Specialefejring og kåring af vinderen af Specialeprisen 2013
Og 2013’s bedste k-speciale er …

Skrevet af

Redaktionen Kforum

790 artikler

57 indlæg

Vi har netop kåret årets bedste k-speciale til Kforums Specialebar. Se, hvem der løb med titlen, æren og de 10.000 kroner.
 
Otte specialer ud af 52 indsendte var nominerede som årets bedste kommunikationsspeciale. I dag kårede vi første-, anden- og tredjepladsen.
 
Sabrina Vitting-Seerup løb med prisen for årets bedste k-speciale. På billedet ses Kforums redaktør Timme Bisgaard Munk, vinderen Sabrina Vitting-Seerup og Kforums stifter og bestyrelsesformand Jesper Højberg Christensen
 
Og første-, anden- og tredjepladsen går til ... 
Førstepladsen og de 10.000 kroner gik til Sabrina Vitting-Seerup for specialet ’Forståelse og accept i striber og ruder’. Specialet undersøger, hvorvidt der findes typer af tegneserier, som har potentiale til at skabe forståelse mellem minoritetsgrupper og majoriteten i et samfund.
 
Om specialet siger juryen: ”Specialet udmærkede sig ved at være dybt interessant læsestof fra start til slut. Der er ingen unødvendige afsnit og ingen ureflekteret metode- eller teorigengivelse. Det vises igennem specialet, hvordan og hvorfor tegneserien er en underprioriteret kommunikationskanal i medielandskabet, og det vises samtidig, hvilke store potentialer mediet har som kommunikationsmiddel. Specialet har særligt fokus på, hvordan tegneserien kan bruges til at skabe forståelse mellem forskellige samfundsgrupper/kulturer som et inddragende narrativt format, der kan skabe empati og forståelse. Men det er vores vurdering, at potentialet af analyserne og diskussionerne er langt videre: Mange former for kommunikationskampagner generelt kan drage nytte af viden fra dette speciale. Specialet anlægger en ny teoretisk vinkel på tegneserien som andet end litteratur eller semiotik, men derimod som et multimodalt medie, der rammer mange sanser. Specialet lægger sig således også i forlængelse af den nyere strømning i kommunikationsbranchen i forhold til The visual turn og øget brug af visuel kommunikation i mange forskellige sammenhænge. Specialet er originalt, fordi det kombinerer tegneseriemediet med relevant kommunikationsteori og med ambitionen om at kunne skabe forståelse og empati mellem mennesker”. 
 
De fire glade vindere. Fra venstre Julie Mølgaard Thaysen og Marie With Nedergaard, der løb med andenpladsen. I midten Sabrina Vitting-Seerup, der løb med titlen som årets k-speciale, og til højre Mathilde Sophie Schmidt, der fik tredjepladsen i konkurrencen om Specialeprisen ’13
 
Andenpladsen og et gavekort til Torvehallerne gik til Marie With Nedergaard og Julie Mølgaard Thaysen for specialet ’Arven efter Carina og Robert’. Specialet undersøger mediedækningen af perioden op til kontanthjælpsreformen, der blev vedtaget i januar 2014.
 
Om specialet udtaler juryen: ”Specialet er en indholdsanalyse af, hvordan medierne dækkede de to kontanthjælpssager om Carina (der ikke var så fattig igen) og Robert (der ikke gad arbejde). Specialet udviser en videnskabelig grundighed og sproglig akkuratesse på højt niveau. Det bevises gennem kvalitative og kvantitative metoder, hvordan mediernes vinkling påvirker politiske dagsordner. Det vises dermed, hvordan Carina- og Robert-sagerne gøres til repræsentanter for en mangfoldig størrelse (nemlig alle kontanthjælpsmodtagere), og at det skævvrider det politiske arbejde. Særligt begrebet om moralsk panik, der bruges til at forklare, hvordan sagerne hurtigt griber om sig, er relevant og godt forklaret, da det diskuteres, hvordan dagspressen er baseret på et liberalistisk og konservativt menneskesyn. Specialet er ikke voldsomt originalt i sin tese, men til gengæld gennemført på højest videnskabeligt forventet niveau”
 
Tredjepladsen og et gavekort til Torvehallerne gik til Mathilde Sophie Schmidt for specialet ’Episk Gamification i fællesskabet’.
 
Om specialet siger juryen: ”Specialet behandler et nyklassisk kommunikationsemne, nemlig gamification, men gør det ved at tilføje ny forståelse. Specialet er teoretisk og forsøger at forstå begrebet i et større, mere helstøbt teoretisk landskab. Specialets originalitet består mest i inddragelsen af Honneths anerkendelsesteori og det høje kritiske, selvreflekterende niveau igennem specialet. Specialet bidrager til teoriudviklingen af gamification ved at perspektivere det til en bredere fællesskabsforståelse, der ikke er reduceret til 'bare' at være et spil angry birds.”
 
Efter prisoverrækkelsen gav Nathalie Camilla Larsen fra Geelmuyden Kiese (t.v.) og Tina Mellergaard Jensen fra Advice gode råd og inspiration til, hvordan man gør karriere og finder sin vej ind i k-branchen
 
Thomas Høyrup Christensen, Digital Concept Manager hos Wonderful Copenhagen, sluttede eftermiddagen af med at dele ud af sine gode råd og egne erfaringer
 
Og så er der ikke andet tilbage end at sige tillykke til alle vinderne og de nominerede. 
 

Relaterede artikler

Har du skrevet 2017's bedste k-speciale? - Det har krævet blod, sved og træge teoretiske tankeprocesser at skrive dit speciale. Men nu er du omsider færdig, og det...

Giv din stemme

8 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Studentermedhjælper

Frist: Hurtigst muligt

Praktikant

Frist: 15. december

Kommunikationskonsulent

Frist: 31. oktober
Se alle job Indryk job

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.