Sociale netværksmedier som online markeder for opmærksomhed - Et casestudie i delingsadfærd på Facebook og Youtube

Formålet med dette speciale, er at undersøge motivationen bag deling af indhold på Facebook og Youtube og at kortlægge, hvordan disse miljøer for online social interaktion regulerer kommunikationen mellem deres brugere. Sociokulturelle motivationer kan siges at forklare den sociale interaktion, der relaterer sig til deling. Desuden demonstrerer specialet, hvordan de undersøgte digitale platformes strukturer fremmer dispositioner for deling.
Facebook, Youtube, Twitter, Instagram, Snapchat, etc. de sociale medier eller platforme er i dag så talrige og så internaliserede dele af den daglige socialisering, at det er svært at huske, hvordan det var ikke at have dem. Y-generationen har aldrig oplevet, at der ikke fandtes massemedier og internet, og derfor er sociale medier også en forlængelse af, hvordan unge mennesker socialiserer i dag. Facebook er i mere og mere udstrakt grad også blevet et medie, der samler andre medier. Vi får vores nyheder gennem de forskellige nyhedsmediers Facebook-sider, vi ser vores venners Instagram- og Pinterest-billeder dér, de nyeste videotrends fra Youtube og andre audiovisuelle platforme spredes via venners venner og nyheder, og trends fra Twitter spredes lynhurtigt af både privatpersoner og nyhedsmedier, etc. Man både underholdes og holdes opdateret gennem den daglige færden på Facebook.
 
Specialet er skrevet af Jonas Rohold, ved Det Humantiske Fakultet, Københavns Universitet, og er blevet vurderet til karakteren 10. 
 
Læs hele specialet her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job