Start med slutbrugerne

Virksomhederne overser potentialet i de brugerfællesskaber, der skyder frem på internettet. Kunsten for virksomheden er at opbygge et frugtbart samspil med dets brugerfællesskab. Dette kræver, at man gør sig klart, hvilke muligheder og udfordringerne man konfronterer, når man indvolverer slut-brugerne i produktudviklingsprocessen.
af Lars Bo Jeppesen

Mange virksomheder overser i dagmuligheden for at drage nytte af brugeres
viden og innovationer. Det på trods af at begge ting ofte har kommercielt
potentiale og ligger frit tilgængeligei talerige brugerfælleskaber,
som er skudt frem på internettet. Brugerfællesskaber består ofte af
vedholdende grupper af brugere, som kender deres behov, og en del af
dem er meget talentfulde. De påvirker ofte virksomhederne, hvad end
virksomhederne vil det eller ej. Fremkomsten af sådanne fællesskaber
understreger derfor behovetfor nytænkning af håndteringen af kunderelationer i
produktudviklingsprocesser.

Et frugtbart samspil
Kunsten for virksomheden er at opbyggeet frugtbart samspil med dets
brugerfællesskab. Dette kræver, atman gør sig klart, hvilke muligheder
og udfordringerne man konfronterer,når man indvolverer slut-brugerne
i produktudviklingsprocessen.Det viser sig, at den mest betydende
barriere for nyttiggørelse af brugerfællesskaberneer virksomhedernes
egen indstillling til udfordringerne.Et overdrevet fokus på ophavsretbeskyttelse
og en modstand mod uforudsete fornyelser, samt en
tro på, at man kan styre og lede brugerfællesskaber med virksomhedsværdier,
er nogle af disse problemer. En tendens fra virksomhedsside
til at undervurdere brugernes kreativitet medfører, at mulige samarbejder
går tabt. Man bør som virksomhed forsøge at etablere et miljø
for kommunikation med brugeren og dernæst overveje, hvordan man
kan udvikle værktøjer, der tilskynder brugeren til at skabe nyudviklinger,
der er gavnlige for virksomheden. Ny forskning viser imidlertid, at
nogle virksomheder har formået at drage stor nytte af deres brugeres innovative
indstilling til produktet.

Deling af erfaringer
Eksempler på virksomheders erfaringer med brugerfællesskaber blev
givet på en nyligt afholdt workshop med titlen »Gaining advantage from
organizing and accessing user communities « ved det nyetablerede
Center for Knowledge Governance på Handelshøjskolen i København
(http://frontpage.cbs.dk/ckg/ ).
Her var en række af de centrale forskere, som beskæftiger sig med
dette forskningsområde, samlet. Karim Lakhani fra Massachusetts
Institute of Technology gav eksempler på, hvordan erfaringer fra brugerfællesskaberne
omkring open ,source software vil kunne udnyttes i en kommecial kontekst.

Sheen Levine fra Wharton School of Business berettede om nogle af de
for virksomhederne uheldige sideeffekter, som brugerudveksling af prisinformationer
har haft på virksomheders prissætningsmuligheder af
mobiltelefonydelser i USA. Undertegnede fra Handelshøjskolen
i København og Massachusetts Institute of Technology påpegede
med eksempler fra computerspilsindustrien, at virksomheder gennem
facilitering af brugerudvikling har skabt grobund for betydelige
blockbuster-successer. Brugerfællesskaber rækker videre
end de IT-tunge produktområder viste Yun Mi Antorini (Handelshøjskolen
i København) som studerer selvorganiserede fællesskaber af Lego-
brugere.

Vil gerne betale
Kundernes/brugernes villighed til at betale for selvskabte kreationer er
betydelig. Experimentel forskning udført af Frank Piller fra det Tekniske
Universitet i München viser, at brugeres modificering af eksisterende
produkter udgør en større værdi for kunden end virksomhedsdesignede
produkter.

Det er ikke kun virksomhederne, som nu bliver udfordret af brugerfællesskaberne.
En udfordring er af mere akademisk karakter og drejer sig om at indhente mere empirisk viden ind fra krydsfeltet mellem brugerfællesskaber og virksomheder for således bedre at kunne medvirke til at udpege de rette strategier for virksomhederne.

Denne kommentar blev oprindeligt trykt i børsen

Her kan læse flere spændende artikler om hvordan man kan bruge brugerne i innovation og produktudvikling

MIT Sloans forskningsmiljø om innovation & bruger involvering
http://opensource.mit.edu/online_papers.php

Henkel, Joachim: The Jukebox Mode of Innovation: a Model of Commercial Open Source Development
http://opensource.mit.edu/papers/henkel.pdf

Shah, Sonali: Sources and Patterns of Innovation in a Consumer Products Field: Innovations in Sporting Equipment
http://opensource.mit.edu/papers/frankeshah.pdf

von Hippel, Eric: Open Source Shows the Way - Innovation By and For Users - No Manufacturer Required
http://opensource.mit.edu/papers/evhippel-osuserinnovation.pdf




Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job