Når kampagnen er en fuck-finger

Socialdemokraterne har lanceret kampagnen 'Det Danmark, du kender'. Der er mange meninger om kampagnen, men hvad synes Socialdemokratiet selv om kampagnen, og hvad er tankerne bag? Kforum har spurgt Lars Midtiby, Socialdemokratiets partisekretær.
Hvad er tankerne bag det nye slogan: 'Det Danmark, du kender'?
Når vi kalder kampagnen ’Det Danmark, du kender’ er det ,fordi Socialdemokraterne passer på vores samfundsmodel. At vi har fri og lige adgang til sundhed, at de bredeste skuldre bærer det tungeste læs, og at der er råd til at investere i velfærd. Det vil vi ikke eksperimentere med eller sætte over styr.
 
Lars Midtiby: "Jeg er meget tilfreds med kampagnen: Den har allerede startet en ideologisk debat om, hvilken politisk retning og hvilket lederskab vores land har brug for. Og når både Dansk Folkeparti og Gnags mener, at vi har kopieret dem, så har vi nok ramt det meget godt".
 
Hvad er kampagnens centrale budskab?
At vi skal passe på vores velfærdssamfund. Det er ikke kommet af sig selv, men er noget, vi har bygget op år efter år. Og hvis Lars Løkke bliver statsminister efter valget, risikerer vi et opgør med vores velfærdssamfund. Vi vil eksempelvis ikke have, at det skal koste penge at gå til lægen, eller at der skal skæres ned i velfærden.
 
Hvordan ser du selv kampagnen? Er du glad for den?
Jeg er meget tilfreds med kampagnen: Den har allerede startet en ideologisk debat om, hvilken politisk retning og hvilket lederskab vores land har brug for. Og når både Dansk Folkeparti og Gnags mener, at vi har kopieret dem, så har vi nok ramt det meget godt.
 
Hvad er betydningen af de forskellige temaer, og hvorfor er de valgt ud? Helle-kritikken, de hjemløse, børn, det udenrigspolitiske og så videre.
De forskellige temaer afspejler helheden i vores politik. Vi har truffet upopulære beslutninger, men vi står ved vores valg, fordi det grundlæggende handler om at tage vare på vores børn og udsatte. Og så handler det om, at et lille land som Danmark skal kunne begå sig i det internationale samfund, hvis vi vil betyde noget for andre end os selv.
 
Socialdemokraternes nye kampagne 'Det Danmark, du kender'. 
 
Meget aktuelt har statsministeren et nyt tiltag på vej rettet mod asylansøgere. Hvorfor er der ingen reklame med asylansøgere, når det er en aktuel politisk sag?
Fordi det er en generel kampagne, der ikke handler om specifikke politiske tiltag.

Hvad har den kostet?
Vi kommenterer ikke økonomi bag kampagner.
 
I har sandsynligvis testet kampagnen. Hvad viste disse test?
Vi tester mange ting, men resultaterne holder vi for os selv. Grundlæggende har vi selvfølgelig en klar ide om, at kampagnen virker, og foreløbig synes jeg, at det er lykkedes meget godt at kommunikere budskabet; nemlig at Socialdemokraterne passer på det Danmark, du kender.
 
Hvordan er samspillet mellem kampagnen og nytårstalen?
Der er selvfølgelig en sammenhæng, og flere elementer fra talen går også igen i kampagnen. For os er det vigtigt at sætte en dagsorden om, hvordan vi passer på vores velfærdssamfund, og det gør statsministeren både med nytårstalen, kampagnen og en række andre initiativer.
 
Helle Thornings nytårstale: "Vi er på rette kurs. Det er nu, vi skal holde fast. Der er ikke plads til eksperimenter. Vi skal passe på det Danmark, vi kender". 
 
Hvorfor har i valgt at tage kritikken af statsministeren med i kampagnen?
Fordi vi godt ved, at ikke alt, hvad regeringen har gjort, er lige populært. Derfor er det vigtigt for os at sige, at vores opgave er at gøre det, der er bedst for Danmark. Ikke kun i dag, men også i morgen – som statsministeren sagde i nytårstalen. Vi står ved de valg, der er truffet.
 
