Spot en recessionista

Med lavkonjunkturen har der meldt sig et ny livsstil og type. Recessionisten er navnet. Du kender sikkert allerede typen… Det er den type, der går op i mode og livsstil med liv og sjæl, men som reelt ikke har pengene til det og derfor prøver at spare og trylle sig frem til en tilsyneladende fortsat eksklusiv livsstil.
Recessionista er en blanding af ordet fashionista og recession, hvor ordret recession vist ikke behøver nærmere forklaring i disse tider. Fashionisten derimod, er den type, der tilstræber den eksklusive livsstil generelt og er villig til at bruge mange penge på at nå dette mål. Recessionistaen er derfor en, som vil leve det fashionable liv, men uden at betale fuld pris. Kort sagt en fashionista uden penge. En, der altid er efter det nyeste outfit, de lækreste designertasker osv., men sørger for at få fat i det til en billig pris. Det er den pengebevidste person, der vil være med forrest i modefeltet, men styrer uden om de dyre designbutikker, for han/hun ved, at det kan gøres billigere. Her indgås gerne kompromis for at fremstå som én, der har den eksklusive livsstil – også selvom det måske betyder, at der spises havregryn både morgen og aften. Det er der jo ingen andre, som ser, modsat designertøjet.

Recessionist tjeklisten

Recessionisten er ekspert, når det kommer til at finde lækre designvarer til billige penge. Alle kneb gælder i jagten på det nyeste outfit til discountpris – og du har helt sikkert en eller to i din vennekreds, som ryger under denne kategori. Her er lige et par karakteristika, så du ikke er i tvivl, når du prøver at spotte en recessionist:
  • eBay – recessionisten tjekker dagligt, om der skulle være nye lækre designtasker fra Gucci, sko fra Marc Jacobs, tøj fra MaxMara osv., som kan fås til en god pris
  • Vintage butikker – hun står gerne på hovedet i bunkerne af genbrugstøj for at finde den helt rigtige aflagte Prada-taske til outfittet. Samtidig priser recessionisten sig lykkelig over, at ordet vintage giver genbrugstøjet et mere eksklusivt præg
  • Garderoben – der tænkes kreativt for at være med forrest i modefeltet, og det betyder, at tøjet fra recessionistens egne gemmer re-designes med inspiration fra Vogue, Elle og alle de andre modemagasiner. Dette er billigt, og samtidig kan man nu tilføje designer til CV’et
  • Forældres og bedsteforældres garderobe – igen, der re-designes på livet løs
  • Veninderne – ligesom tøjet re-designes, er begrebet ”Tupperware-parties” også taget op til revision. Nu er det ”bytte-tøj-aften” med veninderne – der selvfølgelig kaldes noget i stil med ”cocktailparty med tøserne”, hvor der kan byttes eller sælges designertøj, tasker osv. til den helt store guldmedalje
  • Den gyldne moderegel følges som en lov – der shoppes i H&M, Vila osv., når det gælder basistingene til outfittet. Derimod lægges der stor vægt på dyre og eksklusive accessories, som er dem, man lægger mærke til, når det samlede outfit flashes
  • ”Den lille sorte”, som er kælenavnet for den klassiske sorte cocktailkjole, gælder altid, uanset om der er finanskrise eller ej – recessionisten pifter den op med lækre accessories, der fremhæver den eksklusive livsstil
  • Trend – heldigvis for recessionisten er det blevet in at holde cocktailparties i hjemmet. Det er billigere end at sidde på de dyre cafeer og clubs i byen, og samtidig er det en perfekt anledning til at flashe designerhjemmet, som recessionisten allerede har brugt pengene på under højkonjunkturen
  • UDSALG – recessionisten er målrettet, når det gælder udsalgsshopping. Ikke noget med impulskøb; der skal gås målrettet til værks for at få de bedste designervarer i hus til discountpris
  • Lev sundere – for recessionisten er lavkonjunkturen en oplagt mulighed for at leve simpelt. Det er ganske enkelt blevet i orden at styre uden om de dyre caffè latter på cafeerne og i stedet bestille vand – det er jo så sundt
  • Sundt med fibre – en perfekt undskyldning for recessionisten til at spise havregryn morgen og aften for at få råd til det sidste nye skrig fra Marc Jacobs
  • Motion – i stedet for at betale for medlemskabet i det dyre fitnesscenter (hvor man alligevel ikke kommer) er det in at løbe en tur – gerne et sted, hvor der er mange mennesker, så man bliver set. Samtidig kan man flashe sit overskudsagtige image og lækre løbetøj, som man så inderligt ønsker at vise hele verden
  • Spar på varmen – der bliver ikke skruet op for varmen hjemme hos recessionisten. Derimod bliver det fremhævet overfor vennerne, at det jo er ”så moderigtigt at gå i store sweatre”





Relaterede artikler

Temperaturen falder i varmluftbranchen - Optimismen er væk. Frygten for fremtiden har taget branchen med storm. Krisen har vist sit grimme ansigt. Eneste lyspunk...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Faglig formidler

Frist: 22. november

Kommunikationsrådgiver

Frist: 30. november

Tekstforfatter

Frist: 1. december
Se alle job Indryk job

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.