Corporate Social Identity Communication

Corporate communication handler i bund og grund om, at virksomheder koordinerer deres kommunikationstiltag, således de taler med én stemme. De virksomheder, der arbejder professionelt med corporate communication, arbejder oftest også strategisk med corporate identity og corporate social responsibility (CSR). Alligevel holdes disse begreber oftest adskilt – både teoretisk og i praksis – hvilket har undret os i løbet af vores studie.

Corporate identity er virksomhedens identitet og personlighed, da begrebet signalerer og kommunikerer virksomhedens kerne og værdier. Inden for corporate communication er identiteten med til at sikre legitimitet og en troværdig kommunikation blandt stakeholderne. En virksomheds CSR-indsats og kommunikation om samme, mener vi, bør integreres med virksomhedens corporate identity, således virksomheden taler med én stemme.

Vi har i vores speciale undersøgt denne undren og denne tese med udgangspunkt i Danske Bank. Danske Bank arbejder strategisk med både corporate communication, CSR og corporate identity og havde kort inden 2013 igangsat en ny image-kampagne der skulle vise bankens nye stærke identitet, hvor fokus blandt andet var på CSR. Virksomheden var derfor ideel som case, da den var aktuel med en kampagne inden for vores undersøgelsesfelt.

Vores speciale er interessant og relevant, fordi det kombinerer de to teoretiske begreber corporate identity og CSR og undersøger, hvorvidt de to begreber i praksis har en sammenhæng ud fra et empirisk studie. Til undersøgelsen har vi udviklet en model, som vores speciale og analyse er opbygget omkring. Vores model gjorde det muligt at sammenholde corporate identity og CSR i forhold til fire aspekter, der alle er væsentlige for corporate identity, CSR og for corporate communication:

  • Kulturen
  • Strategi og vision
  • Kommunikationstiltag
  • Image

Det var vigtigt for os at afdække både ledelsen, medarbejderne og de eksterne stakeholder for at få et så fyldestgørende billede som muligt. Vores resultater viser, at der forskel på sammenhængen mellem corporate identity og corporate social responsibility afhængigt af, hvilket af ovenstående fire aspekter, der fokuseres på. Dermed er der ikke en overordnet sammenhæng mellem identiteten og CSR, hvilket har fået konsekvenser for Danske Banks corporate communication. Konsekvenser der fortsatte efter, at vi afleverede vores speciale. Måske skulle Danske Bank have kigget mere på deres corporate social identity communication inden, de igangsatte deres kampagne?! 

Specialet er vurderet til karakteren 12.

Læs hele specialet her.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job