I en af annoncerne er der en fuck-finger til Helle. Hvad vil I sige med dette?
At vi har bemærket, at ikke alle har været lige tilfredse med det, regeringen har gjort – men også, at vi arbejder videre. Og at det går bedre i Danmark: Der er skabt titusindvis af nye arbejdspladser. Vi har fået bedre råd til at behandle kræft. Der er kommet orden i økonomien.
 
"Vi godt ved, at ikke alt, hvad regeringen har gjort, er lige populært. Derfor er det vigtigt for os at sige, at vores opgave er at gøre det, der er bedst for Danmark. Ikke kun i dag, men også i morgen – som statsministeren sagde i nytårstalen. Vi står ved de valg, der er truffet"  Helle Thorning. 
 
Hvad vil I udtrykke med jeres kampagnefilm?
Det samme som med resten af kampagnen: At vi passer på det Danmark, du kender. At ikke alt, regeringen har gjort, har været lige populært. Men at det nu går fremad.
 
I kampagnen er statsministeren meget i fokus. Hvad er tankerne bag dette?
Helle Thorning-Schmidt er vores statsminister og partiformand. Derfor er det helt naturligt, at hun er i fokus. Der er ingen grund til at gemme hende væk, sådan som andre partier gør med deres formænd.
 
Analytikere har skrevet, at kampagnen er tiltænkt DF-vælgere. Hvad er din kommentar til denne analyse?
Kampagnen er tiltænkt alle, der gerne vil passe på det Danmark, vi kender. Og i modsætning til Dansk Folkeparti lover vi ikke vælgerne at løse alle problemer. Vi vil prioritere vores velfærd, samtidig med at vi har styr på økonomien. Ellers går det galt, og her svigter Dansk Folkeparti.
 
Hvordan oplever du, at kampagnen er blevet modtaget?
Når man lancerer en så stor kampagne, som vi gør her, vil der altid være forskellige vurderinger. Vi har selv indtryk af, at kampagnen generelt er blevet rigtig godt modtaget, og vi får i hvert fald en del positive tilbagemeldinger.
 
"Vi bor i verdens bedste land – det skal vi bevare. Men verden forandrer sig. Og vi må ikke stå stille"  Helle Thorning.
 
Kampagnen er blevet kritiseret for at være for lidt på de sociale medier. Hvad er din kommentar til dette?
Det kan jeg slet ikke genkende. Flere hundredtusinder har de sidste par dage mødt kampagnen på Facebook og Twitter. Og vores kampagnefilm er blevet flittigt delt. Men vores kampagne er ikke designet til kun at imponere eksperter i sociale medier. Det er en omfattende kampagne, hvor vi både annoncerer på print, outdoor og på web, herunder også sociale medier.
 
Statsministeren har tidligere været kendt for sin reformivrighed. Står dette i modsætning til kampagnens budskab?
Nej, det hænger sammen. Vi har truffet mange svære valg, men det har vi netop gjort, fordi vi vil passe på det Danmark, du kender. Kampagnen er netop et forsøg på at koble regeringens mange resultater med et grundlæggende forsvar for den samfundsmodel, som vi har været med til at bygge på.
 
Kampagnen har især partiformand Helle Thorning i fokus.
 
Kampagnen kritiseres i en leder i Politiken for at være konservativ og tabt i fortiden. Hvad er din kommentar til dette?
Jeg synes ikke, at det har noget med fortiden at gøre at ville passe på det Danmark, du kender. Vi har forandret mange ting både historisk og i de sidste tre år, og vi har fortsat meget at gøre – men helt grundlæggende holder vi fast i det, der kendetegner Danmark som for eksempel fri og lige adgang til sundhed og et stærkt velfærdssamfund. Det vil vi ikke eksperimentere med, og det er det, kampagnen gør opmærksom på.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også