Sell & tell storytelling

Historiefortælling er blevet et modeord på både universiteter og i det private erhvervsliv: Historier bruges her til at skabe værdier, identitet og fælles forståelse. I antologien Historiefortælling i praktisk kommunikation inspirerer forskere og erhvervsfolk hinanden til at arbejde videre med historiefortælling. Bogen giver en række eksempler på hvordan man i praksis kan arbejde med historier. Læs blandt andet her Gitte Rosholm og Jesper Højbergs artikel Historier, der overbeviser - Historiefortælling som led i strategisk udvikling af organisationens branding.

Flere af antologiens bidrag følger en ny tendens inden for historiefortælling hvor konteksten inddrages. En fortælling skabes ikke blot af fortælleren, men opstår derimod i samspil med andre og tilpasses i strategisk kommunikation bestemte målgrupper. Fx beskriver Historiefortælling i praktisk kommunikation hvordan en banks ledere opnåede en stemning af stolthed og glæde ved at fortælle hinanden succeshistorier fra deres job. Succeshistorierne blev grundstenene til en ny historie: bankens fremtidsvision – en vision der blev gjort nærværende for bankens medarbejdere vha. fortællemæssige virkemidler.

Bogen er blevet til i et samarbejde mellem universitetsfolk og kommunikatører i det private erhvervsliv. Ved at udveksle erfaringer på tværs af faglige traditioner bidrager Historiefortælling i praktisk kommunikation til at videreudvikle de måder hvorpå man kan arbejde med historier. Kapitlerne indeholder dels analyser af fx interviews, patientsamtaler og tv-udsendelser, dels konkrete bud på hvordan historier kan bidrage med at skabe mening og hvordan man som kommunikatør fortæller så gode historier som muligt.


Susanne Kjærbeck (red.) Historiefortælling i praktisk kommunikation
280 sider – 250 kr.
ISBN 87-7867-255-4
udkommer 3.juni.

Læs Susanne Kjærbecks indledning til bogen her.

Læs Gitte Rosholm og Jesper Højbergs historier, der overbeviser - Historiefortælling som led i strategisk udvikling af organisationens branding her.

Læs Jens Almegaard fra TDCs Vision og værdier i praksis. Hverdagshistorier som formidlings-og ledelsesværktøj her.

Husk at komme til Konference om historiefortælling torsdag d. 3. juni 2004. k. 10 00 - 16 00
Sted: Roskilde Universitetscenter, Store Auditorium i bygning 01. I anledning af udgivelsen af bogen Historiefortælling i praktisk kommunikation arrangerer Roskilde Universitetscenter, Roskilde Universitetsforlag og Advice A/S en konference. Konferencen er åben for alle
læs mere om konferencen her:




Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også