Drop informationssprøjten og skub blodsukkeret i den rigtige retning

Livsstilsvalg med langsigtede konsekvenser kan være umulige at overskue i en travl hverdag, og selv ikke den flotteste og mest højtråbende kampagne kan ændre på det. En hjælpende hånd er nødvendig, hvilket specialet fokuserer på gennem nudging samt en forståelse af den virkelighed, forbrugerne befinder sig i.
af Nikoline Christensen, Sara Hansen
Diabetes type 2 er i eksplosiv stigning, og er et af de store sundhedsmæssige problemer verden står over for i dag. 205 millioner mennesker har allerede sygdommen og tallet forventes at blive fordoblet inden år 2025. Danmark er en del af den kedelige statistik med mere end 250.000 diabetes type 2-patienter. Stigningen hænger især sammen med en uhensigtsmæssig livsstil og kan ofte afhjælpes med sund kost og motion.
 
Trods adskillige kampagner, der forsøger at påvirke danskernes livsstil, vidner udviklingen om, at det er centralt at tage fat i, hvordan det er muligt, gennem nye kommunikative og handlingsanvisende metoder, at hjælpe danskerne til livsstilsændringer, der kan bremse og forebygge den danske diabetes 2-epidemi.
 
Den traditionelle kampagne har spillet fallit, hvilket specialet sætter fokus på gennem en kvalitativ undersøgelse af samfunds- og forbrugerudviklingen samt en systemisk tilgang til læring. Resultaterne viser, at forbrugerne ikke nødvendigvis mangler viden om at leve sundt, men de mangler kompetencer. Det er svært at foretage fornuftige valg i hverdagen, når fristelserne er størst og konsekvenserne er langsigtede. Forbrugerne har brug for et puf i den rigtige retning, hvormed nudging er specialets overskyggende inspirationskilde til en sundhedskampagne, der formår at gøre det sunde valg nemt og tilgængeligt for den enkelte. 
 
Specialet blev vurderet til karakteren 12.
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også