Spindoktorens Grønspætte bog

Ny bog om professionel politisk kommunikation. Bogen handler om sidste folketingsvalg og de langt mere professionelle tider i den hjemlige politiske kommunikation. Bogen giver et indblik i partiernes strategiske kommunikation, hvor fokusgruppeinterview, detaljerede kvantitative målinger, segmenteringer og andre moderne kommunikationsredskaber er blevet faste elementer hos mange af partierne.

Bogen indeholder også en analyse af hvordan partiet Venstre de senere år har sat en helt ny hjemlig standard for strategisk kommunikation.

Den stigende brug af spindoktorer på Christiansborg bliver også behandlet i bogen. Spindoktorens jobprofil bliver kortlagt og bogen rummer også en række konkrete eksempler på spindoktorens indflydelse på den politiske kommunikation. En række af novembervalgkampens politiske dagsordener bliver også rekonstrueret i bogen, i forsøget på at give et svar på hvem der styrer den politiske dagsorden.

Professionel politisk kommunikation omhandler også de demokratiske konsekvenser der opstår i kølvandet på professionaliseringen: Bliver resultatet af professionaliseringen designerpolitik? Eller er professionaliseringen en "naturlig" konsekvens for at lave god kommunikation i et komplekst informationssamfund? Bogens analyser tager afsæt i perioden omkring folketingsvalget i november og bygger bl.a. på medieanalyser, observationer af centrale episoder og begivenheder, samt interview med toppolitikere, spindoktorer, journalister, redaktører og politiske kommentatorer.

K-forum bringer her kapitel 12 fra bogen. Kapitlet handler om strategisk politisk kommunikation

Læs et uddrag fra bogen her

PROFESSIONEL POLITISK KOMMUNIKATION
- et studie af 20 dages valgkamp
Skrevet af RASMUS JØNSSON & OLE LARSEN
248,- kr. 190 sider· 1. udgave



Bestil bogen gennem Akademisk forlag



Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også