Smedegaard: Ualmindelig god til almindeligheder

Nils Smedegaard Andersen fik helt forudsigeligt voldsom medieopmærksomhed, da hans udnævnelse som ny topchef for A.P. Møller-Mærsk blev offentliggjort i fredags. De landsdækkende tv-stationer stod klar med kamera og mikrofon, da han ved middagstid kørte op foran Mærsk-hovedsædet i sin chaufførdrevne BMW. Og i samme øjeblik, højre bagdør gik op og Smedegaard Andersen adræt sprang ud, demonstrerede han en ny og radikalt anderledes måde at håndtere pressen på, end man er vant til på Esplanaden.

Udenfor Mærsk hovedsædet stod et kamerahold fra TV-avisen parat, og lige inden for svingdøren stod TV2 Nyhederne, og helt usædvanligt på den matrikel stoppede Smedegaard Andersen op begge steder og svarede beredvilligt på deres spørgsmål, endda med et venligt og imødekommende smil og helt uden den snert af selvfed sarkasme og arrogant tilbageholdenhed, som Jess Søderberg dyrker.

 

En enkelt fortalelse

Budskabet fra Nils Smedegaard Andersen til alle medier dagen igennem var da også, at med ham som topchef vil vi se en anderledes åben stil på Esplanaden. Men hvad det konkret vil betyde, afholdt han sig klogeligt fra at kommentere – ligesom han var meget varsom med at udtale sig kritisk om den hidtidige lukkede stil på Esplanaden.

 

Det tætteste, han kom med kritik, var i et 10 minutters interview på P1, hvor ordet "umoderne" pludselig undslap hans læber, og den årvågne interviewer spurgte: "Har ledelsesstilen da været umoderne?" Smedegaard Andersen svarede med et lille ha-ha: "Det vil være en flot udtalelse af mig at sige, at den er umoderne, men der er brug for en åbning over tid".

 

Ja, så fik han da ikke sagt for meget. Og på den led er denne lille ordveksling et interessant studie i et af Smedegaard Andersens talenter som kommunikator. Han formåede at formidle billedet af åbenhed med sin venlige imødekommenhed, men reelt leverede han ikke andet end selvfølgeligheder.

 

Det skulle han naturligvis heller ikke – enhver kan forstå, at det er for meget forlangt, at manden skulle være vældig konkret om virksomhedens fremtidige kurs allerede dagen efter, at han er blevet enig med bestyrelsen om at påtage sig jobbet. Derfor var den kommunikationsmæssige udfordring i stedet at kunne iklæde de forventelige selvfølgeligheder krop og sjæl, og her er Smedegaard Andersen bestemt på rette spor og rammer skiven, men bestemt ikke bull’s eye.

 

En tunge beklædt med teflon 

Først og fremmest er hans sprog – hans valg af ord – helt uden markante udtryk, som er med til at give det form, farve og figur. Ikke i et eneste af de mange interviews fredag, hverken i den trykte eller elektroniske presse, brugte han overraskende eller farverige ord og billeder. Tværtimod talte han et jævnt forretnings-dansk med flittig brug af ord som "udfordring", "team", "tillid", "energi" og "fantastisk", som nok var det stærkeste adjektiv, vi har registreret. Vil han for alvor slå igennem overfor den brede befolkning i sit nye job, er her et oplagt felt at arbejde med.

 

Pressevenlige punchlines

Til gengæld mestrer han efter 6 år i spidsen for Carlsberg kunsten at udtrykke sig kortfattet – og matcher dermed de elektroniske mediers behov for simple soundbites. Det er en kunst, han har udviklet fra sine første år hos Carlsberg, hvor han havde for vane at komme med alt for detaljerede forklaringer, som pressen vanskeligt kunne formidle. Ligeledes var det en fornøjelse i fredags at opleve det naturlige smil, som fulgte hans medieperformance dagen igennem – og som også stod i tydelig kontrast til hans første år i Carlsberg, hvor ansigtet altid var lagt i alvorlige folder som en anden bedemands.

 

Men om dette så er nok til for alvor at skabe ham en medieplatform som dansk erhvervslivs førende topchef, får vi først at se 1. december, når han sætter sig i førersædet på Esplanaden. For med de alvorlige udfordringer, A.P. Møller-Mærsk står overfor i bl.a. containerforretningen, vil pressen hurtigt forlange andet end et venligt smil og selvfølgeligheder. Faktisk kan netop Smedegaard Andersens imødekommende væsen blive hans mediemæssige akilleshæl, hvis han ikke leverer varen, hvor Søderberg bedre har kunnet dække sig ind under den nærmest kongelige selvforståelse af, at "vi alene vide", som hidtil har været god latin i A.P. Møller-Mærsk.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job