspil. Det var en større nyhed og var ikke sket for fem år siden. Direktørerne for Oil og Drilling lancerede computerspillet. Det vidner dels om det nye fokus på kommunikation samt brug af forskellige medier og samtidig også om det ændrede magtforhold. Kommunikation er blevet vigtigere i dag end nogensinde før
 
Hvad er de vigtigste erfaringer fra Mærsk?
Der er mange, men mest af alt har det slået mig, hvor meget selv B-t-B-virksomheder har at fortælle deres omverden – og hvor stor glæde de har af at gøre det. De fleste virksomheder gemmer på langt større fortællinger, end de aner.
 
Hvad ser du tilbage på med størst tilfredshed fra Mærsk?
En virksomhedsfilm, der har vundet en snes priser og er blevet set af flere hundrede millioner mennesker over hele verden og to millioner fans på sociale medier. Hvem havde troet, det kunne lade sig gøre?
 
Mærsks corporate movie blev meget populær. Den blev aktivt pushet til vækstmarkederne rundt omkring i verden, der tog den op og viste på den tv. Det var med til at føre til dens store spredning. Kforum anmeldte filmen, da den udkom. Læs anmeldelsen her 
 
Hvad ville du have gjort anderledes?
Jeg er godt tilfreds med forløbet, men jeg vil altid gerne gøre tingene hurtigere. Det kunne vi måske have gjort, hvis vi havde arbejdet endnu mere intenst med vores kommunikationspartnere.
 
Hvad kommer du til at savne mest?
Mit fremragende team i Group Relations, som bestod af afdelingerne public affairs, marketing, branding, kommunikation, security og sustainability.
 
Mærsk gik all in på sociale medier i 2011 for at komme tættere på deres kunder. Herfra lærte de, at de sociale medier ikke kun er en god måde til at skabe relationer med kunderne, men også en måde at komme i kontakt med pressen, skabe højere engagement internt i organisatioen, opnå større brand awareness og komme i forbindelse med shipping-eksperter
 
Hvad bliver det vigtigste i kommunikationsbranchen de næste fem år?
At trænge igennem over for de fem milliarder nye forbrugere på vækstmarkederne og at involvere målgrupperne mere aktivt i virksomhedens fortælling.
 
Steen Reeslev var med til at forandre Mærsk fra en lukket organisation til en meget åbent kommunikerende organisation. Bedst eksemplificeret med det efterhånden berømte hval-billede. I stedet for at vente til miljøorganisationer fandt ud af, at Mærsk havde torpederet en hval, valgte Mærsk selv at fortælle om ulykken. Det kaldes full frontal. Læs mere her. Steen Reeslev forklarer, at her gælder to regler: 1) Man skal kunne tale om alt og 2) Man skal have det komfortabelt med at tale om alt. Det kræver, at man i forvejen har behandlet alle typer kriser, før de opstår 
 
Hvad vil du anbefale kommunikationsstuderende og nyuddannede at gøre?
At turde tænke frit og træde ud af kommunikationens røde ocean. Den største barriere for at kunne tænke og handle frit er tit frygten for at blive til grin. Hvis man ikke lige taler corporate PowerPoint-sprog, men prøver at introducere nogle nye måder at gøre tingene på, så skal man også kunne stå alene og tro på det. Det er vigtigt, at man tror på sin kommunikations faglighed og tror på, at nye virkemidler kan være vejen frem. Eksempelvis som med lanceringen af vores computerspil.  
 
Hvad er den røde tråd i din karriere?
Troen på, at kommunikation er det bedste middel til at skabe reel forandring.
 

Et kort CV:
1986: Journalist fra Danmarks Journalisthøjskole, reporter på Erhvervsbladet og Jyllands-Posten
1988: Konsulent hos Burson-Marsteller
1992: Leder for Burson-Marsteller i Budapest, siden i Centraleuropa
1997: Partner i Brinkmann Kommunikation
1998: Kommunikationschef i Danske Bank
2003: Vicedirektør for kommunikation og marketing i Danske Bank
2005: Direktør og medlem af eksekutivkomiteen i Danske Bank-koncernen
2008: Kommunikationsdirektør hos A.P. Møller-Mærsk A/S, leder af Group Relations and Communication
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også