Hvad skal dit konsulentbureau lave?
Tre hovedprodukter. Global distribution af branded content. Sammen med partnere har jeg adgang til tv-stationer over hele verden, der gerne viser virksomheders film, hvis de er lavet rigtigt. Det kan så følges op med public relations og social media, og så er man pludselig trængt igennem på markeder fra Brasilien over Nigeria og til Kina. Et andet produkt er universer, hvor virksomheder inviterer offentligheden inden for i deres verden med utraditionelle virkemidler. Mærsks "Quest for Oil", der netop er lanceret, er et eksempel. Endelig skal jeg bruge mine 25 års erfaring inden for kommunikationsrådgivning til at hjælpe virksomheder med at placere sig rigtigt i mediebilledet.
For nyligt lancerede Mærsk et computerspil. Det var en større nyhed og var ikke sket for fem år siden. Direktørerne for Oil og Drilling lancerede computerspillet. Det vidner dels om det nye fokus på kommunikation samt brug af forskellige medier og samtidig også om det ændrede magtforhold. Kommunikation er blevet vigtigere i dag end nogensinde før
Hvad er de vigtigste erfaringer fra Mærsk?
Der er mange, men mest af alt har det slået mig, hvor meget selv B-t-B-virksomheder har at fortælle deres omverden – og hvor stor glæde de har af at gøre det. De fleste virksomheder gemmer på langt større fortællinger, end de aner.
Hvad ser du tilbage på med størst tilfredshed fra Mærsk?
En virksomhedsfilm, der har vundet en snes priser og er blevet set af flere hundrede millioner mennesker over hele verden og to millioner fans på sociale medier. Hvem havde troet, det kunne lade sig gøre?
Mærsks corporate movie blev meget populær. Den blev aktivt pushet til vækstmarkederne rundt omkring i verden, der tog den op og viste på den tv. Det var med til at føre til dens store spredning. Kforum anmeldte filmen, da den udkom. Læs anmeldelsen her
Hvad ville du have gjort anderledes?
Jeg er godt tilfreds med forløbet, men jeg vil altid gerne gøre tingene hurtigere. Det kunne vi måske have gjort, hvis vi havde arbejdet endnu mere intenst med vores kommunikationspartnere.
Hvad kommer du til at savne mest?
Mit fremragende team i Group Relations, som bestod af afdelingerne public affairs, marketing, branding, kommunikation, security og sustainability.
Mærsk gik all in på sociale medier i 2011 for at komme tættere på deres kunder. Herfra lærte de, at de sociale medier ikke kun er en god måde til at skabe relationer med kunderne, men også en måde at komme i kontakt med pressen, skabe højere engagement internt i organisatioen, opnå større brand awareness og komme i forbindelse med shipping-eksperter
Hvad bliver det vigtigste i kommunikationsbranchen de næste fem år?
At trænge igennem over for de fem milliarder nye forbrugere på vækstmarkederne og at involvere målgrupperne mere aktivt i virksomhedens fortælling.