Kortsortering i webkommunikation

Virksomheder og organisationer opfatter i stigende grad deres websted som en central kanal for kommunikation og interaktion med omverdenen. Dette øgede fokus på webkommunikation medfører krav om brugervenlige websteder, herunder en for brugerne logisk strukturering af information. I arbejdet med at sikre brugervenlige websteder spiller brugerinddragelse en stadigt større rolle. I takt med virksomhederne og organisationernes øgede fokus på webkommunikation og brugerinddragelse løser et stigende antal personer med forskellige uddannelses- og arbejdsmæssige baggrunde opgaver inden for webkommunikation og strukturering af information på websteder – uden nødvendigvis at besidde formelle kvalifikationer til varetagelse af disse opgaver.

En tilsyneladende enkel metode til brugerinddragelse og organisering af information på websteder er kortsortering. I specialet undersøger jeg gennem en konstruktivistisk, aktørbaseret tilgang, hvorledes en ikke-professionel testleder udfører tre kortsorteringssessioner. Dermed belyses kortsorteringssessionerne ud fra tre forskellige aktørers virkelighedsopfattelse. På baggrund heraf opstiller jeg anbefalinger til planlægning, udførelse og analyse af en kortsortering med det formål at bidrage til en videreudvikling af metoden for ikke-professionelle testledere.

For at kunne præsentere sådanne anbefalinger opstiller jeg en best practice baseret på udsagn fra 14 forskellige kilder, der repræsenterer såvel praktikere som forskere. Herudfra sammenligner, analyserer og diskuterer jeg de konkrete kortsorteringssessioner. I tillæg hertil analyserer jeg den sociale interaktion, der finder sted mellem testdeltagerne for at belyse, hvorvidt kortsorteringer bør udføres i grupper eller individuelt.

På denne måde afdækkes det, hvilke (u)overensstemmelser der eksisterer mellem teori om kortsorteringsmetoden og den praktiske udførelse, samt hvilke implikationer sådanne afvigelser kan medføre for eksisterende teori og fremtidig praksis. Jeg søger således at lukke et fagligt hul mellem teori og praksis og dermed at bidrage til udviklingen af kortsortering som metode.

Analysen og diskussionen leder til 22 konkrete anbefalinger, der både omfatter retningslinjer fra den opstillede best practice, og helt nye anbefalinger udledt af de konkrete kortsorteringssessioner udført af den ikke-professionelle testleder.

Specialet er bedømt til karakteren 12 på studiet Cand.it i Webkommunikation ved Institut for Design og Kommunikation på Syddansk Universitet. 

Læs hele specialet her.

 

 
 
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også