Gå solo som solopreneur

Kunne du tænke dig at vælge dine opgaver selv, at udfolde din spidskompetence optimalt, at bestemme over din egen tid, at slippe for en inkompetent chef, at få familie og job til at hænge bedre sammen? Eller er du blevet fyret, nyuddannet uden job, ikke en af dem, der blev fyret, men nu overbelastet i stedet for eller 'erfaringsramt' og formentlig den næste, der bliver fyret på grund af alder? Så har du måske overvejet at starte din egen virksomhed.
af Abelone Glahn
Det er i hvert fald ovenstående årsager, der motiverer mange til at fundere over, om det kunne være bedre, sjovere, mere lønsomt og tilfredsstillende at arbejde for sig selv. Men, pyha, at bære hele ansvaret selv, at skulle ud at sælge sig selv, at være urolig for, om der kommer penge nok ind og at mangle kolleger er forestillinger, der kan bremse lige så mange i at tage det endelige skridt og nøjes med at beundre andre, der gør det.
 
Uanset motivation og årsag, om den er selvvalgt eller påtvunget, er der et stigende antal danskere, som starter egen virksomhed nu. Fornemmelsen af, at krisen er ved at være overstået, kan mærkes på antallet af nye virksomheder, skønt vi stadig er forsigtige.  
 
Det er særligt inden for forretningsservice og kommunikation, de mange solopreneurer findes. Dem, som ikke sælger ting, der kan stables og emballeres, men som sælger viden og det, de kan med deres hjerne og vælger at være eneste m/k i firmaet – i hvert fald til at begynde med. Om virksomheden overlever efter tre år, afhænger imidlertid af, om man er kommet godt nok fra start og har tænkt sig om.
 
Hvordan gør man så, hvis man vil dette? Min erfaring efter 15 år som solopreneur og rådgiver for andre er, at:
  • Der skal være kunder til din ydelse
  • Du skal kunne leve med en yoyo-økonomi i en periode
  • Du skal have en stærk, personlig motivation
  • Du skal forstå, at du er produktet.
Resten er noget, der kan læres.
 
Et par lavpraktiske råd fra mit eget kontor: Bag mit skrivebord står et lille bord med en evigt opslået A4-mappe og en hullemaskine, som aldrig må fjernes. Her sætter jeg hver dag bilag direkte ind i mappen, så snart de er kommet med posten, printet ud eller taget op af min pung. Da jeg først begyndte at systematisere dette, sparede jeg cirka 5000 kroner på udgifter til min bogholder, der ellers skulle sidde og sortere min skotøjsæske. Under bordet står en projektor, som jeg næsten altid har med – meget ofte går projektorer itu de steder, jeg holder oplæg, og det er godt med en reserve. Jeg har også altid et mobilt netværksstik med, da internetforbindelser nogle gange er forsynet med så mange passwords på offentlige institutioner og i virksomheder, at det er nærmest umuligt at koble sig op.
 
Her er fem gode råd:
 
1. Er der overhovedet kunder?
Overraskende mange starter egen virksomhed uden at have undersøgt, om der overhovedet er et marked.
Sæt dig og skriv en liste på fem ting, du er god til. Skriv dernæst en liste over fem ting, som du elsker at lave. Hvis der er et sammenfald på to-tre punkter, har du sandsynligvis en ydelse, som du kan bygge en forretning op om, men det springende punkt er: Vil nogen købe dette? Hvis svaret er ja, kan du godt gå i gang. Alt for mange tænker i ydelser, der er af kategorien nice to know, men de skal være i kategorien need to know, ellers vil kunderne ikke betale for det, du kan.
 
En anden måde at gribe spørgsmålet an på er ved at tænke sig fem år frem i tiden: Hvis din virksomhed lukkede nu, hvilket tab ville det indebære for dine kunder? Og hvad ville det koste for dem, at de ikke længere kunne bruge dig og din ydelse? Hvis svaret er ”ingenting”, skal du ikke starte virksomhed. Men hvis du kan formulere, hvorfor du og din ydelse er nødvendig og  værdifuld for en kunde, har du et grundlag at starte en virksomhed på. Du kan teste din forretningside her
 
2. Begræns redebygningen
Alt for mange nystartede bruger tid på redebygning. Fysiske omstændigheder skal være i orden, kontor, designet brevpapir og dyr hjemmeside. Det er ikke nødvendigt i begyndelsen. Du skal selvfølgelig kunne findes på nettet, ellers eksisterer du nærmest ikke. Derfor er det absolut must, at du opdaterer og udfylder så meget som muligt på din LinkedIn-profil, som er det største businessnetværk, hvor du vil dukke op meget højt i et søgeresultat, både på dit navn og på den ydelse, du leverer, hvis du formulerer profilen godt.
 
