Governing Enterprise 2.0

Specialet ‘Governing Enterprise 2.0’ handler overordnet om, hvordan sociale teknologier skal ledes, når de bruges internt i virksomheder. Hvor de fleste studier omkring sociale medier tager udgangspunkt i den enkelte bruger eller i virksomheders tilstedeværelse på de typiske sociale medier, tager dette speciale i stedet udgangspunkt i virksomheders brug af sociale medier og teknologier internt i virksomheden.
af Cecilie Hoffmann-Petersen, Henrik Kærsgaard Hansen
Specialet er skrevet ud fra den betragtning, at selvom virksomheder efterhånden kender fordelene ved at bruge sociale teknologier internt, er mange stadig tilbageholdende med at frigive den kontrol og sikkerhed, de mere lineære kommunikationskanaler giver. Formålet med dette speciale er at studere, de udfordringer en organisation møder, når de vil implementere sociale teknologier – Enterprise 2.0-systemer. Dette munder ud i et ’best-practice framework’ som besvarer vores problemformulering: Hvordan skal organisationer lede deres medarbejdere for at tillade den frihed og autonomi, der er nødvendig for at opnå fordelene ved sociale teknologier, men samtidig opretholde nok kontrol til at minimere de medfølgende risici? Den empiriske data til dette studie er indsamlet gennem kvalitative interview med en forskningsekspert samt med konsulenter, der både har personlig erfaring med denne type systemer og erfaring i at implementere disse systemer hos internationale virksomheder. Dette speciale er bygget op omkring tre primære faser.
 
Første fase giver indsigt i de mekanismer, der driver fordelene ved de sociale teknologier gennem en litterær gennemgang af Enterprise 2.0. Her fandt vi, at de fundamentale design-principper bag Enterprise 2.0-systemer er emergente strukturer, den frie form, deltagelse samt gennemsigtighed, hvilket tilsammen resulterer i blandt andet forbedret kollektiv intelligens og kreativitet, hurtigere problemløsning, innovation mv.
 
Da ledelse (governance) i store træk er udførelse og brug af magt, analyserede vi i anden fase magtstrukturerne og -fordelingen på de sociale medier internt i virksomheder. Med afsæt i eksisterende magt-teori samt vores empiriske data, fandt vi at Enterprise 2.0-systemer er karakteriseret ved at have demokratiske og meritokratiske elementer i sin struktur, med større vægt på uformelle magt-baser såsom kommunikationsevner og viden og en formindsket indflydelse gennem de formelle, klassiske magt-baser såsom position og anciennitet.

Ved den tredje fase analyserer vi ledelse gennem tre sektioner. I den første sektion præsenterer vi otte handlinger, som ledelsen aktivt kan udføre for at styre brugen af Enterprise 2.0-systemer uden at udøve direkte kontrol. I anden sektion diskuterer og analyserer vi de underliggende mekanismer, som regulerer medarbejderes adfærd: den ledelsesmæssige regulering, den sociale regulering, selvregulering samt kultur. Disse underliggende mekanismer virker i samspil med hinanden, og vi fandt frem til, at frigivelse af kontrol og dermed en formindskelse i den ledelsesmæssige regulering medfører, at den sociale regulering og selvreguleringen styrkes – kontrollen forsvinder dermed ikke, den er rettere tilstede i en anden form, hvor medarbejdere regulerer hinandens adfærd gennem fælles normer, værdier og virksomhedskulturen. Denne analyse afrundes ved en diskussion af hovedaspekterne af ledelsesanalysen, hvor vi relaterer til magtanalysen og den benyttede litteratur.
 
Specialet er afleveret på Copenhagen Business School ved institut for marketing og ledelse og bedømt til karakteren 12
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også