Speciale om rum og genstande som kommunikative ressourcer
Kreativitet og kommunikative ressourcer

Skrevet af

Sille Julie Jøhnk Abildgaard

1 artikler

0 indlæg

Vi lever i en tid, hvor rummet dominerer. Som Foucault beskriver det; vi lever i ”rummets epoke”. Vores samfund har undergået radikale spatiale forandringer, men når det kommer til klasselokalet, synes den store forandring ikke at finde sted. Tænker vi på et undervisningslokale, forestiller vi os stadig et rum bestående af fire vægge og en lukket dør, stole og borde opsat på rækker, en tavle og et kateder – et simpelt og til formålet effektivt indrettet lokale. Og sådan ser langt de fleste undervisningslokaler ud i dag. Dette til trods for, at forskere fra didaktikfagene påpeger, hvorledes de ydre såvel som indre rammer konstituerer vigtige betingelser og vilkår for læring og kreativitet.
I dette speciale ser jeg nærmere på de fysiske omgivelsers betydning for kommunikation og samarbejde i undervisningssituationer. Specialets gennemgående argument er, at sproget alene ikke er et fyldestgørende studieobjekt, når man skal forstå den menneskelige kommunikation og interaktion. Undersøgelsens resultater er baseret på to casestudier fra undervisning, der er projektorienteret dvs. et undervisningsformat, hvor studerende bl.a. forventes at samarbejde og være mere kreative og innovative i problemløsningen.
 
Formålet med undersøgelsen er at forstå, under hvilke omstændigheder studerende oplever muligheden for at være kreative. Antagelsen går på, at undervisningens fysiske omgivelser kan skabe vidt forskellige kommunikationsprocesser og interaktioner - og hermed påvirke kreativitetsmulighederne hos de studerende. To casestudier bruges til at belyse, hvordan spatiale og materielle forhold i undervisningens omgivelser, som fx brug af papirer, plancher, bordopstillinger eller teknologier, tilfører situationen en sammensat semiotisk struktur, som er afgørende for dialogen og interaktionen i undervisningen.
 
Jeg anvender teoretiske perspektiver fra Lev Vygotsky, Charles Goodwin, Bruno Latour og Gunther Kress for at behandle sprog, omgivelser og genstande i samme vending. Disse teorier indkredser forståelsen af de relationer, der unægteligt må eksistere mellem mennesker som fysiske og psykiske væsener, tegnsystemer (heriblandt sproget) og ikke-menneskelige elementer (fx genstande og rum). Disse teoretiske perspektiver trænger ind i undersøgelsens metodiske tilgang og aktiverer dele af data, der gør det usynlige synligt; det bliver muligt at tage højde for materialitet, uden at mindske vigtigheden af den sproglige aktivitet i analysen.
 
Gennem undersøgelsens videnskabelige, metodetekniske og analytiske afsnit løber argumentet: ting og omgivelser er en uundgåelig kontekst, som vi befinder os i, når vi snakker sammen og skaber fælles forståelser. Ved at inkludere disse materielle og spatiale forhold i den sproglige analyse, får vi en dybere forståelse af, hvordan mennesker kommunikerer, interagerer og tænker på. 
 
Specialet er vurderet til karakteren 12 ved Sprogpsykologi på Københavns Universitet.
 
Læs hele specialet her.
 
 
 
 

Relaterede artikler

Hvilken kreatype er du? - Kreativitet har aldrig været mere efterspurgt, men det betyder ikke nødvendigvis, at den kreative branche kan se frem ti...
Don’t be evil. Be creative - Det årligt tilbagevendende Creativity World Forum (CWF) samler verdens kreative profiler til en konference, der beskæfti...

Giv din stemme

25 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationspraktikant

Frist: 30. november

Praktikant

Frist: 1. december

Praktikant

Frist: 10. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.