Det kan også være nyttigt at købe dit eget domæne, køb blot dit www.fornavnefternavn.dk, så du har et sted på nettet, som er dit unikke. Her kan du lægge kontaktinfo og nogle få oplysninger om, hvad du laver, så der så at sige er en stamside på nettet. Der er mange templates til rådighed på en række af de mest anvendte internetudbydere, og de er slet ikke dårlige til en begyndelse. Får du en god forretning op at køre, kan du altid bede en programmør/designer om at udbygge den bedre.
 

Det er vigtigt, at du kan findes på nettet, men brug ikke for meget tid og energi på din hjemmeside med det samme. Med tiden kan du altid få en programmør til at udbygge den. 
 
3. Forbered starten, mens du er i arbejde
Hvis du et stykke tid har gået med planer om at begynde for dig selv, kan du bruge de sidste måneder, mens du er i arbejde/under uddannelse på at forberede dig. Du kan gøre opstarten af virksomheden mindre sårbar, hvis du for eksempel betaler større regninger, som du ved, kommer i de første seks måneder af dit nye liv. Altså almindelige ting, som du i forvejen har i dit budget, og som du har nemmere ved at betale, mens du får den faste lønningscheck. I denne periode kan du måske også sætte mindre beløb til side, så du har en buffer til de første måneder, hvor du skal vænne dig til en anden likviditet og ikke altid får betaling for ydelser med det samme.
 
Det er også i forberedelsestiden, du skal tjekke, hvilke forsikringer du eventuelt skal have, for eksempel sygedagpenge for selvstændige erhvervsdrivende, hvilke  muligheder din fagforening byder på for selvstændige, og hvilke andre papirsager du skal have styr på. Begynder du, efter du er blevet 55, er det overordentligt vigtigt, at du er grundigt orienteret om, hvad det at gå selvstændig betyder for opsparing af efterlønsportionerne.
 
Arbejdsløse tilbydes en hel del gode kurser i start af egen virksomhed. Tjek med dit netværk, hvilke der er virkelig gode, og brug tiden godt. Er du studerende, bør du begynde at systematisere dit netværk med dine medstuderende, så du ikke mister kontakten med dem, når I er færdige med uddannelsen. De kan blive dit basisnetværk fremover og skabe mange kontakter ind i de firmaer, som du senere hen skal levere til.
 
Hvis din arbejdsplads ved, at du vil begynde for dig selv, kan du måske lave en aftale om at løse opgaver for dem som konsulent eller på honorarbasis. En række selvstændige er faktisk tvunget ud i selvstændigheden, fordi en arbejdsgiver hellere vil outsource den pågældende opgave til en ekstern. Måske er dette din chance for i starten at have en sikker base i noget rugbrødsarbejde for din gamle arbejdsplads. Tilbyd din arbejdsplads at løse det, du er allerbedst til, og som de har allermest brug for, og tag så en pæn hyre for at løse det som konsulent frem for som ansat. Begge parter kan vinde ved dette. Bemærk, at der kan være visse kontraktlige fælder, hvis du går fra at være lønmodtager til selvstændig.
 
4. Sælg-sælg-sælg
At sælge er en kunst, der kan læres. Det er ikke noget, der er forbeholdt de få. Forstå blot fra starten, at du ikke er påtrængende – for det, du kommer med, løser jo et problem hos din kunde. Så du kommer faktisk med en redning! Det, du skal øve dig i, er at formulere, hvordan du gør kundernes hverdag nemmere, lettere, mere rentabel. Hvorfor skulle de ellers bruge penge på dig?
 
Jeg har mødt alt for mange selvstændige, som vægrer sig ved at sælge sig selv og som i stedet bruger tid på at skrive fine formuleringer på hjemmesiden og udvikle produkter/ydelser, som de tror, kunden vil have. Men de har aldrig været ude at tale med en kunde, aldrig spurgt dem, hvad de egentlig har brug for og står måske med en helt forkert produktportefølje, i forhold til hvad kunden i virkeligheden ønsker.
 
Så før endnu mere redebygning: Prøv at sælge. Det indebærer også, at du skal finde din pris. Glem ikke, at det kun er cirka 50 procent af din arbejdstid, du kan fakturere for. Så dit honorar skal også afspejle, at der er udgifter til de andre 50 procent af arbejdstiden.
 
At begynde med at sælge, før du får bygget alt det udenom op, betyder, at du også kan nå at stå af, hvis det viser sig, at der simpelthen ikke alligevel var det store marked for din ydelse. Du kan nå at ændre både ydelse og portefølje, når du finder ud af, at kunderne havde brug for noget lidt andet, end du troede, men stadig noget, der er inden for dine kompetencer. Du får også muligheden for at bakke helt ud, hvis det viser sig helt umuligt for dig, men giv det nu lige lidt tid.
 
