Sharing Economy ifølge LeWeb
Er The Sharing Economy free riding?

LeWeb er en af verdens førende konferencer inden for innovation og entreprenørskab, og samlede i starten af juni et udpluk af it-branchens førende eksperter og tænkere for at diskutere ”The New Sharing Economy”. Kforum tog af sted til London for at høre LeWebs bud på, hvordan virksomheder i fremtiden kan imødekomme den nye samfundsøkonomisk bevægelse, ”The Sharing Movement”. Vi har samlet vores noter, tanker og indtryk fra konferencen, og her er, hvad vi tog med hjem fra LeWeb London ’13.
The Sharing Economy, Peer-to-Peer Networks, Collaborative Consumption eller The Access Economy. Kært barn har mange navne, og denne samfundsøkonomiske bevægelse er i sandhed et af 2013’s helt store trends i den digitale verden.
 
Økonomisk nedgang, klimaforandringer og en økonomi, der i højere og højere grad fungerer i kraft af netværk og ny teknologi, betyder, at virksomheder i fremtiden må forholde sig til en ny virkelighed. Den nye virkelighed spås af LeWeb til at være The Sharing Movement. Den opstår, fordi vi kommer til at se et betydningsfuldt økonomisk, socialt og kulturelt skift, der vil udfordre vores eksisterende opfattelse af, hvordan produkter og services handles, værdisættes og skabes.
 
Budskabet er klart: You cannot avoid it, even if you try, og løsningen findes i en helt ny måde at tænke forretning på. Velkommen til ”The Sharing Economy”. 
 
Hvad er The Sharing Economy?
The Sharing Economy handler om, hvordan uudnyttede, og måske endda underkendte ressourcer, kan skabe værdi ved at skifte hænder. Om at udvikle forretningskoncepter, som kan facilitere leje-, dele- eller bytteforhold ved hjælp af nye teknologier, så dem, der har, kan blive forbundet med dem, som gerne vil have
 


Efter to dage i selskab med eksperter, tænkere og førende virksomheder inden for The Sharing Economy, blev det nødvendigt at visualisere et overordnet billede af, hvordan den nye samfundsøkonomiske model hænger sammen, skabes og udvikles. Klik på billedet for at se en større udgave
 
Fordelen ligger i, at det bliver muligt at bruge eksisterende netværk og allerede etableret tillid til at anvende klodens ressourcer optimalt, til at tilbyde et attraktivt produkt til en fordelagtig pris og til at imødekomme en ny type forbruger. The Sharing Movement centrerer sig grundlæggende om den dynamik, der kan opstå, når det lykkes at frigive ressourcer og kapacitet til at skabe værdi for sig selv og andre.
 
Se alle præsentationerne fra LeWeb London ’13 her
 
Generations We og The Digital Hippies
LeWeb spår, at mer’-vil-ha’-mer’-kulturen er på tilbagetog. Vores stræben efter at eje det bedre, større eller hurtigere er blevet erstattet af en kultur, hvor færre og mere brugervenlige produkter og services i manges øjne er vejen til et bedre og mere meningsfuldt liv.

Fremtidens forretning må tilpasse sig et helt nyt forbruger-mindset, hvor værdier som enkelthed, transparens og deltagelse pludselig bliver centrale kriterier for at drive forretning. Den nye generation af forbrugere tror på netværk, på værdien i at skabe i fællesskab og på at succes afhænger af, hvad du gør for din omverden. De kaldes både for Generation Y og Generation We, men fælles for dem er, at værdi, magt og indflydelse skabes i relationen til andre mennesker – i netværk.
 
Nuff said – keep working on your klout score …
 
I den nye samfundsøkonomiske model arbejder man også med en ny bruger, der er social af natur, og som opnår værdi ved at indgå relationer med sin omverden – både online og offline. Man kalder denne bruger for The Digital Hippie.

Forskellen fra 1970’ernes hippier ligger i den høje risiko og friktion, det indebar at indgå en transaktion med et andet menneske i en tid, hvor teknologier ikke validerede brugerne, minimerede ventetiden eller matchede brugernes behov. Peer-to-peer-transaktioner var dengang ubetalte, uorganiserede og utroværdige, modsat i dag, hvor mobile, lokalitetsbaserede og sociale teknologier netop gør det muligt at indgå peer-to-peer-sharing uden at risikere hverken ekstra tid, penge eller sikkerhed.
 
Derfor har The Digital Hippie anno 2013 stor tillid til communities og anvender digitale netværk til at opfylde sine behov på den mest hensigtsmæssige måde, hvad enten de er af materiel, social eller servicemæssig karakter. The Sharing Economy gør det muligt for brugerne at opretholde deres eksisterende levestandard, i en tid hvor både klodens naturlige ressourcer og den enkeltes økonomiske ressourcer er nedadgående.
 

