Undersøgelse om virale historier
Skarp politisk profil sikrer viral succes

Skrevet af
Udfordringen med virale historier er, at det kun er ganske få historier, der bliver delt, anbefalet og kommenteret. Fordelingen af sociale interaktioner er altså ikke ligeligt fordelt mellem alle historierne. Ny undersøgelse viser, hvilke medier der har størst viral succes.
Fire mindre medier med en skarp politisk profil sætter giganterne på plads, når det gælder virale historier: ugebreveta4.dk, denkorteavis.dk, piopio.dk og gafbladet3f.dk. 
 
Konflikten mellem Kommunernes Landsforening og Danmarks Lærerforening i foråret 2013 affødte en reaktion på Facebook og Twitter. Alene artiklen ”Flest danskere tror på Bondo” fra ugebreveta4.dk blev delt, anbefalet og kommenteret 2.605 gange den første uge efter udgivelse
 
Fire mindre medier med en skarp politisk profil sætter giganterne på plads, når det gælder virale historier.  ugebreveta4.dk, denkorteavis.dk, piopio.dk og fagbladet3f.dk.
 
Det er fire markante hjemmesider fra højre til venstre og lige netop de fire flyver sammen forbi giganter som ekstrabladet.dk, politiken.dk, bt.dk og dr.dk, når man opgør, hvor mange gange hver enkelt historie i gennemsnit er blevet delt, anbefalet og kommenteret på sociale platforme som Facebook, Twitter og Linkedin.
 
Det viser data fra projektet ”I Like” fra Center for Journalistik på Syddansk Universitet fra første halvår af 2013.
 
Medie
Sociale interaktioner/historie
ugebreveta4.dk
220
denkorteavis.dk
127
piopio.dk
109
fagbladet3f.dk
89
videnskab.dk
85
ekstrabladet.dk
74
sermitsiaq.ag
73
folkeskolen.dk
69
politiken.dk
66
etik.dk
55
Kilde: ”I Like”, Center for Journalistik, Syddansk Universitet, januar - juni 2013
 
Når dine øjne er løbet over tabellen, må konklusionen være klar: Bieber og bryster får tæsk af Bondo og beskæftigelsesfradrag. Det er ikke helt så enkelt, selvom hver historie på ugebreveta4.dk i gennemsnit blev delt, anbefalet og kommenteret 11 gange så mange som historierne på seoghoer.dk.
 
Selvom det selvfølgelig er sidevisninger, der for alvor betyder noget for alle digitale medier, så er sociale interaktioner afgørende for især mindre medier som ugebreveta4.dk og piopio.dk. For via sociale platforme som Facebook, Twitter og Linkedin kan et mindre medie nå både nye og gamle brugere – og derved øge antallet af sidevisninger.
 
Den virale succes for de fire små politiske medier skyldes to faktorer:
 
1. De fire små medier udgiver færre historier end giganterne: Alene dr.dk udgav i første halvår af 2013 mere end 39.000 historier, mens ugebreveta4.dk i samme periode kun udgav omkring 126 historier. Udfordringen med virale historier er, at det kun er ganske få historier, der bliver delt, anbefalet og kommenteret. Fordelingen af sociale interaktioner er altså ikke ligeligt fordelt mellem alle historierne.
 
Omfanget af historier er så voldsomt, at det ikke hjalp dr.dk, at historien om forsøget med karse fra maj 2013 er den historie, der er blevet delt, anbefalet og kommenteret mest den første uge efter udgivelse siden april 2011: Den høstede 83.127 sociale interaktioner på tværs af de forskellige platforme.
 
De mindre medier har også virale succeser. Dog sjældent i samme klasse som forsøget med karse fra dr.dk. Men enkelte historier går viralt og trækker gennemsnittet betydeligt op.
 
Flest danskere tror på Bondo” fra ugebreveta4.dk er blevet delt, anbefalet og kommenteret 2.605 gange den første uge, mens historien ”Hvorfor skal jeg knokle for at finansiere Tanias luksusliv?” fra denkorteavis.dk er blevet delt, anbefalet og kommenteret 4.739 gange den første uge.
 
Derfor har de små medier en fordel, når man opgør det gennemsnitlige antal sociale interaktioner, hver historie opnår. Hvis man ser på det samlede antal interaktioner, er det fem giganter, der ligger i front: ekstrabladet.dk, politiken.dk, dr.dk, bt.dk og tv2.dk. Dermed er der altså stadig større sandsynlighed for, at du ser en historie fra ekstrabladet.dk end ugebreveta4.dk, næste gang du åbner Facebook eller Twitter.
 
2. De fire små medier har en skarp profil: Matematikken udgør kun en del af forklaringen. De fire medier deler nemlig en ganske særlig egenskab, selvom de indholdsmæssigt ligger langt fra hinanden. De fire medier har en skarp politisk profil, der smitter af på historierne. Og de fire hjemmesider vil ikke alt:
 
ugebreveta4.dk og fagbladet3f.dk sætter fokus på samfundet og har rod i fagbevægelsen, denkorteavis.dk læner sig mod højre og piopio.dk mod venstre.
 
Fra fagbladet3f.dk er det historier, som "Brdr. Price får overenskomst", "Østarbejderne er rigtig dyre for samfundet", og "Vejlegården dømt til at betale erstatning til kok", der det første halvår har givet fagbladet3f.dk medvind på sociale platforme. Og de tre historier passer som fod i hose i forhold til mediets markante politiske profil.
 
Brugerne deler, anbefaler og kommenterer for at udtrykke sympati eller foragt for det bagvedliggende synspunkt eller den bagvedliggende sag. Debatten om svinekød sommeren 2013 er andet eksempel på viral politik. Efter historien om karsen fra dr.dk finder vi historien ”Børnehaver bandlyser svinekød” fra ekstrabladet.dk, der er blevet delt, anbefalet og kommenteret 50.519 gange den første uge efter udgivelse.
 
Viral politik er ikke al politik. Det skal ligge tæt på vores hverdag. De nærmest abstrakte historier om finansloven og andre tunge historier fra Christiansborg har det derfor svært på sociale platforme.
 
ugebreveta4.dk, denkorteavis.dk, piopio.dk og fagbladet3f.dk har en skarp politisk profil, der smitter omfattende af på historierne. Og det er langt fra sikkert, at man overfører egenskaberne fra de fire virale medier til øvrige. Men man kan videreføre, at indholdet skal være nært, skarpt, markant og gerne provokerende, hvis det skal gå viralt.
 
Og det er det, som du skal tage med videre og overføre til din hjemmeside og dit indhold, hvis du ønsker, at indholdet skal gå viralt.
 
Datagrundlaget til denne artikel strammer fra projektet ”I Like” fra Syddansk Universitet. Projektet har kortlagt virale historier siden april 2011. Bliv opdateret på aktuelle virale historier med app’en ”De virale nyheder” til iPhone. Artiklen er skrevet af journalistisk lektor Filip Wallberg, der er manden bag projektet ”I Like”.
 
Læs mere om virale nyheder her på kommunikationsforum.dk:
 

Relaterede artikler

Hvad virker i virkeligheden viralt? - Mest mulig deling af dit indhold – hvordan opnår du det? Du skal starte med at se dig selv som indholdsdesigner frem for...

Giv din stemme

8 stemmer
4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Studentermedhjælper

Frist: Hurtigst muligt

Allround Communicator

Frist: 5. november

Kommunikations- og programchef

Frist: 10. november kl. 22.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.