Kan du ikke bare få en anden til at sælge? Nej, nej og atter nej. Du er dit produkt, og du er den, der bedst kan sælge. Alle mulige dårlige undskyldninger med at få en til at booke møder, ’for jeg er bedre, når jeg møder folk i virkeligheden’, er undvigemanøvrer for at slippe for at sælge. De allerfleste salg, som solopreneurer gennemfører, foregår i øvrigt ikke ved at ringe op, men ved at tale med folk i netværk, ved personlige møder, ved mund til mund-metoden. Derfor skal du selv fortælle, derfor skal du selv sælge.
Find ud af, hvad dine kunder har brug for, og lav derefter en plan for din salgsindsats. 
 
5. Byg netværk
Og derfor skal du ud at bygge netværk. Har man i mange år arbejdet i samme virksomhed, er netværket ofte begrænset til den samme type mennesker med den samme uddannelse, samme omgangskreds og samme interesse, måske ligefrem samme alder. Du skal ud at finde mennesker, hvis netværk kan lede dig i den rigtige retning, hvad enten det er til kunder, eller det er til råd og vejledning eller indkredsning af et marked. Det er dit netværks netværk, der er interessant. Derfor skal du ud at finde og skabe kontakter.
Det er rigtig klogt at begynde på dette, mens du allerede er i arbejde, men kun såfremt det ikke konflikter med dit nuværende job.
 
Vær nu konsekvent og systematisk. Man drukner i netværksmøder, så udsøg med omhu de steder, hvor dine potentielle kunder kommer. Forbered dig, tjek deltagerne ud, før du ankommer, sæt dig mål med, hvor mange du vil have visitkort med hjem fra, når du er til fysiske møder. Det er for kyllingeagtigt bare at gå til netværksmøder for at lade sig inspirere. Du skal arbejde for at få kontakterne. Man ved i øvrigt aldrig, hvornår en kontakt kan blive nyttig. Måske er det ikke selve kontakten, men det er kontaktens netværk, du skal bruge. Derfor skal du også altid behandle alle, som om du møder dem igen – for det gør du garanteret. Brug derfor også tid på at linke op med folk på LinkedIn efterfølgende, maksimalt 14 dage efter.
 
At bygge netværk betyder også at være synlig, og har man kontor hjemme, måske ligefrem ude på landet, kan det indimellem være op ad bakke at få denne synlighed. En god strategi kan være at blive tilknyttet et kontorfællesskab, et Coffice, som for eksempel La Oficina eller Republikken i København, Lynfabrikken i Aarhus eller en Vækstfabrik med flyverpladser, som de for eksempel har i Region Sjælland. Kort sagt, steder, hvor der kommer ligesindede. Man siger, at ude af syne er ude af sind, og det er desværre meget rigtigt. At dukke op engang imellem i storbyen og sige, at man stadig eksisterer, kan betyde rigtig meget for forretningen.
 
Kilde: Lynfabrikken
 
De fem største fejl
 
1. Du bruger tiden forkert
Vær klar over, at 40 procent af din arbejdstid går med ting, du ikke har planlagt, men som skal løses. Det skal du tage højde for i din dagskalender. På den måde skaber du tid til alle de ting, du også skal tage dig af, såsom at internettet går ned, at telefonregningen er forkert, at der ringer en, der skal bruge et tilbud her og nu, eller du skal interviewes af en journalist, fordi du har skrevet et interessant indlæg på din blog.
 
Tænk over, at du bruger forskellige hjernehalvdele til forskellige ting. Det betyder, at du skal bruge meget mere tid, hvis du springer fra at sidde i produktion (for eksempel skriver en rapport) og til at ringe rundt og sælge. Du bruger din tid bedst, hvis du inddeler den i opgavetyper og for eksempel beslutter at sælge mandag og torsdag formiddage. Her kontakter du dine salgsleads, ringer til folk, du har mødt i ugens løb, og følger op – og laver ikke andet i de tre timer. Når de tre timer er gået, fortsætter du ikke med at sælge, men sætter dig og producerer, skriver tilbud, laver præsentationer eller tager ud af huset på opgave, og det skal du så koncentrere dig om. Det kræver en anden del af hjernen.
 
Du bruger også tiden forkert, hvis du ikke følger din langsigtede strategi, men lader dig føre på vildspor af for mange opgaver, der leder dig for langt væk fra din kernekompetence. Der er ikke noget i vejen med at lære nyt og udvikle sig, men det er ikke rentabelt at gøre det på for mange opgaver.
 
2. For få eller for mange ambitioner
I og med at du kun er dig selv – solopreneur – har du også kun din egen tid at sælge. Der er således et vist maksimum for, hvad du kan levere. Du vil formentlig ikke blive multimillionær ved at være solopreneur, men det kan være, at du efter et stykke tid får et rigtig godt liv med de opgaver, du helst vil løse, i det tempo, du helst vil køre i, og til en hyre, der gør, at du kan leve på den måde, du gerne vil.
 