The Sharing Economy arbejder med brugere og communities frem for forbrugere og markeder, som vi kender det fra den industrialiserede økonomi. Peer-to-peer-sharing fungerer i kræft af en høj grad af tillid, kombineret med nye teknologier, der friktionsfrit og billigt faciliterer transaktionerne mellem de to parter. Klik på billedet for at se en større udgave
 
Del dit hus, dine penge og din tid
Omdrejningspunktet er reel forretning baseret på sharing og altså ikke en såkaldt Gift Economy, der bygger på velgørenhed eller ren velvilje. Det er ikke free, men shared.

I den industrielle økonomi, som vi kender det i dag, centraliserer systemet ressourcer, rigdom og kontrol, hvilket resulterer i et statisk marked, hvor værdi hurtigt kan gå tabt. Men ”the market is competing against non-comsumption”, og alternativet hedder The Sharing Economy. Her fordeler brugerne på dynamisk vis ressourcer, men også rigdom og kontrol imellem sig, og sikrer derfor, at alle ressourcer bliver brugt og fordelt på den mest hensigtsmæssige måde.
 
Se The Collaborative Economy Value Chain her
 
Den teknologiske udvikling har bevirket, at sharing er gået fra at være en ting, man praktiserede i små og lukkede netværk til at være en rentabel forretningsmodel, hvor kun fantasien sætter grænser for, hvad der kan deles: Dit hus, din bil, dine penge, din boremaskine eller sågar din tid.
 
Klik på billedet for at se en større udgave
 
Sammenlignet med USA eller UK forekommer muligheden for at dele sine ting stadig ret sparsom herhjemme, bl.a. fordi den danske lovgivning er en udfordring. Men sharing-virksomheder som bl.a. Task Rabbit, Bla Bla Car og Kick Starter vokser med lynets hast og er allerede lancerede på flere europæiske markeder – så mon ikke vi vil se en del af disse tiltag på det danske marked inden længe.
 
Se LeWebs bud på lovende sharing start-ups her
 
D.R.E.A.M.S Framework
Nøgleordet for alle disse sharing-virksomheder er tillid. Hvis brugerne oplever, at risikoen ved at eje er mindre end ved at dele, bytte eller leje, fungerer forretningsmodellen ikke.
 
Bla Bla Car præsenterede derfor D.R.E.A.M.S Framework, der kan bruges til at sikre, at din virksomhed fodrer brugerne med netop den mængde information, der bevirker, at der ikke opstår mistillid i netværket. Modellen beskriver seks karakteristika ved information, som brugerne skal have adgang til, for at kunne skabet et højt niveau af tillid til netværket.
 
Declared: Brugerne skal angive grundlæggende information om dem selv. Navn, billede og en kort biografi som minimum.
Rated: Brugerne skal rates af de andre brugere i netværket. I en sharing-vikrsomhed er denne rating særlig vigtig, fordi brugerne rent faktisk har mødt de andre brugere i virkeligheden, når de bedømmer dem. Dette genererer en meget høj grad af tillid. 
Engaged: Brugerne skal have sikkerhed for, at de andre brugere er forpligtet til at gennemføre transaktionen.
Activity-based: Information er kontekstuel, og det er derfor vigtigt at vide, i hvilken sammenhæng brugeren er bedømt. En god chauffør er ikke nødvendigvis en god passager eller omvendt.
Moderated: Platformen skal være modereret af virksomheden for at kunne sikre en høj kvalitet af produktet, men også for at generere tillid. Det vil eksempelvis sige, at alle brugere løbende skal valideres af virksomhedens personale.
Social: Informationen om brugerne skal være forbundet med andre sociale netværk, så brugerne kan se, at det er rigtige mennesker med eksempelvis rigtige venner på Facebook.
 

… og resultatet af D.R.E.A.M.S Framework’et taler for sig selv. Med adgang til information med disse seks karakteristika vurderer brugerne mennesker, de aldrig har mødt, som mere tillidsfulde end deres kollegaer!
 
LeWeb var ikke i tvivl om vigtigheden af The Sharing Economy, og budskabet var klart og overbevisende: ”Let go of your company to gain the market”. The Sharing Economy er ikke filantropi, men fremtidens forretningsmodel, hvor udbyttet skaber værdi for begge Peers. Hvor og hvordan man så lige starter, når man bor i Danmark og egentlig synes, at ens virksomhed fungerer fint, som den er, det er så en helt anden sag.
 
 

Giv din stemme

10 stemmer
4,1/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Ugens profil

Niels Ditlev

Niels Ditlev skifter 1. maj fra kommunikations- og pressechef chef i WWF Verdensnaturfonden til kommunikationschef i Danske Regioner.

Kursus

KOM17

Ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Kursus

KOM17

Ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Kom til K-dag om Facebook

Lær Facebooks vigtigste og nyeste funktioner

29. august

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.