Speciale: Af viden kommer innovation

Skrevet af

Lina Gandløse

1 artikler

0 indlæg

Jacob Gammelgaard

1 artikler

0 indlæg

Det er en meget udbredt opfattelse i dag at viden er det afgørende konkurrenceparameter eftersom viden både er den vigtigste ressource og det endelige produkt. I vidensamfundet er læring dermed en central proces, idet skabelse og brug af viden er den centrale aktivitet, der skal til for at skabe værdi. Men hvad betyder det egentlig at skulle omstille sig til den nye økonomi? Overgangen fra det traditionelle samfund til et vidensamfund eller et informationssamfund har konsekvenser, og én af dem er behovet for videnledelse eller håndtering af viden (”knowledge handling”) i virksomhederne.

Håndtering af viden er blevet en nødvendighed
Håndtering af viden i en virksomhed handler nu om at skabe ny viden, at tilegne sig værdifuld viden fra eksterne kilder samt at anvende den tilgængelige viden i beslutningsprocessen. Endvidere handler det om at indlægge viden i processer, produkter eller services samt at understøtte al tilgængelig, eksisterende viden til andre dele af netværket. Videnstyring eller videnhåndtering er blevet nødvendig, som følge af, at verden ændrer sig hurtigt i nutidens vidensamfund, og virksomheder stræber efter højere effektivitet og rationalisering. Med den øgede globalisering har virksomheder en større geografisk udbredelse, og markedet er blevet mere komplekst og uforudsigeligt, og det er derfor blevet essentielt at kunne håndtere denne viden og agere i de netværk, som virksomheder i højere grad indgår i.

Hvad er viden?
Det er altså essentielt at forstå hvad viden er for at kunne udnytte at viden er blevet det afgørende konkurrenceparameter. Specialegruppens definition af hvad viden er, bygger ligesom Polanyi på, at viden er afhængig af handling og kontekst. Viden er altså evnen til at kunne udføre en opgave i en given kontekst. Vi bygger således også vores forståelse af viden på Boisot’s skelnen mellem data, information og viden som siger at viden bygger på information der er uddraget fra data.

Innovation og produktudvikling hos Brüel & Kjær
I vores speciale har vi skrevet om hvordan videnskabelses- og videndelings-processen kan optimeres. Vi bruger Brüel & Kjær som konkret case. Her belyser vi hvilken rolle innovationsafdelingen spiller for innovation og produktudvikling hos Brüel & Kjær. I vores speciale arbejder vi altså med hvordan videnparametret, videnstrømme og videndeling i teori og praksis bidrager til produkt-innovation. Endvidere har vi analyseret hvordan ny viden skabes, og hvordan videnprocesser generelt kan optimeres.

Download specialet her

Mail til Lina Gandløse og Jacob Gammelgaard på lina@itu.dk og jacobg@itu.dk

Relaterede artikler

Viden er ikke magt - Hvis du tror at din viden giver dig magt, så spiller du det forkerte spil. På arbejdspladsen er viden ikke nøglen til ma...
Fast Second - Det gælder ikke om at være først med en god ide, hvis man vil tjene penge, men om at være nummer to. Lær af andres fejl,...
Imitationskraften - I 1989 da friheden marcherede i Østberlins gader, og muren blev hakket i stykker af en jublende folkemængde, blev der et...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Job

Praktikant

Frist: 15. december

Digital redaktør (barselsvikariat)

Frist: 20. november kl. 12.00

Tekstforfatter

Frist: 1. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.