Vid, at hvis du med tiden vil lave et større firma ud af det, skal du hyre folk ind, du skal til at lære fra dig, og de skal lære at være dig, hvilket kan være rigtig svært. Det er en helt anden måde at drive virksomhed på, og det kan være rigtig fornuftigt at tænke over dette, inden du går i gang. Jeg har mødt en del selvstændige, som bygger sig en god forretning op på deres eget navn, og som simpelthen ikke kan forstå, at de ikke kan sælge den bagefter, men det kan de ikke, fordi det er dem selv som person, der har været produktet.
 
Hvis du vil vækste med din virksomhed, skal du tænke i partnerskaber, konkolleger og i at outsource opgaver, bygge på passiv indkomst ved at lave din viden om til håndgribelige salgbare produkter (for eksempel onlinevejledninger, webinarer) og gå efter at finde underleverandører tidligt. Få aftalerne i orden!
 
3. Kendiseffekten falmer
En del nystartede tager afsæt i deres selvstændighed i en særlig status, som de har haft i det offentlige rum. Måske har de været hot shot-ledere i en virksomhed, måske har de været studieværter med daglig eksponering, måske har de haft en stor synlighed som talsperson for en bevægelse. De går således fra at være del af en stor virksomhed med et godt ry til at være kun sig selv. Det kan holde nogle år, men hvis man ikke fortsat vedligeholder sit renomme og leverer varen, falder kendiseffekten gyseligt hurtigt, og man bliver måske opfattet som lidt afdanket, en, der lever på forgangne tider. Det kræver sin mand/kvinde at vedligeholde sit renomme.
 
4. Familien
Der ligger en vis prestige i at klare det hele selv, men det kan være dødsensfarligt ikke at søge råd og vejledning af ren og skær stolthed. Det kan også være farligt for nogle at være alene. Pludselig er der ingen kolleger omkring en, pludselig ingen at spørge. Pludselig er der kun konen eller manden, som man måske ikke har taget i ed i rollen som professionel sparringspartner. Familien var måske ikke orienteret helt om, hvilken effekt en selvstændig virksomhed kan have på alle, heller ikke selvom man er blevet selvstændig netop af hensyn til familien.
 
Hvis familien ikke er taget i ed i forhold til konsekvenserne og måske brokker sig, hvis de skal suge på labben meget længe, så kan det blive rigtigt surt at starte. Husk også sammen med familien at fejre de sejre, du har undervejs. Giv dig tid til at klappe dig selv på skulderen, gerne sammen med nogle andre.
 
5. Solopreneur betyder ikke alene
Det kan være en kæmpefordel at starte sammen med andre, om ikke andet så at finde sammen med en, der også starter egen virksomhed, sidde sammen med andre, lære fra andre. At være solopreneur betyder ikke, at man skal klare alting selv. Der er ingen grund til at løse alle opgaver selv, især ikke dem, som ikke er din spidskompetence. Du risikerer at bruge flere penge (mere af din tid) på at lave dit bogholderi selv, end hvis du får en bogholder til at lave dit regnskab. Det samme gælder hjemmesider, design og opsætning af materialer.
 
Gode redskaber, som jeg selv bruger:
  • LinkedIn er uomgængelig. Opret din virksomhed på LI, lær også at sælge via platformen, og brug den nye blogfunktion til at demonstrere din kompetence og viden
  • Blog: Et udvidet CV, som er der, hvor du kan fortælle, hvad du ved, uden at du er på en platform, der ejes af andre
  • Skype: Godt til møder, sparer transporttid – tilkøb mulighed for at dele skærm
  • Cute-pdf: Husk at levere tilbud som pdf, så teksten ikke kan ændres
  • Keepit: Daglig backup af hele din computer, så du ikke mister data. Lav faste rutiner med opbakning af computer og telefon
  • Hootsuite: Gør det nemt at følge med på flere sociale medier på én gang og interagere.
 
PS: Selvfølgelig er du på de sociale medier for at fortælle om det, du ved, og bidrage uopfordret med værdi. MEN: Lad være med at sammenligne dig med alle dine konkolleger og deres aktiviteter på de sociale medier – alle prøver at fortælle de bedste historier, og de afspejler ikke altid virkeligheden.
 
 
      
 
Bogreferencer:
Bogserien Mikrobusiness er bøger skrevet specielt til solopreneurer:
Karen Lumholt: Fra biks til business – når kvinder tænker vækst (findes også som e-bog)
Pernille Nørregaard: Freelancer
Berrit Kvorning: Bliv set, hørt og husket
 
Bøger af Abelone Glahn:
Mikrovirksomheder med vokseværk ( i samarbejde med Margrete Bak)
50+ og nystartet (også som e-bog)
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også