Naturvidenskab i en digital tidsalder

Specialet fokuserer på, hvordan man gennem digitale medier kan kommunikere et komplekst fagligt indhold til elever i gymnasiet, og hvordan man gennem disse medier kan gavne elevernes læring.
af Stefan Frank thor Straten
Specialet har en socialkonstruktivistisk tilgang, hvilket betyder, at eleverne opbygger en forståelse af omverdenen gennem kommunikation med andre, og at viden og læring er afhængig af den specifikke kontekst, som individet befinder sig i.
 
I gymnasiet ses der til tider en manglende sammenhæng mellem institutionel læring og den studerenes uformelle kontekst. Det kan forbedres i den kommunikative selektion ved i højere grad at fokusere på læring gennem forskellige oplevelser og med eleverne i centrum som aktive producenter af viden, hvor læring er differentieret. Digitale medier har et potentiale, som kan være med til at mindske skellet mellem formel og uformel læring i kommunikationen af et fagligt indhold.
 
Som case tages der udgangspunkt i den grønne tænketank, CONCITO’s, læremiddel sustainable.dk, der er udarbejdet til det obligatoriske fag naturvidenskabeligt grundforløb i 1.g i gymnasiet (efter specialets bedømmelse er webplatformen og indholdet blevet videreudviklet ud fra specialets hovedpointer).
 
 
Afleveret på Roskilde Universitet, Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier. Specialet blev bedømt til karakteren 12.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også